یک توصیه مهم به خریداران و فروشندگان این روزهای بازار سرمایه

یک توصیه مهم به خریداران و فروشندگان این روزهای بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح دلایل ریزش این بازار طی هفته های گذشته، تاکید کرد که بازار سرمایه جای اصلاح ندارد و در این روزها فروشندگان در این بازار بازنده و خریداران برنده واقعی خواهند بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فردین آقابزرگی با بیان اینکه بازار سرمایه وارث اتفاقات سال گذشته است، اظهار کرد: برای مثال نرخ بهره یا ابهامات برجام طی یک سال گذشته تاثیر زیادی روی بازار داشته است که همه این موضوعات از قبل به بازار تحمیل شده است.

وی با اشاره به لایحه بودجه سال 1401، گفت: روزی که لایحه به مجلس تقدیم شد، بسیاری از سرمایه گذاران که اکثرا مبتدی بودند واکنش منفی نشان دادند و این موضوع باعث شد شاخص کل کانال یک میلیون و 300 هزار واحد را از دست بدهد. اما در نهایت شفافیت در قیمت تمام شده به خصوص در حوزه حامل های انرژی، و سوخت و خوراک پتروشیمی و همچنین سوخت صنایع فولاد و سیمان و حتی پالایشگاه ها باعث میشود ابهامات برطرف شود. در دولت های گذشته وزارت خانه ها در حوزه یکدیگر دخالت زیادی می کردند. برای مثال وزارت صمت نقش بانک مرکزی را برای جلوگیری از تورم ایفا و شروع به قیمت گذاری دستوری می کرد. امید می رود این روند نیز اصلاح شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد تا حدود زیادی فاصله قیمت تمام شده واقعی و ساختگی را به هم نزدیک میکند و وضعیت بازار سرمایه نه به واسطه تورم، بلکه به دلیل شفافیت و عدم اعمال قیمت گذاری دستوری و همچنین تعیین تکلیف شدن مذاکرات سیاسی مطلوب خواهد شد.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه دیگر جایی برای اصلاح ندارد، عنوان کرد: زمانی که ابهامات مذکور برطرف شود، اطمینان هم به بازار برمیگردد. افرادی که سال گذشته وارد بازار شده اند، به این بازار نگاه بدبینانه دارند درصورتی که فروشندگان فعلی بازندگان و خریداران برندگان واقعی در 6 ماه تا یک سال اینده خواهند بود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد