عقب‌نشینی 10 هزار و 899 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 16 هزار میلیارد تومان نزدیک شد

عقب‌نشینی 10 هزار و 899 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 16 هزار میلیارد تومان نزدیک شد

شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاهشی با 10 هزار و 899 واحد کاهش همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم روند رو به ریزش شاخص را آغاز کرد، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 10 هزار و 889 واحد به رقم یک میلیون و 249 هزار و 896 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 1256 واحد به رقم 437 هزار و 115 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به رقم 4 میلیون و 994 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 1.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 243 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 197 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس که به بیش از 13 هزار و 578 میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیریم معامله‌گران دو بازار امروز بیش از 15 هزار و 775 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان ریزش شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم وزن فقط 0.29 درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار وزنی ـ ارزشی 0.86 درصد افت کردند.


وضعیت پالایش یکم امروز

خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم هنوز با 27 درصد زیان همراه هستند‌، قیمت هر واحد که روز اول 10 هزار تومان فرخته شد،‌امروز به نرخ 7346 تومان فروخته شد.در حالی که مدیران دولتی بارها قول دادند،‌خرید پالایش یکم با تخفیف 20 درصدی دولت،‌ سود خواهند برد.

همچنین شاخص آزاد شناور 0.76 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس فقط 0.9 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.82 درصد کاهش یافت.

نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند امروز در کاهش شاخص اثرگذار بودند، به گونه‌ای که نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، شستا، پتروشیمی خلیج‌فارس، معدنی دماوند، پالایش نفت اصفهان و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل شستا، ملی مس ایران، زامیاد، معدنی اپال کانی پارس، معدنی دماوند، تامین سرمایه امین و پتروشیمی بوعلی‌سینا بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل با 7 واحد رشد به رقم 17 هزار و 924 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 218 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 568 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 77 هزار نوبت معامله و به ارزش 13 هزار و 578 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، هلدینگ معدنی خاورمیانه، سنگ‌آهن گهرزمین، مدیریت انرژی امید تابان حور، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای آریاساسول، پتروشیمی مارون و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابوس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل برق و انرژی پیوندگستر پارس، پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، مدیریت انرژی امیدتابان هور، امتیاز تسهیلات مسکن اسفند، سرمایه‌گذاری صبا تامین و تولید برق ماهتاب کهنوج بوده‌اند.


روند یکساله شاخص بورس

به گزارش فارس، بورس تهران به دلیل خبرهای سیاسی و مذاکرات برجام و عدم رفع تحریم‌ها روند کاهشی پیدا کرده و علیرغم اینکه اکثر کارشناسان می‌گویند اکثر سهام موجود در بازار به قیمت کف رسیده و ارزنده شده‌اند اما با این حال شاخص بورس همچنان ریزش می‌کند. گر چه میزان رشد شاخص بورس در سال گذشته 155 درصد بود که نشان می‌دهد به طور میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بورس ظرف یکسال 1.5 برابر بوده است که هیچ بازار دیگری چنین بازدهی را نمی‌دهند.

از طرفی سرمایه‌گذاری در بورس حتما باید همراه با مطالعه، تحقیق و مشاوره و از محل پس‌اندازها صورت گیرد.

همچنین ريیس سازمان بورس دیشب در جلسه شورای عالی بورس اعلام کرده کسانی که می‌خواهند به عنوان متقاضی برای حضور در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ثبت‌نام کنند تا 28 فروردین در سامانه ستان در سازمان بورس اوراق بهادار نام‌نویسی کنند.

همچنین مقرر شده است بانک‌ها با وثیقه گرفتن سهام عدالت کارت اعتباری به دارندگان این سهام اختصاص دهند که لازمه آن ثبت‌نام در سامانه سجام و ارايه تقاضا اعلام شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد