تحلیل هفتگی بورس | هفته سرنوشت ساز بورس، صعود یا سقوط؟

تحلیل هفتگی بورس | هفته سرنوشت ساز بورس، صعود یا سقوط؟

شاخص کل از لحاظ تکنیکالی حمایت قوی را روز یکشنبه هفته گذشته از دست داد و به همین علت سه روز پشت سر هم ریزش را شاهد بود و در این سه روز بیش از 70 هزار واحد از ارزش خود را از دست داد تا اعتراض‌ها به اوج خود برسد. این هفته شاخص کل صعود خواهد کرد یا سقوط؟

به گزارش نبض بورس، وحید بلالی | بازار سرمایه در هفته گذشته با امید رشد در شاخص کل، کار خود را آغاز کرد و توانست رشد اندکی را در شاخص کل تجربه کند. یکشنبه هم شاخص کل با رشد کار خود را آغاز کرد اما در پایان بازار با ریزش مواجه شد و به یک باره سه روز پشت سر هم پرقدرت ریزش داشت.

شاخص کل از لحاظ تکنیکالی حمایت قوی را از دست داد و به همین علت سه روز پشت سر هم ریزش را شاهد بود و در این سه روز بیش از 70 هزار واحد از ارزش خود را از دست داد تا اعتراض‌ها به اوج خود برسد.

سقوط شاخص کل با اخبار منفی افزایش خوراک پتروشیمی

حقیقت آن است که شاخص در یکشنبه هفته گذشته منتظر پمپاژ اخبار مثبت برای صعود بود که به یکباره با اخبار منفی افزایش خوراک پتروشیمی مواجه شد تا مشخص شود دولت قصد عملی برای حمایت از بازار سرمایه ندارد.

یکی از دلایلی که افزایش نرخ خوراک برای صنعت پتروشیمی مطرح شد، حاشیه سود خالص بالای این صنعت است. همانطور که می‌دانید، متوسط حاشیه سود صنعت پتروشیمی 50 درصد بوده و این عدد برای صنعت پالایشی بین 10 تا 15 درصد است، همین ارزیابی اولیه باعث شد، مجلس تصمیم بگیرد نرخ خوراک را در این صنعت بیش از 3 برابر کند که این عمل با اعتراض گسترده فعالان بازار در فضای مجازی روبرو شد.

استدلال‌های دولت و مجلس برای افزایش نرخ خوراک به قدری مبتدیانه بود که یکی از نمایندگان در اعتراض به این رویه گفت: «دولت و مجلس اصلا نمی‌دانند بورس چیست»

واقعیت آن است که صنایع بورسی همانند بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی 2 نوع استراتژی را پیگیری می‌کنند:

اول افزایش تعداد تناژ تولید و کاهش حاشیه سود
دوم افزایش حاشیه سود و کاهش تعداد تناژ تولید

صنایع پالایشی از استراتژی اول پیروی کرده و صنایع پتروشیمی نیز از استراتژی دوم.

اما نکته دیگری که از دید دولت و مجلس به دور مانده و بسیار اهمیت دارد، هزینه استهلاک و نیاز به فناوری‌ها و به روزرسانی جدید است که در صنایع پتروشیمی این امر ضرورت بیشتری دارد.

نکته آخر، ارزش جایگزینی صنایع پتروشیمی است که احداث یک واحد پتروشیمی با نرخ ارز کنونی بسیار سختتر از بسیاری از صنایع دیگر مانند دارویی، سیمانی و حتی پالایشی است. پس صرف حاشیه سود خالص نمی‌توان ارزیابی درستی از یک صنعت داشت.

اما هفته گذشته نامه‌ای از پتروشیمی کاوه منتشر شد که این کارخانه به علت دستکاری‌های متعدد دولت در نرخ خوراک و هزینه گاز به تعطیلی روی آورده بود. این نامه آتش فضای مجازی را علیه دولت و مجلس به شدت تندتر کرد به نحوی که روز سه شنبه بعد از اخبار سراسری 21، ريیس جمهور مجبور به صحبت و دفاع از بورس شد و اظهار داشت که وزیر اقتصاد برنامه مفصلی برای این امر دارد و توانست با این خبر مثبت و با کمک حقوقی‌های بازار، بورس در روز چهارشنبه مثبت شود.

هفته سرنوشت ساز برای بورس

طبق تصویر زیر شاخص کل در یک کانال نزولی شش ماهه حرکت کرده و به سقف و کف کانال خود در این مدت واکنش نشان داده است، اما در معاملات هفته گذشته این کانال را به سمت پایین شکست تا همگان نگران وضعیت کلی شاخص کل باشند.

 
 اما چهارشنبه با صعودی شدن باز هم به خط روند کانال نزدیک شد. بازار سرمایه اکنون وضعیت حساسی دارد و اگر در هفته پیش رو نتواند به کانال قبلی بازگردد، باید منتظر ریزش‌های سنگینی بود، اما اگر به کانال قبلی بازگردد، برای صعود حداقل باید در نقطه یک میلیون و 300 هزار واحد تثبیت شود تا به کانال صعودی بلند مدت خود بازگردد.

کانال‌های اصلی صعودی و نزولی شاخص کل را در تصویر زیر ببینید:

 
 
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد