پیش‌ بینی بورس فردا 16 اسفند 1401 | نمادهای ریالی بورس را بخریم یا نمادهای دلاری

پیش‌ بینی بورس فردا 16 اسفند 1401 | نمادهای ریالی بورس را بخریم یا نمادهای دلاری

بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه از بازگشت به روند صعودی بازماند. شاخص کل بازار سهام که در روز‌های اخیر روندی نوسانی داشت امروز به میزان 10 هزار واحد افت کرد و در ادامه معاملات افزایش نسبی تقاضا در نماد‌های شاخص ساز توانست فضای معاملات را در طول روز دوشنبه بهبود ببخشد. به دنبال این امر شاخص یاد شده به محدوده یک میلیون و 785 هزار واحد رسید. فردا در آخرین روز معاملاتی هفته بازار چگونه خواهد بود؟

به گزارش نبض بورس، روند بورس امروز برای تمامی صنایع و گروه‌ها یکسان نبود و شاهد معاملات متفاوتی در گروه‌های مختلف بودیم. با تمام این تفاسیر، شاخص کل بورس طی بازار امروز در نهایت با یک کاهش 0.57 درصدی مواجه شد و در ارتفاع 1.785 میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت دیگر شاهد روند بهتری برای شاخص هم‌وزن بودیم و این نماگر توانست بازدهی اندک اما مثبت 0.13 درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام اما طی روز جاری نسبت به میانگین روزهای ابتدایی اسفند ماه عدد ضعیفی را ثبت کرد و در محدوده 7248 میلیارد تومانی قرار گرفت و در کنار آن شاهد خروج پول 363 میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

کوچ سرمایه‌ از گروه‌های دلاری به ریالی

یکی از تغییرات عمده قابل مشاهده در روند معاملات روزهای اخیر بورس تهران، توجه به گروه‌های موسوم به گروه‌های ریالی بوده است. این در حالی است که طی دو هفته ابتدایی اسفند و روند صعودی قدرتمندی که بورس تهران آغاز کرده بود، گروه‌های دلاری با توجه به افزایش نرخ این ارز مورد توجه سرمایه‌گذاران بود. با این حال با سفر رافايل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و توافقاتی که از آن‌ها صحبت شد، روند صعودی نرخ دلار تغییر مسیر داد و در یک کانال نزولی قدرتمند قرار گرفت.

این موضوع موجب شد تا روند ورود پول به بازار از گروه‌های دلاری به سمت گروه‌های ریالی حرکت کند و شاهد معاملات بهتری در صنایعی باشیم که از کاهش نرخ دلار و همچنین احتمال احیای برجام، نفع بیشتری خواهند برد. تا قبل از این موضوع، روند صعودی اخیر بورس تهران بیشتر خود را در گروه‌های بزرگ بازار نشان داده بود به طوری که طی هفته گذشته شاخص کل رشد 10 درصدی را تجربه کرد اما شاخص هم‌وزن کمتر از 7 درصد افزایش ارتفاع داشت که این موضوع نیز به خودی خود باعث افزایش تقاضا برای گروه‌ها و نمادهای کوچکی شده است که شرایط بنیادی بهتری را دنبال می‌کنند. از این رو و با توجه به خبرهای مثبت در سطح کلان سیاسی کشور، به نظر می‌رسد این موج تقاضا برای گروه‌های ریالی در روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

گروه‌های سبز در بورس امروز

فارغ از روند کلی بورس تهران در روز جاری، چند گروه توانستند معاملات قابل توجهی را به ثبت برسانند. یکی از این گروه‌ها، صنعت سیمان بود که از همان ابتدای بازار توانست روند صعودی قابل توجهی را در پیش بگیرد و بسیاری از نمادهای خود را صف خرید برساند. معاملات روز گذشته صنعت سیمان و جهش قیمتی محصولات این شرکت‌ها موجب شد تا بورسی‌ها با تقاضای خوبی از آن‌ها استقبال کنند. گروه بعدی انبوه‌سازی بود که مدتی است به دلیل افزایش دوباره در قیمت مسکن و تب و تابی که در آنجا شکل گرفته، با افزایش قیمت بسیاری از نمادهای خود همراه بوده است. در گروه سبز بعدی می‌توان به فراکاب‌ها اشاره کرد که یکدست به رنگ سبز درآمدند. انجام عرضه‌ محصولات و ابزارهای جدید به خصوص در دو بازار کالایی و انرژی موجب شده است تا سرمایه‌گذاران نگاه دوباره‌ای به نمادهای این گروه داشته باشند.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده، باید گفت که بورس این روزها تحت تاثیر خبرهای حوزه سیاست کلان و همچنین روند دلار خواهد بود. بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که بورس فردا نیز روندی مشابه روز جاری داشته باشد و روزی متعادل و منفی را شاهد باشیم./فردای اقتصاد

آخرین اخبار بورس و اقتصاد