ژیان محبوب ایرانیان 250 میلیون تومان!

ژیان محبوب ایرانیان 250 میلیون تومان!

ژیان از جمله خودرو‌های نوستالژیک و خاص بازار محسوب می‌شود که هنوز هم نسخه‌هایی از آن به فروش می‌رسد.

رکنا: شاید تصور کنید به دلیل قدیمی بودن این خودرو قیمت بالایی نداشته باشد، اما کاملا در اشتباه هستید. اگر به دنبال خرید یک ژیان از بازار باشید باید هزینه‌ای بین 70 الی 250 میلیون تومان کنید.

یکی از گران‌ترین ژیان‌های بازار که با قیمت 250 میلیون تومان آگهی شده مدل سال 1350 یعنی 52 سال قبل است. این که قیمت ژیان به چنین ارقامی رسیده کمی عجیب به نظر می‌رسد.

سیتروين ژیان یک خودروی سوپرمینی/اقتصادی است که از سال 1967 تا 1983 توسط سیتروين تولید و مونتاژ آن در ایران، پرتغال، آرژانتین، یوگسلاوی (اسلوونی) و بلژیک انجام می‌شد.

این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروين 2 CV بوده و 1٫9 میلیون دستگاه از آن تولید شده‌است.

سیتروين دایان پاسخ سیتروين به مدل رنو 4 CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروين 2 CV بهره می‌برد. سیتروين دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروين‌هایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروين صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند 2 CV ساخت خودرویی متناسب با شهر‌ها و نیاز‌های خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.

تولید خانواده سیتروين 2 cv از سال 1948 آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت‌های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل‌های گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست.

این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس 1948 رونمایی شده و گفته می‌شود تا سال 1990 که در مدل‌های مختلفی که تولید کرده حدود 5میلیون دستگاه فروش داشته‌است.

از مدل‌های آن می‌توان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه استیشن با نام سیتروين آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل 4 wd هم داشته که به اسم 2 CV Sahara تولید شده‌است. مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفر‌های تفریحی به صورت نسخه 2 دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمز‌های دیسکی در چهار چرخ سود می‌برد. مدل موجود در ایران Dyane است که در طول دهه 70 میلادی تولید می‌شد.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

این اتومبیل مانند cv 2 از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می‌شود بهره می‌برد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv 2 از حجم 435 سی سی برخوردار بود، اما در ادامه تولید آن حجم موتور به 602 سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.

گفته می‌شود که در آن زمان مجموعا 5 میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف ژیان در جهان تولید شده‌است.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد