عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای چه تاثیری بر بورس دارد؟

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای چه تاثیری بر بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم ريیسی روز گذشته در مراسم اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای حضور داشت. آیا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در اقتصاد و در وهله بعد بر روی بورس تاثیرگذار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم ريیسی روز گذشته در مراسم اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای حضور داشت. در این مراسم ایران به عنوان نهمین عضو دايم این سازمان معرفی شد و حالا گمانه‌های مبنی بر تاثیر این موضوع بر بورس شکل گرفته است. آیا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در اقتصاد و در وهله بعد بر روی بورس تاثیرگذار است؟

یکی از نمایندگان مجلس دیروز درباره تاثیر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفته بود، مهم‌ترین تاثیر این اتفاق بی‌اثر شدن تحریم‌ها در ایران است. و ابراهیم ريیسی هم در این مراسم اعلام کرد سلطه‌‎طلبی و یکجانبه گرایی رو به زوال است. نظام جهان به سود کشورهای مستقل در حال تغییر است.

مهرداد بذرپاش، ريیس دیوان محاسبات هم مهم‌ترین تاثیر عضویت دايم ایران را “ترک برداشتن دیوارهای تحریم” می‌داند و به نظر می‌رسد در بین برخی از افراد تاثیر سیاسی این مساله بیشتر از تاثیر سیاسی آن است.

اما تاثیر عضویت ایران در این سازمان در چه صورت در اقتصاد ایران موثر است؟ سهم ایران در بازارهای پاکستان، هند، قرقیزستان و تاجیکستان بیشتر مربوط به صنایع پتروشیمی، کشاورزی،فلزات و انرژی است و به عقیده برخی از مسيولان و کارشناسان تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی و قوانین تجاری ایران تغییری نکند ایران نمی‌تواند از این پیمان نفعی را ببرد.

تاثیر این عضویت بر بورس

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سهام در این باره معتقد است، عضویت ایران در این سازمات تاثیری بر بورس و شرکت‌ها ندارد. روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ در این سازمان در سال 2006 به عنوان عضو رسمی شناخته شده و از آن زمان تا به حال منفعت اقتصادی را از این جهت کسب نکرده است.

وی افزود: اهداف چین از به رسمیت شناختن برخی از کشورها صرفا تمرکز قدرت و بالا بردن نفوذ خود در کشورهای آسیایی است. وی تشریح کرد: البته تاثیر این موضع را به صورت کامل نمی‌توان انکار کرد زیرا کشورهای عضو این سازمان تبادلات اقتصادی با یکدیگر خواهند داشت.

فلاحیان در بخش دیگری گفت: ایران از سال 2005 عضو غیرموظف این سازمان بوده و قول عضویت رسمی ایران به دولت قبل وجود داشته است اما در دولت جدید این اتفاق افتاد.

مطالعه بیشتر: سیگنال مهم شانگهای برای قیمت دلار / دلار ارزان می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد