پیش‌بینی بورس در هفته اول آذر / روزهای بی‌ثباتی بازار کی به پایان می‌رسد؟

پیش‌بینی بورس در هفته اول آذر / روزهای بی‌ثباتی بازار کی به پایان می‌رسد؟

بازار سرمایه، شنبه گذشته را با خبر منفی در مورد لغو افزایش قیمت خودرو آغاز کرد که طبیعتا واکنش به گروه خودرویی‌ها منفی بود چرا که اعضای این خانواده به عنوان لیدر...

این اخبار ضد و نقیض به بازار سهام اثرات روانی بدی می‌گذارد و اعتماد سهامداران را که به واسطه اتفاق‌های سال گذشته آسیب دیده است را بیشتر از بین می‌برد. ثبات بهترین هدیه برای بازار است که سرمایه گذار بداند با چه چشم اندازی قصد ورود به سهم‌ها را دارد و بی ثباتی نتیجه‌ای غیر از سلب اعتماد سهامداران خرد را ندارد.

در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت ارز را نیز شاهد بودیم؛ قیمت دلار در اوایل هفته تا محدوده 28800 تومان نیز افزایش داشت اما کم‌کم با افت اندکی در محدوده 28 هزار تومان آرام گرفت که این افزایش نسبی قیمت دلار می‌تواند برای بازار سهام که حدود 70درصد آن را سهم‌های کامودیتی‌محور تشکیل می‌دهد اثر مثبت بگذارد.

در اینجا باید یادآوری کرد که بازار سرمایه با دلار نیمایی حساب می‌کند؛ یعنی برای سهامداران دلار نیمایی اهمیت دارد چرا که شرکت‌های صادرات محور ارزهای خود را با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌کنند. در طی سالیان گذشته همیشه دلار ازاد و دلار نیمایی اختلاف معقول و منطقی بین 7 الی 10 درصد داشتند اما امروز این اختلاف به بیش از 22 درصد رسیده است که در این صورت یا قیمت دلار آزاد باید کاهش یابد یا قیمت دلار نیمایی افزایش پیدا کند که به نظر سناریو دوم محتمل‌تر خواهد بود و همین امر یکی از جذابیت‌ها و پتانسیل‌های بازار امروز ماست.

مهمترین فاکتور خبری برای هفته آینده، اخبار مربوط به بودجه است که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. این طور که شنیده می‌شود تصمیم بر آن شده که دلار در بودجه با نرخ 22 الی 23 هزار تومان در نظر گرفته شود و این یعنی نرخ دلار نیمایی به عنوان مرجع رسمی قیمت دلار در نظر گرفته خواهد شد که این هم باز به نفع بازار سرمایه و سیگنال مثبتی برای کلیت بازار است.

در هفته گذشته شاهد شاهد خروج 120 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم اما در صندوق‌های بادرآمد ثابت هم هیجان ورود پول حقیقی نداشتیم که این نشان از انتظارات تورمی افراد حقیقی است که با رشد قیمت دلار ترجیج می‌دهند سرمایه‌هایشان را کمتر به‌صورت ریال نگه دارند. این ریزش های روزهای اخیر بازار با سال گذشته تفاوت معناداری دارد. در سال گذشته پی بر ایی کلیت بازار بالا بود ولی امروز پی بر ایی بازار به اعداد جذابی رسیده است و کم نیستند سهم هایی که به لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی قرار گرفته است و بدین جهت است که می‌توانیم بگوییم بازار سهام یکی از ارزانترین بازارها در شرایط فعلی است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت دارند می‌تواند جذاب باشد.

  و اما نکته جالب و راهبردی برای معاملات هفته آینده نسبت تغییرات شاخص هم‌وزن به شاخص‌کل است. در طی دو سه ماه اخیر وضعیت شاخص‌کل نسبت به شاخص هم‌وزن بهتر بود یعنی در روزهای مثبت شاخص‌کل رشد بیشتر و در روزهای منفی درصد منفی کمتری را تجربه می‌کرد. اما در هفته گذشته شاهد بهبود نسبی شاخص‌کل هم‌وزن به شاخص‌کل هستیم.

در تصویر زیر نسبت نمودار شاخص‌کل هم‌وزن به شاخص را می‌بینیم. از آنجایی که شاخص‌کل هم‌وزن در صورت این نسبت قرار گرفته، هر زمان نمودار صعودی باشد یعنی وضعیت شاخص هم‌وزن بهتر است و بالعکس.

در حال حاضر این نسبت به مقاومت بر خورد کرده است اما به نظر میاد که بتواند از این مقاومت عبور کند و تا نسب 0.28 رشدی را داشته باشد.

شاخص‌کل هم وزن در بازه بلندمدت در یک محدوده ساید و خنثی در حال حرکت بوده که سقف این محدوده را 472 هزار واحد و کف محدوده را 363 هزار واحد در نظر می‌گیریم و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید واکنش‌هایی موثری را به سقف و کف این محدوده داشته است. از 9 آبان ماه با برخورد به کف این محدوده ساید وارد روند صعودی کوتاه‌مدت شد و رشد حدودا 9درصدی را داشته است. در حال حاضر به مقاومت 392 هزار واحد رسیده است اگر هم زمان با شکست این مقاومتrsi  نیز بتواند به بالای سطح 50 که سطح تعادلی خریدار و فروشنده است، خود را برساند می‌توانیم امیدوار باشیم که شاخص هم‌وزن رشدی را تا محدوده 417 هزار واحد داشته باشد.

شاخص کل

شاخص کل به تازگی موفق به شکست خط روند نزولی کوتاه مدت خود است اما با اتفاقاتی که ذکر آن رفت در حال حاضر نزولی است. اولین حمایت مهم استاتیک محدوده یک میلیون 380 هزار واحد است که کلاستر قیمتی با حمایت داینامیک خط روند نزولی شکسته شده دارد. بنابراین انتظار داریم که تا این محدوده حمایتی افتی را داشته باشد و سپس به آن واکنش مثبتی نشان دهد. همچنین مووینگ اوریج 30 روزه در شاخص کل برای ما مهم است چرا که در گذشته واکنش های موثری را به آن داشته است. هر زمان شاخص موفق به کراس این میانگین متحرک روبه بالا شود وضعیت بهتری را برای کلیت بازار میتوانیم متصور باشیم.

*تحلیلگر بازار سرمایه

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد