جرقه صعود بورس زده شد؟ | بورس بازان محتاط شدند

جرقه صعود بورس زده شد؟ | بورس بازان محتاط شدند

دیروز شاخص کل بورس تهران به حمایت یک میلیون و 480 هزار واحد واکنش مثبت نشان داد، اما آیا می توان این واکنش را اولین جرقه برای پایان روند نزولی دانست؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز ، شاخص کل بورس تهران روز گذشته حدودا سه هزار واحد از افت خود را جبران کرد و بازگشتی رو به بالا داشت. البته بازگشت رو به بالای شاخص به اندازه ای نبود که بتواند رنگ قرمز را تبدیل به رنگ سبز کند و در نهایت شاخص کل با افت 4 هزار واحدی معاملات را به پایان رساند.

تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که این بازگشت سه هزار واحدی به سمت بالا، واکنشی است به محدوده حمایتی شاخص کل. با این حال اما و اگرهایی برای بازگشت بورس به مدار صعودی باقی مانده است.

در روزی که شاخص کل بورس تحرکات مثبتی از خود نشان داد، یک نشانه نزولی در تابلو معاملات ظاهر شد که همین نشانه کافی است تا معامله گران گارد احتیاطی خود را باز نکنند.

شکسته شدن مجدد رکورد کاهشی ارزش معاملات

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به 2700 میلیارد تومان نزول کرد که این رقم یک رکورد جدید در کاهش ارزش معاملات خرد در سال 1401 محسوب می شود. پایین ترین رقم ارزش معاملات خرد تا پیش از این 2800 میلیارد تومان بود که شنبه همین هفته ثبت شد. به عبارتی در هفته جاری با وجود اینکه یک روز تعطیل بود، دو بار رکورد ارزش معاملات خرد به سمت پایین شکسته شده که این نشان از عمق رکود در بازار سهام دارد.

دیروز خروج پول حقیقی هم به میزان 400 میلیارد تومان ثبت شد که البته نسبت به روز دوشنبه بهبود یافته، اما همچنان جریان خروج پول حقیقی ها از بازار به طور متوالی رخ می دهد که قطع نشدن این روند، نشان از بی اعتمادی سرمایه گذاران حقیقی به بازار سهام و عدم خوش بینی آن ها به این بازار است.

شاخص سبز رنگ می شود؟

شاخص قدرت خریداران حقیقی هم روز گذشته بهبود بسیار ضعیفی داشت و از 0.79 در روز دوشنبه، به 0.82 در روز سه شنبه رسید که این تغییرات را نمی توان نشانه ای چندان مثبت دانست  و باید آن را از نوسانات عادی بازار برشمرد.

با این وجود در بازار امروز احتمال اینکه شاخص ها با رنگ سبز کار خود را آغاز کنند وجود دارد چراکه احتمالا اثرات حمایت از شاخص در روز گذشته، به معاملات امروز نیز کشیده خواهد شد. اما در نیمه دوم زمان معاملات احتمالا عرضه ها بیشتر از نیمه اول باشد چراکه هنوز نشانه هایی که پای خریداران بزرگ را به بازار باز کند، دیده نمی شود.

  • موافقت شورای عالی بورس با عرضه خودرو در بورس کالا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد