جی‌يی‌سی‌اف از هدف اصلی خود فاصله گرفته است

جی‌يی‌سی‌اف از هدف اصلی خود فاصله گرفته است

خطیبی گفت: وجود سازمانی مبنی بر حضور صادرکنندگان گاز برای تبادل نظر خوب است، اما هدف اصلی این بوده که بتواند در بازار نقش آفرینی کرده و ثباتی را به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار مهر جی‌يی‌سی‌اف یا همان مجمع صادر کنندگان گاز هر ساله برگزار می‌شود؛ اما چنین مجمعی تا چه حدی توانسته بر اقتصاد گازی این کشورها مثمرثمر باشد؟ محمد علی خطیبی در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید: یکی از اهداف تشکیل مجمع صادکنندگان گاز یا همان جی‌يی‌سی‌اف این بود که بتواند در بازار گاز نقش آفرینی کند. اکنون به نظر می‌رسد این هدف همچنان محقق نشده است. به عبارتی ما آثاری از نقش آفرینی کشورهای صادر کنندگان گاز را مشاهده نمی‌کنیم، به همین دلیل این سازمان چنانچه نتواند در بازار نقش آفرینی کند به معنای آن است که هدف اولیه این سازمان محقق نشده است.

وی ادامه داد: البته وجود سازمانی مبنی بر حضور صادرکنندگان گاز برای تبادل نظر خوب است، اما هدف اصلی این بوده که بتواند در بازار نقش آفرینی کرده و ثباتی را به وجود آورد.

خطیبی با اشاره به اینکه بازار گاز و بازار نفت دو بازار متفاوتند در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه بازار گاز و نفت یکسان نیست، نمی‌توان مجمع صادرکنندگان گاز و اوپک را یکی دانست. اما انتظار می‌رود این سازمان بتواند نقشی در بازار ایفا کند و به هدف اصلی خود دست پیدا کند.

وی افزود: انتظار ایران و همه کشورهای صادرکنندگان گاز این است که بتوانند با عضویت در این سازمان اهدافی که به صورت فردی دستیابی به آنها ممکن نیست با عضویت در این سازمان به آن هدف دست پیدا کنند. زیرا بسیاری از اهداف وجود دارد که کشورها به دلیل وسعت و بزرگی که در بازارهای بین المللی وجود دارد نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند. اما زمانی که صادرکنندگان گرد هم می آیند می‌توانند در بازار نقش آفرینی کنند که نمونه بارز آن اوپک است؛ زمانی که صادر کنندگان متفرق بودند شرکت‌های چند ملیتی حرف خود را به کرسی می‌نشاندند در صورتی که با متحد شدن صادرکنندگان بزرگ نفت اوپک در بازار نقش آفرینی می‌کرد.

عضو سابق ایران در اوپک اضافه کرد: از صادرکنندگان گاز انتظار می‌رود وارد فضای بازار شوند و در بازار گاز نقشی داشته باشند. به عبارتی منافعی که کشورها به تنهایی نمی‌توانند به دست آورند در این سازمان و با حرکت جمعی آن اهداف را محقق کنند. چنانچه این اهداف محقق شود می‌توان گفت جی‌يی‌سی‌اف به هدف اولیه نزدیک شده است.

وی با اشاره به اینکه چنین مجمعی برای تبادل نظرات دوجانبه می‌تواند مثمر ثمر باشد در این زمینه توضیح داد: تشکیل چنین مجمعی می‌تواند مثبت و سازنده باشد اما هدف غایی که بازار آشفته گاز این سازمان بتواند در ثبات و اطمینان بخشی به تولید کنندگان و مصرف کنندگان بتواند نقش آفرین باشد. نقشی که اکنون ما شاهد آن نیستم و امیدواریم در آینده نزدیک به آن دست پیدا کنیم.

خطیبی اضافه کرد: انتظار می‌رود در بازار پر نوسان گاز، سازمان جی‌يی‌سی‌اف بتواند عامل ثبات بخش این بازار باشد و امنیت را ایجاد کند؛ چرا که اطمینان خاطر تولید کنندگان را به دنبال داشته باشد زیرا صادرکنندگان به دنبال ثبات قیمت‌ها هستند و تولید کنندگان می‌خواهند ثباتی در درآمدهایشان وجود داشته باشد تا از این طریق بتوانند در بخش سرمایه گذاری با خیال راحت سرمایه گذاری کنند در چنین وضعیتی می‌توان ادعا کرد جی‌يی‌سی‌اف به هدف اصلی خود که همان ایجاد نقش موثر در بازار است نزدیک شده است.

وی در خاتمه افزود: برخی از کشورهایی که می‌خواهند عضو جی‌يی‌سی‌اف شوند به عنوان عضو ناظر در این مجمع به عضویت در می آیند؛ عضو ناظر به این معناست که این کشورها، کشورهای صاد کننده گاز هستند اما تردید دارند که به عضویت کامل جی‌يی‌سی‌اف در آیند به همین دلیل جی‌يی‌سی‌اف نیاز به تحرک بیشتر دارد تا بتواند به درستی در بازار گاز و در راستای اهدافی که شکل گرفته است نقش آفرینی کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد