تورم در ترکیه به 79 درصد و در آلمان به 8 درصد رسید

تورم در ترکیه به 79 درصد و در آلمان به 8 درصد رسید

در حال حاضر بسیاری از کشورها با تورم و افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و تورم بالا تنها به چند کشور خلاصه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، بهای تمام شده برخی کالاها از جمله مواد غذایی در بسیاری از نقاط دنیا افزایشی شده و همین موضوع باعث ثبت رکوردهای جدید تورمی در هفته‌های اخیر بوده است.

با وجود آنکه هنوز بسیاری از کشورها با تورم دو رقمی فاصله دارند اما نرخ‌هایی که در هفته‌های گذشته به ثبت رسیده نشان از آغاز یک موج جدید تورمی در بسیاری از کشورها دارد.

آلمان

نرخ تورم سالانه آلمان برای اولین بار در پنج ماه گذشته به 7.6 درصد در ژوين 2022 کاهش یافت و از 7.9 درصد در ماه قبل که بالاترین نرخ از زمان اتحاد مجدد آلمان بود به رقم کنونی رسید.

رژیم صهیونیستی

میزان تورم اسرايیل در 14سال گذشته به بالاترین حد رسیده است و دولت این کشور برای مهار تورم مجبور به افزایش شدید نرخ بهره است.

مصر

بانک مرکزی مصر تورم این کشور را عددی بالغ بر 7 درصد پیش بینی کرده بود اما اکنون بیشتر از آنچه که بانک مرکزی این کشور پیش بینی کرده بود رسیده است

آمریکا

با شروع جنگ اوکراین، تورم در آمریکا به بالاترین حد در چند دهه گذشته رسیده به طوری که بر اساس آمارها تورم در آمریکا در ماه ژوين به عدد 9.1 درصد رسیده است.

انگلیس

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به 9.1 درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در 40 سال گذشته بشمار می‌رود.

فرانسه

افزایش شدید بهای انرژی و غذا رشد قیمت مصرف کننده در فرانسه را در ماه ژوين به 6.5 درصد افزایش داد. قیمت مصرف کننده در ماه قبل از آن (مه) 5.8 درصد بود.

اسپانیا

بر اساس داده‌های رسمی، نرخ تورم سالانه اسپانیا در ماه ژوين بالای 10 درصد رفت که نسبت به ماه قبلی (مه) حدود 1/5 درصد بیشتر است.

با بالا رفتن قیمت کالا و حامل‌های انرژی، تورم در اسپانیا به بالاترین نرخ در 37 سال اخیر رسید.

ترکیه

نرخ تورم در ترکیه طی ماه ژوين به 78.6 درصد رسید که بالاترین نرخ طی 24 سال اخیر است. اما ارزیابی‌ اقتصاددانان مستقل نشان می‌دهد که افزایش قیمت بسیاری از کالاها دو برابر نرخ تورم رسمی است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد