قیمت خودرو کاهش می یابد؟ | پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

قیمت خودرو کاهش می یابد؟ | پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

مذاکرات وین پس از مدت‌ها تعلیق، در هفته‌های اخیر از سر گرفته شد. بامداد امروز نیز ایران پاسخ خود را به متن پیشنهادی...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نوسان قیمت خودرو در بازار باعث کاهش خرید و فروش شده است. قیمت خودرو در چند ماه اخیر به دلیل نوسانات ارز تغییرات زیادی داشته است و فعالان حوزه بازار در انتظار ثبات قیمت خودرو هستند. آیا کاهش تولید خودرو تاثیری در کاهش قیمت خودرو دارد؟ هرچند اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار باعث افزایشی شدن قیمت خودرو می شود. 

ایران بامداد امروز، سه‌شنبه 25 مرداد 1401، پاسخ کتبی خود را به متن پیشنهادی مسيول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور رسمی تحویل داده است. هر چند، اخبار از موافقت مشروط ایران با این متن حکایت می‌کنند ولی هنوز نتیجه مذاکرات هسته ای هنوز مشخص نیست. آیا می‌توان به خروج بازار خودرو از رکود در این شرایط امیدوار بود؟

سناریوی های مختلف برجامی و تاثیر بر بازار خودرو

اکنون سه سناریو برای آینده مذاکرات وین متصور است. هر کدام از این حالت‌ها چه تاثیری بر بازار خودرو دارند؟

1- پایان خوش مذاکرات

سناریوی نخست این است که برجام احیا شود و مذاکره‌کنندگان به نتیجه قطعی برسند. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به این که حدود شش ماه است که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، اگر نتیجه مذاکرات مثبت شود، قیمت دلار به صورت موقتی کاهش پیدا می کند. این کاهش قیمت می‌تواند باعث افت 30 تا 40 درصدی قیمت خودروهای خارجی شود. قیمت خودروهای داخلی نیز اندکی کاهشی می‌شود اما این کاهش خیلی جدی نخواهد بود.

او ادامه داد: اما نباید انتظار داشت اگر برجام امضا شود، همه چیز ناگهانی تغییر کند و اصلاح شود. بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات، یک شوک روانی به بازار وارد می‌شود. در ابتدا شرایط بازار به طور موقتی مطلوب خواهد بود اما ادامه روند معاملات و رونق اقتصادی، به کیفیت توافق بستگی دارد.

2- شکست گفتگوها

سناریوی دیگر برای گفتگوهای برجامی این است که مذاکرات به طور قطعی شکست بخورد و پرونده آن با نتیجه منفی بسته شود. کاکایی در این باره بیان کرد: می‌توان گفت اگر نتیجه برجام به طور قطعی منفی شود، بازار به هم می‌ریزد و قیمت‌ها روند افزایشی را پیش می‌گیرند.

او افزود: بسیاری از برنامه‌های دولت برای رونق بخشیدن به تولید کشور به نتیجه مذاکرات و قیمت دلار گره خورده و شکست برجام مسیر بازارها را به سمت دیگری می‌برد.

کاکایی با اشاره به اینکه شکست مذاکرات و صعود قیمت دلار می‌تواند تقاضا را برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو افزایش دهد گفت: وجود تورم بالا در کشور می‌تواند تقاضا را برای خرید خودرو به منظور سرمایه‌گذاری افزایش دهد که این اتفاق به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

3- تداوم شرایط بلاتکلیفی

سومین سناریویی که برای نتیجه مذاکرات محتمل است، ادامه روند فعلی آن، یعنی نوعی بلاتکلیفی است. کاکایی ضمن اشاره به اینکه ادامه روند عادی مذاکرات با احتمال بالای شکست می‌تواند تا حدودی باعث رونق بازار شود گفت: هم اکنون انتظار مردم برای نتیجه مذاکرات موجب توقف خرید و فروش‌ها شده است. اما ادامه روند فعلی می‌تواند باعث آغاز دوباره خرید و فروش‌ها جدای از بحث قیمت‌ها در بازار شود.

وی همچنین بیان کرد: با ادامه این روند تا پایان سال، ممکن است حتی تا حدود 40 تا 50 درصد تورم داشته باشیم. در نتیجه خودروهای معمولی تا پایان سال افزایش قیمت را تجربه می‌کند ولی اینکه خریداری باشد یا نه هنوز مشخص نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی 24 ساعت گذشته قیمت پژو 405 SLX مدل 1400 در حدود 5 میلیون تومان ریخته است و هم‌اکنون در بازار 335 میلیون تومان قیمت دارد. مدل 1399 این خودرو نیز با کاهش 5 میلیون تومانی قیمت، در حال حاضر 315 میلیون تومان قیمت دارد.

با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی 24 ساعت گذشته بازار خودرو تقریبا روزهای کم نوسانی را سپری کرد و اکثر خودروها بدون تغییر قیمتی بودند.

بر همین اساس، سمند LX ساده مدل 1401 به قیمت 310 میلیون تومان، پژوپارس LXمدل 1401 حدود 374 میلیون تومان، پزپژو 206 تیپ دو مدل 1401 به قیمت 299 میلیون تومان و پژو 2چ6 تیپ 5 به قیمت 364 میلیون تومان به فروش رفت.

رنو تندر پلاس اتوماتیک نیز در بازار 640 میلیون تومان، تارا اتوماتیک 1401 حدود 590 میلیون تومان و دنا معمولی مدل 1401 حدود 401 میلیون تومان قیمت داشت.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ 210 میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو 206 تیپ دو  مدل 1401 به 303 میلیون تومان رسید. 206 تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ 361 میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک نیز امروز در قیمت 595 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودرو صفر داخلی در روز چهارشنبه 19 مرداد 1401 با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

پراید 111 با قیمت 205 میلیون تومان به فروش می‌رسد.پراید 131 نیز با قیمت 179 میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا معمولی مدل 1401 نیز به 411 میلیون تومان رسید.البته پژو 207 اتومات در قیمت 617 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ 210 میلیون تومان معامله می‌شود.پژو 206 تیپ دو  مدل 1401 به 303 میلیون تومان رسید. 206 تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ 361 میلیون تومان پیش رفت.تارا اتوماتیک نیز امروز در قیمت 595 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر بازار در خواب فرو رفته است و دیگر سودی برای مردم ندارد. اما نکته قابل توجه این است که حتی نوسانات قیمت دلار دیگر تاثیری در قیمت خودرو ندارد. مردم منتظر هستند اما بازار خودروی کشور نیاز به یک شوک دارد. این شوک می‌تواند از واردات نشات بگیرد تا به بازار رونق ببخشد.

چندی پیش نیز، فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر بازار در رکود است. قیمت‌ها نیز در چند روز گذشته تغییری نکرده و با یک ثبات نسبی همراه شده است. به نظر می‌رسد این روند بازار در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

قیمت پژو 207 دنده‌ای امروز سه شنبه 18 مرداد 1401 با سه میلیون تومان افزایش به 402 میلیون تومان رسید. پژو 207 اتوماتیک امروز با پنج میلیون تومان به 610 میلیون تومان رسید. پژو پارس، اما امروز دو میلیون تومان ارزانتر از روز شنبه بود و 317 میلیون تومان به فروش رسید. پژو 405 با سه میلیون تومان افزایش قیمت به 293 میلیون تومان رسید. دنا تیپ یک هم چهار میلیون تومان ارزانتر از روز شنبه بود و امروز با قیمت 408 میلیون تومان معامله شد. قیمت تیبا امروز مانند روز شنبه 203 میلیون تومان، تیبا دو 210 میلیون تومان و تیبا دو پلاس هم 212 میلیون تومان به فروش رسید. کويیک دنده‌ای هم امروز 206 میلیون تومان بود. پراید 111 و پراید 131 هم بدون تغییر نسبت به شنبه به ترتیب 205 و 186 میلیون تومان به فروش رسیدند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد