چرا پرتقال گران شد؟ / شب عید قیمت میوه نجومی نمی‌شود

چرا پرتقال گران شد؟ / شب عید قیمت میوه نجومی نمی‌شود

پرتقال و انگور در فروشگاه‌های آنلاین با قیمت بیش از 30 هزار تومان فروخته می‌شود. پرتقال با قیمت 39 هزار تومان و انگور دست‌چین قرمز 40 هزار تومان فروخته شده است. علت گرانی میوه چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پرتقال و انگور در بازار گران شد. فروشندگان میوه می‌گویند علت افزایش قیمت پرتقال و نارنگی نوبرانه بودن و صادرات آن به کشورهای منطقه است.

از طرف دیگر تجار می‌گویند فصل میوه‌های تابستانه تمام شده و میوه‌ها راهی سردخانه شده‌اند و به همین دلیل تعداد محدودی از این میوه‌ها مانند انگور در بازار است که با قیمت بالا فروخته می‌شود.

ريیس اتحادیه بارفروشان به تجارت‌نیوز می‌گوید: شب عید امسال قیمت میوه مثل سال گذشته نوسان شدید ندارد، چرا که تولید سیب و پرتقال بیش از نیاز کشور است. علت افزایش قیمت پرتقال عرضه کم آن در بازار است. هنوز پرتقال‌ها برداشت نشده و فصل برداشت این محصول آذر ماه است و یک ماه دیگر قیمت آن نصف می‌شود.

مصطفی دارایی‌نژاد توضیح داد: اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای صادرات پرتقال و سیب به دوبی و قطر است. امیدواریم صادرکنندگان بسته‌بندی‌ها را اصلاح کنند تا چین و ترکیه جایگزین ایران در بازارهای صادراتی نشوند.

در برخی فروشگاه‌ها پرتقال دست چین با قیمت بیش از 30 هزار تومان فروخته می‌شود.
امسال تولید سیب چقدر است؟

او با اشاره به تولید سیب بیان کرد: اکنون تولید سیب چهار میلیون و 500 هزار تن است و از دولت می‌خواهیم برای ذخیره‎سازی شب عید ورود نکند؛ چرا که امسال با مازاد تولید رو به رو هستیم.

دارایی‌نژاد گفت: فصل انگور تمام شده است. انگور بیدانه گران شده و این میوه در میدان از 15 تا 20 هزار تومان است اما فروش بیش از 30 هزار تومان آن گران فروشی است. پرتقال هم با قیمت 10 تا 20 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین نارنگی هم با قیمت پنج تا 13 هزار تومان معامله شده است.

او با اشاره به وضعیت قیمت میوه در شب عید اظهار کرد: قیمت میوه‌ها در شب عید ممکن است نوسان هزار تا دو هزار تومانی باشد. تولید پرتقال در استان‌های شمالی دو میلیون و 600 هزار تومان است. بنابراین در تولید پرتقال با مشکل خاصی رو به رو نخواهیم شد.

سال گذشته میوه‌های تنظیم بازاری روی دست دولت ماند و 30 درصد پرتقال‌های شب عید فاسد شد این در حالی است که تجار از امروز به فکر صادرات این میوه به کشورهای اطراف هستند اما برخی تجار می‌گویند چنانچه میوه هم بی‌رویه صادر شود، قیمت آن در بازار داخل ممکن است برای مردم گران تمام شود.

برای مطالعه بیشتر خبر پرتقال در انبارها فاسد شد را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد