توضیحات وزیر نفت در خصوص قیمت بنزین / پول فروش نفت...

توضیحات وزیر نفت در خصوص قیمت بنزین / پول فروش نفت...

انرژیوزیر نفت با تبیین مهمترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم و با مثبت ارزیابی کردن فروش نفت عنوان کرد: بیش از 80 درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از شانا، جواد اوجی با بیان اینکه هم اکنون 65 تا 70 درصد از نیاز صنعت نفت از طریق شرکت‌های داخلی تامین می‌شود و 25 تا 30 درصد آن وارداتی است، گفت: کالاهای مورد نیاز صنعت نفت پیش از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در حین برگزاری آن به شرکت‌های داخلی اعلام شد و بر این اساس در ایام برگزاری این نمایشگاه تفاهم‌نامه و قرار داد با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف منعقد شد.

امضای قراردادهای جدید برای فروش نفت

وزیر نفت با تاکید بر اینکه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم صادرات نفت ایران نسبت به قبل خوب شده است، گفت: تا به امروز پول نفت فروخته شده در سررسید های خود وصول شده است؛ هم اکنون بیش از 80 درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود.

اوجی تصریح کرد: وزرات نفت از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم توانسته هم زمان با افزایش دریافت پول نفت از مشتریان خود، مشتریان و قرار دادهای جدید فروش نفت خام با سایر کشورها را منعقد کند.

وی به واریز بیش از 12.5 میلیارد دلار ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر می خواستیم با روش دولت قبل به سمت فروش نفت برویم، معلوم نبود قیمت ارز چگونه بود.

بهره‌مندی 650 هزار خانوار از گاز رایگان

وزیر نفت در زمینه آخرین وضعیت گاز محرومان توضیح داد: در بودجه 1401 نیز به گاز رایگان برای خانواده‌های مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) اشاره شده است. تا به امروز بیش از 650 هزار خانوار از این قضیه بهره‌مند شده‌اند و وزارت نفت منتظر دریافت آمار بهزیستی و کمیته امداد امام است. در صورتی که اطلاعات هموطنان دریافت شود، همکاران شرکت ملی گاز خانوارهای جدید را نیز سریع در سامانه صدور قبوض مشترکین تغذیه می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه پس هنوز زیرساخت‌ها برای شناسایی دقیق این خانوارها در نهادهای امدادگر ایجاد نشده است، گفت: هرتعداد خانوار که به وزارت نفت معرفی شوند در همان ماه وارد سیستم می‌شوند و وزارت نفت در این زمینه آمادگی کامل را دارد.

تعرفه گاز مشترکان پرمصرف؛ غیریارانه‌ای

اوجی با اشاره به اینکه خوشبختانه یکی از اقدام‌های دولت سیزدهم افزایش تعرفه برای مشترکین پرمصرف گاز بود که پارسال در آذرماه رقم خورد، ادامه داد: گام اول به این شکل برداشته شد که هیچگونه تغییری در قیمت سه پله نخست که تقریبا 75 درصد مشترکین ما بودند و بیش از 50 درصد مصرف را داشتند، صورت نگرفت.

وزیر نفت با بیان اینکه در بحث تعرفه‌های گاز 12 پله تعریف شده است، اظهار کرد: از پله 4 تا پله 12 مشترکین پرمصرف هستند. با برنامه‌ریزی که انجام و در دولت نیز مصوب شد، هر پله نسبت به پله قبل 40 درصد افزایش می‌یابد یعنی سه پله نخست که 75 درصد مشترکین ما هستند هیچگونه افزایش قیمتی نداشتند. ولی از پله 4 که شروع مشترکین پرمصرف است، افزایش نرخ‌ها انجام شد ولی پارسال به دلیل اینکه نمی‌خواستیم تکانه‌های اقتصادی اتفاق بیفتد بخشی را گذاشتیم در سال 1401 اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس در قانون بودجه 1401 مصوب کرده است قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف باید بدون یارانه باشد، تصریح کرد: کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند که پس از نهایی شدن به دولت ارايه خواهد شد. ان‌شالله افزایش قیمت ابزاری برای کنترل شدت مصرف انرژی و بهینه مصرف کردن گاز برای مشترکان باشد.

اوجی اضافه کرد: فکر می‌کنم این آیین نامه طی یکی دوماه آینده به دولت ارايه شود.

شناسایی مشتریان جدید نفت
وزیر نفت در تشریح سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین گفت: با شروع دولت مردمی سیزدهم، در موضوع شناسایی مشتریان جدید، بازارهای جدید و ظرفیت‌های جدید بخشی از نگاه‌ها به کشورهای آمریکای لاتین بود. مجموع کشورهای آمریکای لاتین بیش از 20 درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند؛ ونزويلا به تنهایی شاید بزرگترین میدان‌ها و بزرگترین پالایشگاه‌های نفتی جهان را دارد.
اوجی ادامه داد: با شروع دولت، در وزارت نفت موضوع صادرات به آمریکای لاتین را دنبال کردیم که شامل صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی می‌شد. در این زمینه بازارهای خوبی شناسایی کردیم که منجر به قراردادهای خوبی شد.
وی با اشاره گزارش‌های خبری در شروع دولت سیزدهم مبنی بر ذخیره 87 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب و مخازن خشکی و دریا گفت: خوشبختانه با شناسایی بازارها در کشورهای آمریکای لاتین، توان ظرفیت صادرات بهبود پیدا کرد و در صادرات فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی جلو افتادیم، بخشی نیز تهاتر با غلات اعم از ذرت صورت گرفت چراکه عمده کشورهای آمریکای لاتین از نظر بارش حجم بسیار خوب و زمین‌های حاصلخیزی دارند و محصولات کشاورزی خوبی برداشت می‌کنند.


همکاری متعدد با کشورهای آمریکای لاتین

وزیر نفت با اشاره به حضور تیم قوی در سفر به آمریکای لاتین توضیح داد: خوشبختانه در سفر اخیر دوستان از هیيت دولت و سه تن از معاونین وزیر جهاد کشاورزی، ريیس و عضو کمیسیون انرژی حضور داشتند و بر این اساس حمایت دولت و مجلس را داشتیم که منجر به تفاهم‌های خوبی نیز در زمینه کشاورزی شد.

اوجی در تشریح تنوع توافق‌های صورت گرفته با کشورهای آمریکای لاتین گفت: شروع همکاری ما با آمریکای لاتین با صدور نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بود و بعد در همین مسیر به موازات شناسایی ظرفیت پالایشگاه‌های این کشورها، توسعه میدان‌های نفت و گاز و صدور خدمات فنی و مهندسی در دستور کار قرار گرفت.
وی به ساخت پالایشگاه به‌عنوان یکی از برنامه‌های دیرین وزارت نفت اشاره کرد و افزود: در این سفر از بخش‌های مختلف تیم‌های کارشناسی و فنی اعزام کردیم و ظرفیت‌ها شناسایی شد؛ در وزارت نفت همواره یکی از بحث‌ها از سالیان دور این بود که پالایشگاه فراسرزمینی داشته باشیم و خوشبختانه در این سفر یکی از دستآوردهای خیلی خوب عقد قرارداد در زمینه استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های نفتی این کشورها بود.


قراردادهای برد – برد در آمریکای لاتین

وزیر نفت درباره وضعیت پالایشگاه‌های مورد بحث توضیح داد: خیلی از این پالایشگاه‌ها به دلیل تحریم، دچار مشکل بودند و کارشناسان خارجی این پالایشگاه‌ها را ترک کرده بودند و در بهره‌برداری، تعمیرات و اورهال این پالایشگاه‌ها مشکل ایجاد شده بود و از آن زمان با ظرفیت اسمی کار نمی‌کنند.
اوجی درباره اقدام وزارت نفت ایران برای این پالایشگاه‌ها گفت: ما از مجموعه توان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و توانمندی پیمانکاران، سازندگان داخلی استفاده کردیم.
وی افزود: در نمایشگاه نیز شاهد این استعداد بودیم، آمادگی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به اروپا و نیز به آمریکای لاتین کاملا محیا است و به جرات در این سفر نیز عیان بود که منجر به قراردادهای برد – برد نیز در بحث توسعه میدان‌های نفت، گازی، بازسازی و اورهال پالایشگاه‌ها شد.


قول می‌دهم تا یکسال آینده به ظرفیت کامل صادراتی برسیم

وزیر نفت با بیان اینکه قول می‌دهم با برنامه‌ریزی وزارت نفت تا یک سال آینده به ظرفیت کامل صادراتی خود برسیم، تصریح کرد: با این اقدام‌ها هم نیاز انرژی کشور مقصد تامین می‌شود که بازار خوبی برای تولید ما است و از طرفی جلوگیری از خام فروشی می‌شود.
اوجی در پاسخ به‌اینکه چرا تولید کشور نباید در خود کشور به ارزش افزوده تبدیل شود، توضیح داد: زمانی تولیدات در پالایشگاه داخل ارزش افزوده می‌گیرد که ارزش بالایی هم دارد و جلوگیری از خام فروشی می‌شود، اما گاهی از ظرفیت پالایشگاه فراسرزمینی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که هم اکنون ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت 100 هزار بشکه حداقل سه میلیارد دلار هزینه دارد، اما به قول همکاران، چنین ظرفیتی یک اسب زین شده است که در نقاط مختلف دنیا وجود دارد و ما می‌توانیم با متخصصین و سازندگانمان این پالایشگاه‌ها را اورهال، بازسازی و نوسازی کنیم تا به ظرفیت اسمی برسد و حتی ظرفیت آنها را افزایش دهیم و از این ظرفیت برای خودمان استفاده کنیم.


عمل به وعده برای ایثارگران

اوجی درباره تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر و خانواده‌های آنها در وزارت نفت گفت: وزارت نفت در سال 1400 معادل کل دستگاه‌های دولتی نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران به تعهدات خود پایبند بود و بر اساس بودجه 1400 عمل کرد، در سال 1401 نیز هر تعهدی در این زمینه باشد، انجام می‌شود.
وی با اشاره به نامه 226 نماینده مجلس شورای اسلامی برای قدردانی از خدمات وزارت نفت در تامین سوخت زمستانی و افزایش صادرات و دیپلماسی قوی انرژی گفت: من هم به نوبه خود از همکارانم در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی قدردانی می‌کنم و باید بدانیم که بهترین متخصصان و نخبگان را در وزارت نفت داریم و با وجود آنها آینده درخشانی پیش روی ماست.

223227

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد