مهم‌ترین دستاورد های سفر وزیر ارتباطات به اندونزی

مهم‌ترین دستاورد های سفر وزیر ارتباطات به اندونزی

با پیگیری دولت سیزدهم برای گسترش سطح روابط با کشورهای همسایه و منطقه، اخیرا ريییس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر مسيولان کشور به جاکارتا پایتخت اندونزی سفر کردند تا مقدمات توسعه روابط با این کشور فراهم شود.

به گزارش ایسنا، اوایل هفته ای که گذشت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی  به جاکارتا سفر کرد. به عبارتی مسيولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی کشورهای مختلف برای استفاده از ظرفیت همه وزارتخانه‌ها در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای جهان، با تصویب هیات وزیران بین اعضای دولت تقسیم و مسيولیت کشورهای اندونزی، مالزی و فیلیپین به عهده وزارت ارتباطات گذاشته شد؛ بنابراین همزمان با سفر رییس جمهور به اندونزی، امضای چندین سند همکاری مسیر توسعه تعاملات اقتصادی، علمی، فرهنگی، تجاری و صنعتی بین دو کشور انجام شد.

در همین رابطه، زارع پور در ابتدای این سفر خبر از افزایش مبادلات تجاری ایران و اندونزی با حل شدن موانع را داد؛ او در این زمینه اعلام کرد با برطرف کردن موانع میتوان مبادلات تجاری را به سرعت چند برابر کرد.   در ادامه این سفر وزیر ارتباطات روز دوشنبه با ذوالکفلی حسن- وزیر بازرگانی اندونزی دیدار کرد. در این دیدار دو طرف برای نهایی کردن اسناد توسعه تجاری دوجانبه پیش از سفر ريیس‌جمهوری به این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در همین راستا،  در ادامه و با آغاز سفر رسمی سید ابراهیم ريیسی به اندونزی، پیش از ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی، نشست مطبوعاتی مشترک میان ریاست جمهوری با «جوکو ویدودو» ريیس جمهور این کشور، برگزار و اظهار امیدواری شد که در این سفر گام‌های بلندی در جهت توسعه روابط با اندونزی برداشته شود.  در نهایت روز چهارشنبه زارع پور به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی، با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی خبر از برگزاری جلسه تجار و فعالان اقتصادی اندونزیایی با ريیس جمهور برای بررسی های توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را داد که در این جلسه بیش از 100 شرکت و همچنین انجمن های صنفی بخش های گوناگون حضور داشتند.

 طی سالهای گذشته روش‌های گوناگونی برای حمایت از پلتفرم‌های داخلی درنظر گرفته شد به گونه ای که برای کسب و کارهایی که اواخر شهریورماه سال گذشته به دلیل ایجاد محدودیت برای برخی پلت‌فرم‌های خارجی زیان دیده بودند، بسته حمایتی ویژه ای درنظر گرفته شد که شامل 30 نوع حمایت دولتی بوده است. درحال حاضر بیش از هشت ماه از اتفاق رخ داده می گذرد و مسيولان معتقدند اکنون روند طبیعی کسب و کارهای اینترنتی در جریان است به گونه ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل هفته در این زمینه گفت: یکی دیگر از خدمات وزارت ارتباطات در 20 ماه گذشته، جابجایی بیش از 350 میلیون بسته پستی به مقاصد دور و نزدیک در شهر و روستا است.  در شرایطی که اقبال به خرید اینترنتی بیش از گذشته شده است، پست نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای اینترنتی دارد.

همچنین روز شنبه 30 اردیبهشت  لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی سازمان برنامه و بودجه و با حضور معاون اول رییس جمهور رونمایی شد. در این لایحه بخش ها و ماده های گوناگونی به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته است به گونه ای که این وزارتخانه مکلف شده است با مشارکت سایر سازمان ها سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را با رعایت سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی ظرف مدت شش ماه تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند. همچنین در ماده ای دیگر  تاکید شده است دستگاه‌هایی اجرایی خدمات خود را تا پایان سال اول برنامه به صورت بر خط، امن و حداقل سالانه 20 درصد از خدمات الکترونیکی خود را برای 50 درصد جمعیت مشمول و 100درصد اشخاص حقوقی از طریق پنجره ملی ملی خدمات دولت هوشمند به صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری ارايه کنند.

از سویی دیگر هر ساله و با فرارسیدن روزهای حج تمتع، هر یک از اپراتورها امکانات ویژه‌ای را در اختیار حجاج قرار می‌دهند که شامل تعرفه‌های مکالمه، پیامک و اینترنت می‌شود که یکی از مزیت‌های استفاده از سرویس رومینگ، نرخ مناسب در مقایسه با سایر اپراتورهای داخلی و خارجی است. به طور مثال اپراتور اول تلفن همراه (همراه اول) سعی کرده است با طراحی بسته های متنوع رومینگ از لحاظ حجم بسته و مدت سفر که از منظر قیمتی قابلیت رقابت با سیم‌کارت های عربی را دارد، مانع از خروج ارز از کشور شود. این اپراتور در اطلاعیه خود اعلام کرده پیرو توافقی که همراه اول با اپراتورهای عربستانی انجام داده، امکان عرضه مکالمه و دیتا با قیمت بسیار مناسب و حتی بهتر از سیم‌کارت های عربی برای مشترکان همراه اول (دايمی و اعتباری) فراهم شده است و مشترکان با هزینه بسیار اندک، حجم دیتای خوبی در دسترس خواهند داشت.

اپراتور دوم تلفن همراه (ایراسل) هم اعلام کرد، مشترکانش می‌توانند از 3 خرداد تا 31 مرداد 1402، به مدت 90 روز، این خدمات را در کشور عربستان سعودی دریافت کنند. بدین ترتیب مشترکان ایرانسل، علاوه بر اینکه نیاز به خرید سیم‌کارت و تغییر شماره ندارند، در هزینه مکالمه، پیامک و اینترنت مصرفی‌شان‌ در طول سفر صرفه‌جویی می‌شود و در مقایسه با تعرفه اپراتورهای کشور عربستان، مبالغ کمتری را بابت بهره‌مندی از خدمات ارتباطی می‌پردازند.

اما همراه اول در کنار ارايه تعرفه خدماتش برای حج تمتع امسال اعلام کرد از ابتدای خرداد سال جاری دور جدید واگذاری شماره های رند همراه اول آغاز می شود و متقاضیان می توانند برای مشاهده و شرکت در حراج، به سامانه حراج این اپراتور مراجعه کنند. براساس اصول و ساختار ارزشی اپراتور اول تلفن همراه که مبین ارايه و انجام خدماتی آسان و در دسترس برای عموم متقاضیان شماره های رند است، واگذاری شماره های رند همراه اول از طریق برگزاری حراج برای عموم متقاضیان و به صورت اینترنتی به آدرس rond.mci.ir صورت می پذیرد.

فعلا انتهای پیام

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد