ابهامات بین‌المللی باعث درجا زدن شاخص کل خواهد شد

ابهامات بین‌المللی باعث درجا زدن شاخص کل خواهد شد

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی 10 کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از 10 کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو که منتهی به چهارشنبه 26 مرداد 1401 است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

1. مثبت. افزایشی

2. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از 1 درصد)

3. منفی. کاهشی

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.
نام کارشناستوضیحات
کورش آسایشگزینه یک.این هفته را باید به اخبار تحولات عرصه سیاست خارجی گره زد و می‌توان انتظار داشت از این هفته با افزایش ارزش معاملات وضعیت نسبی بازار بهتر شود.

آراد

پور کار

گزینه دو.ارزش معاملات به عنوان مهمترین فاکتور بازار همچنان در منطقه‌های پایین در حال ثبت شدن است. باید دید با توجه به اخبار خوب پیش‌رو این ارزش می‌تواند افزایش یابد یا خیر.
امید پورمحمود

گزینه دو. با توجه به افتی که بازار در روز چهارشنبه داشت، طبق الگو‌های تکنیکالی احتمالا ابتدای هفته را منفی شروع و اواخر هفته به روند صعودی باز می‌گردد.

علی

ملک لی

گزینه دو. با توجه به عدم تغییر شرایط سیاسی و بین‌المللی، بازار بدون تغییری را در هفته آینده متصور هستم.

آرتا

اسدی

گزینه سه. با توجه به اینکه بازار یک رشد و ثبات تقریبا ملایمی داشت و با توجه به کاهش نرخ ارز و تقویت ریال، به احتمال بالا شاهد کاهش شاخص خواهیم بود، مگر اینکه اتفاق ویژه‌ای در بحث تحولات بین‌المللی و سیاست خارجه روی دهد.
بابک سالاروند
گزینه دو. حجم و ارزش پایین معاملات بدلیل ابهام در مولفه‌های کلان اقتصادی از جمله نرخ بهره و ریسکهای سیستماتیک از جمله تحولات بین‌المللی.
مصطفی صفاری

گزینه یک. مشخص شدن تکلیف مذاکرات بین‌المللی در هفته پیش‌رو

ندا

رضایی

گزینه دو. با توجه به وجود ابهام در مسايل سیاسی و بی‌اعتمادی به بازار سرمایه، شاخص کل بدون تغییر چشمگیر پیش‌بینی می‌شود

فرهنگ حسینی
گزینه دو. بازار تحت ریسک نوسان قیمت‌های جهانی و قیمت ارز قرار دارد و تا جهت‌گیری هر یک، شاخص در روندی خنثی و نوسانی قرار خواهد داشت

رباب

وفایی

گزینه دو. با توجه به روند معاملات هفته گذشته، رشد قیمت‌های جهانی و نفت، می‌توان انتظار نوسانات مثبت در بازار طی هفته پیش‌رو را داشت. از طرفی همچنان ابهام تحولات بین‌المللی و ارزش معاملات پایین بر بازار سایه افکنده است.

با توجه به انتخاب 70 درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) توسط کارشناسان، به نظر می‌رسد روند هفته آینده شاخص کل به دلیل پایین بدون ارزش معاملات و برقرار بودن ریسک‌های سیستماتیک تحمیلی خارج از بازار، بدون تغییر چندانی بوده و شاخص کل حرکت نوسانی داشته باشد. البته تغییر در هر کدام از مولفه‌های مورد اشاره می‌تواند شاخص کل را از این وضعیت خارج و‌ روند را تغییر دهد.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه خبرنگاران جوان نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد