تکلیف سهام عدالت متوفیان در برگزاری مجامع شرکت‌ها مشخص شد

تکلیف سهام عدالت متوفیان در برگزاری مجامع شرکت‌ها مشخص شد

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: وراث متوفیان سهام عدالت برای تعیین تکلیف این سهام باید به مراجع قضایی مراجعه کرده و گواهی حصر وراثت را اخذ کنند در این شرایط می‌توانند در مجامع شرکت کنند در غیر این صورت امکان حضور در مجامع را نخواهند داشت.

به گزارش بورس نیوز، حسین فهیمی با اشاره به فرایند آزادسازی سهام عدالت در سال 1399 گفت: در 10 خرداد سال گذشته اولین مرحله از این طرح بزرگ انجام شد و افرادی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، توانستند دارایی خود را در سامانه‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی ملاحظه کنند. در مرحله دوم 19 میلیون نفری که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند توانستند سهام خود را معامله کنند.

وی ادامه داد: در مرحله سوم آزادسازی شرکت‌های استانی تجدید ساختار و در سامانه‌های بورسی و سپرده گذاری ثبت شدند. در مرحله چهارم نیز امکان معامله این شرکت‌ها فراهم شد و سود سهام عدالت در مرحله پنجم در روز‌های پایانی سال گذشته به مشمولان پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در ششمین مرحله سازماندهی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی صورت خواهد گرفت. عصاره فرمان رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت این بود که "مدیریت سهام به مردم داده شود" که این کار در روش مستقیم صورت گرفت و در روش غیرمستقیم مدیریت دارایی در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری قرار گرفت.

فهیمی با بیان اینکه 31 شرکت تشکیل شده است، گفت: باید مجامع عمومی عادی به طور فوق العاده این شرکت‌ها تشکیل شوند تا اعضای هیات مدیره توسط سهامداران انتخاب شوند. هر کدام از شرکت‌ها به پنج عضو هیات مدیره به عنوان اعضای اصلی و دو عضو علی البدل نیاز دارد. در واقع باید حداقل 160 عضو هیات مدیره داشته باشیم.

وی ادامه داد: همه افرادی که مشمول سهام عدالت هستند و روش غیرمستقیم را انتخاب کردند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. همچنین افرادی که طی این مدت سهام این شرکت‌ها را در بازار خریداری کردند نیز حق شرکت در مجامع را دارند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در مورد افرادی که برای عضو هیات مدیره کاندید می‌شوند، توضیح داد: داشتن مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای برای کاندیدا شدن لازم است، اما تاکید بر این است که رشته مرتبط باشد. همچنین باید تجربه اجرایی مرتبط داشته باشد. ثبت نام به صورت الکترونیکی در سامانه ستان بوده و اطلاعات در کمیته‌ها بررسی و سپس کاندیدا‌های نهایی اعلام می‌شوند.

تکلیف سهام متوفیان چه می‌شود؟

فهیمی در ادامه در مورد سهام افرادی که فوت کرده اند، توضیح داد: وراث این افراد باید در قدم اول به مراجع قضایی برای گرفتن گواهی حصر وراثت مراجعه کنند.

وی از حدود سه میلیون نفر سهامدار عدالت که فوت کرده اند فقط 120 هزار نفر برای اخذ گواهی مراجعه کرده اند و بدیهی است که فقط افرادی که این موضوع را تعیین تکلیف کرده اند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

تکلیف انتخابات در صورت به حد نصاب نرسیدن رای دهندگان چه می‌شود؟

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد به حد نصاب نرسیدن حضار توضیح داد: این موضوع در قانون تجارت تعیین تکلیف شده است. در مرحله اول برگزاری مجمع باید بیش از نیمی از سهامداران شرکت کنند. چنانچه در مرحله اول به حد نصاب نرسید مرحله دوم با 10 روز فاصله و با حضور هر تعداد افراد برگزار خواهد شد.

فهیمی ادامه داد: در مورد اعضای هیات مدیره نیز برای هر شرکت حداقل اعضا باید وجود داشته باشد. اگر این اتفاق نیفتاد اعلام تنفس صورت می‌گیرد تا حد نصاب تشکیل شود. در سال گذشته مرحله نخست مجامع 14 شرکت تشکیل شد، اما به حد نصاب نرسید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد