بازگشایی کانال سويز هفته‌ها طول می‌کشد

بازگشایی کانال سويز هفته‌ها طول می‌کشد

با انتشار اخباری مبنی بر اینکه بازگشایی کانال سويز احتمالا هفته‌ها طول خواهد کشید، قیمت نفت در بازار‌های جهانی به دلیل نگرانی از تامین تقاضا افزایش یافت.

خبرگزاری فارس: با انتشار اخباری مبنی بر اینکه بازگشایی کانال سويز احتمالا هفته‌ها طول خواهد کشید، قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل نگرانی از تامین تقاضا افزایش یافت.

پس از آنکه کارشناسان و برخی شرکت‌های فعال اعلام کردند باز کردن کانال سويز شاید هفته‌ها زمان ببرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. تاخیر در باز شدن کانال سويز باعث تاخیر در حمل ونقل کالاها و همچنین نفت خام و فرآورده‌های آن خواهد شد که هم‌اکنون ترافیک زیادی پشت کانال سويز از کشتی های تجاری ایجاد شده است.

امروز قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی با 93 سنت افزایش به 62 دلار و 88 سنت در لحظه انتشار خبر معامله ‌شد. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم با رشد 1 دلار و 6 سنت به قیمت 59 دلار و 62 سنت به فروش می‌رود. اگرچه قیمت نفت امروز افزایشی بود اما همچنان سومین کاهش هفتگی خود را تکرار کرده است. کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته به دلیل آغاز دوباره قرنطینه در کشورهای اروپایی بود که تهدید جدی برای تقاضای نفت به شمار می‌رود.

کانال سويز یکی از پرترددترین آبراهه در جهان به حساب می‌آید که روزانه نفت خام و فرآورده‌های آن،‌ انواع غلات و دیگر کالاهای اساسی از این طریق بین آسیا و اروپا رد و بدل می‌شود. کشتی‌ غول پیکر «اورگیون» متعلق به یک شرکت ژاپنی که از صبح روز سه شنبه این مسیر را مسدود کرده در حقیقت مانعی برای انتقال این نوع کالاهای اساسی بین دو قاره ایجاد کرده است.

مقامات کشورها دستور داده‌اند که تا زمان بازگشایی این کانال، کشتی‌ها از ورود به این آبراه ممانعت شود و به این دلیل ترافیک زیادی پشت این کانال از کشتی‌های تجاری ایجاد شده است.

یک شرکت فعال در بازگشایی این کانال اعلام کرده شاید بیرون آوردن این کشتی هفته‌ها طول بکشد.

یکی از مسيولان شرکت ژاپنی به نام «توشیاکی فوجیوارا» گفته است: معلوم نیست چه زمانی عملیات آزادسازی کشتی به نتیجه برسد. وی گفت: «ما حتی نمی‌دانیم عملیات تا چه حدی دارد پیش می‌رود. ماموران عملیات نجات کشتی تازه در حال کندن زمین در زیر دماغه کشتی هستند و منتظرند تا عملیات را در هنگام مد دریا از سر بگیرند.»

ساتورا یوشیدا، تحلیل‌گر کالاهای اساسی اعلام کرد نگرانی از مشکل عرضه کالاهای اساسی با مسدود شدن کانال سويز افزایش یافته و نگرانی‌هایی را برای تامین تقاضا ایجاد کرده است.

بر اساس آمارهای ردیابی شرکت کپلر، از 39.2 میلیون بشکه نفت خامی که روزانه حمل دریایی می‌شود، 1.74 میلیون بشکه در روز از کانال سويز می‌گذرد. علاوه بر این 1.54 میلیون بشکه نفت فرآوری شده از جمله بنزین از این کانال می‌گذرد که در مجموع 9 درصد تجارت محصولات جهانی از طریق دریا به حساب می‌آید.

کشتی غول پیکر اورگیون متعلق به شرک ژاپنی با طول 400 متر صبح سه شنبه در مسر حرکت از چین به روتردام هلند به دلیل باد شدید در آبراهه کانال سويز از مسیر منحرف شده و به دیواره شرقی کانال گیر کرده است اکنون مسیر از دو طرف مسدود است و امکان تردد کشتی ها وجود ندارد. کشتی های تجاری زیادی در پشت این کانال مانده اند و ترافیک ایجاد شده است. این اتفاق و خبر طول کشیدن شاید هفته ها برای بازگشایی کانال، نگرانی از تامین کالاهای اساسی را بیشتر کرده است، 12 درصد تجارت دو قاره آسیا و اروپا از طریق این کانال انجام می شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد