قیمت باورنکردنی سوخت هواپیما!

قیمت باورنکردنی سوخت هواپیما!

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اعطای یارانه سوخت 1.2 دهم میلیارد دلاری به هواپیماها و...

مهر: بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد که هدفمندی و هوشمندسازی یارانه‌ها از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که توسط دولتمردان پیگیری می‌شود. اصلاح قیمت حامل‌های انرژی علاوه بر واقعی‌سازی اقتصاد بنگاه‌ها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینه‌سازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم می‌کند.

اما ملاحظات اجتماعی و درهم‌تنیدگی معیشت مردم با سوخت یارانه‌ای عمدتا دست دولت‌ها را برای اصلاح قیمت سوخت می‌بندد، ضمن اینکه تجربه تلخ آبان‌ماه سال 98 نیز ملاحظات و حساسیت‌های اصلاح قیمت در این حوزه را دوچندان کرده است. به طور میانگین روزانه حدود 4 الی 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می‌شود که معادل سالانه رقم 1.65 میلیارد لیتر است.

در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری 600 تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری 13,400 تومان قیمت‌گذاری و صادر می‌شود.

در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل 20 هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به 4 درصد از پردرآمدهای جامعه داده می‌شود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده می‌کنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهره‌ای از این یارانه ندارند.

بهزاد رحیمی نماینده کردستان و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماها گفت: اصلا منطقی و منصفانه نیست که سالانه 1.2 دهم میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان به هواپیماها بدهیم که عمدتا هم به مصرف اقشار مرفه جامعه می‌رسد و این یارانه به هدف یعنی به جیب اقشار ضعیف جامعه نمی‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: اما صنعت هواپیمایی کشور به دلیل تحریم‌ها با فرسودگی مواجهه است و دولت ناچار به حمایت از این صنعت است و یکی از حمایت‌های دولت هم اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماها است.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: حدود 50 درصد پروازها به کشورهای خارجی است و در واقع به این صورت در حال تخصیص سوخت به خارجی‌ها هستیم و ارز را از کشور خارج می‌کنیم.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه اما هم اکنون امکان اینکه جلوی این موضوع را بگیرم وجود ندارد بیان کرد: در فرآیند تصویب بودجه 1402 نیز برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماها متوقف شود ولی رای نیاورد و به تصویب نرسید.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: این حمایت در غالب سوخت یارانه‌ای به صنایع حمایت کمی هم نیست ولی دولت در صورت حذف این یارانه سوخت باید تن به افزایش چند برابری بلیط هواپیما بدهد که باز هم شرایط را بدتر می‌کند. باید شرایطی را فراهم کنیم که هزینه‌های سازمان هواپیمایی پایین بیاید.

رحیمی گفت: به عنوان مثال هزینه نگهداری و هزینه تعمیر هواپیماها با چندین برابر قیمت در حال انجام است که ناشی از تحریم‌ها است. اگر این شرایط ترمیم شود می‌توان زمینه حذف سوخت یارانه‌ای هواپیماها را به وجود آورد.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد