ريیسی هر روز 2740 واحد خانه می‌سازد؟ / طرح جهش مسکن یا جهش تورم؟

ريیسی هر روز 2740 واحد خانه می‌سازد؟ / طرح جهش مسکن یا جهش تورم؟

دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکن، در کمترین مقدار به بودجه 1680 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. با تزریق این نقدینگی به اقتصاد کشور تورم به کجا می‌رسد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم ريیسی حدود بیست روز است که ريیس‌جمهور شده و اعضای کابینه دولت سیزدهم یک هفته‌ای می‌شود که کار خود را آغاز کرده‌اند.

دولت و مجلس روی ساخت یک میلیون واحد در سال اتفاق نظر دارند. از یک سو ريیسی و اعضای کابینه‌اش روی این وعده تاکید می‌کنند و از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس از سال گذشته این طرح را نام «طرح جهش مسکن» عنوان کرده‌اند و آن را عملی می‌دانند.

شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کرده، حتی ريیس کمیسیون عمران روز گذشته اولین خط و نشان را برای وزیر راه کشید و گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری و نماینده دولت موظف است برنامه های خود برای اجرای این قانون را هر چه سریعتر به کمیسیون عمران ارايه کند.

براساس این وعده دولت ابراهیم ريیسی برای اجرای این طرح باید روزانه دو هزار و 740 واحد مسکن را به متقاضیان تحویل دهد.

ساخت هر روز دو هزار و 740 واحد در مدت چهار سال روی کاغذ شدنی است؟

حداقل بودجه طرح 4 میلیون واحدی چقدر است؟

در فروردین که هنوز در قیمت فولاد و سیمان افزایش قیمت شدید رخ نداده بود، رییس سازمان نظام مهندسی کشور حداقل قیمت ساخت را شش میلیون تومان اعلام کرد. با یک محاسبه می‌توان پیش‌بینی کرد که ساخت این چهار میلیون واحد مسکن چه نقدینگی را به اقتصاد وارد می‌کند.

اگر در این طرح برای هر خانوار یک واحد 70 متری ساخته شود، با کف قیمت ساخت فروردین امسال هر واحد با هزینه 420 میلیون تومان ساخته می‌شود. در مجموع برای ساخت یک میلیون واحد در سال اول به بودجه 420 هزار میلیارد تومانی نیاز است.

با کف قیمت متری شش میلیون تومان، دولت برای ساخت چهار میلیون واحد به بودجه 1680 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. البته این بودجه فقط برای ساخت واحد ساختمانی است و مبلغ آن با احتساب مشاعات بیشتر از این میزان است.

در واقع با ساخت این چهار میلیون واحد 1680 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور تزریق می‌شود. اما این محاسبه براساس حداقل قیمت سال گذشته انجام شده است، شاید باید محاسبه‌ای کرد که به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

بودجه‌ای نزدیک به واقعیت

به گفته احمد خرم، همچنین متوسط قیمت ساخت مسکن در فروردین امسال نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این محاسبه‌ها و انتظارات تورمی پیش‌رو، احتمال افزایش 30 درصدی در هر سال برای متوسط قیمت مسکن وجود دارد. یعنی میزان بودجه مورد نیاز برای این طرح در هر سال به شرح زیر است:

سال اول : با فرض متوسط قیمت متری شش میلیون تومان که خیلی پایین‌تر از حد انتظار است، حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد اول 420 هزار میلیارد تومان است.

سال دوم: با افزایش 30 درصدی، متوسط قیمت مسکن حدود هشت میلیون تومان برآورد می‌شود و حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد دوم 480 هزار میلیارد تومان است.

سال سوم: با افزایش 30 درصدی، متوسط قیمت مسکن در سال سوم دولت ريیسی 10٫5 میلیون تومان برآورد می‌شود، حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد سوم 735 هزار میلیارد تومان است.

سال چهارم: با افزایش 30 درصدی چهارم، متوسط قیمت مسکن 13 میلیون و 700 هزار تومان برآورد می‌شود، حداقل بودجه ساخت یک میلیون واحد چهارم 956 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

با اجرای این طرح دولت در پایان چهار سال حدود 2591 هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد کشور تزریق کرده است.

جهش اصلی در نرخ تورم

برای اجرای این طرح باید نگاهی به گذشته کرد، دو دولت قبلی با رویای خانه‌دار کردن مردم دو طرح مسکن مهر و مسکن ملی را اجرا کردند، اولی را دولت احمدی نژاد و دومی را دولت روحانی.

مسکن ملی که هنوز برخی‌ها پس از گذشت بیش از 10 سال خانه خود را تحویل نگرفته‌اند و مسکن ملی که در دو سال گذشته فقط شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

روحانی در سال 92 در نقد تورم دولت احمدی‌نژاد گفت: مقصر اصلی تورم 42 درصدی دولت قبل رشد پایه پولی به دلیل انتشار 42 هزار میلیارد تومان پول برای مسکن مهر است.

روحانی طرح مسکن ملی را در مهر 98 کلید زد و قرار بود تا پایان دولت 400 هزار واحد تحویل دهد اما تعداد محدودی از این واحد‌ها به صاحبانشان رسید و به گفته بنیاد مسکن فقط شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بر اساس صحبت روحانی بودجه 42 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر، تورم را به 42 رسانده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران تورم سالانه در مرداد امسال به بیش از 45 درصد رسیده، تزریق شدن حداقل نقدینگی 1680 هزار میلیارد تومانی تورم را در پایان دولت ريیسی به کجا می‌برد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد