آیا سهام بازار پایه ارزش خرید دارند؟ | راهکار درست مقابله با پروژه کردن سهام در بازار پایه چیست؟

آیا سهام بازار پایه ارزش خرید دارند؟ | راهکار درست مقابله با پروژه کردن سهام در بازار پایه چیست؟

این روزها در فضای مجازی دوباره شاهد این هستیم که برخی کانال ها و گروه ها مشغول تبلیغ و پروژه کردن برخی سهام بازار پایه هستند. در گفتگو با علی سامانی فرد دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ضمن بررسی جامع وضعیت بازار پایه به این پرسش پاسخ داده ایم که آیا سهام بازار پایه ای ارزش خرید و سرمایه گذاری دارند؟

به گزارش نبض بورس، بررسی و رصد گروه ها و کانال های بورسی فضای مجازی در این روزها، بیانگر این مسيله است که با نامساعد شدن شرایط کلی بازار، دوباره پروژه کردن سهام بازار پایه شروع شده است و برخی از گروه ها و کانال های بورسی سعی دارند تا برخی از سهامداران را برای خرید تعدادی از سهام بازار پایه که بنیاد نامناسبی دارند، قانع کنند. با توجه به خطرات بسیار زیاد سرمایه گذاری بر روی این گونه سهم ها خبرنگار نبض بورس در گفتگو با علی سامانی فرد تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه و همچنین دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی به این پرسش پاسخ داده است که: آیا خرید سهام بازار پایه خوب است؟

ریسک سهام بازار پایه بیشتر از سایر سهام است

علی سامانی فرد گفت: اساسا طبق قانون بازار پایه شامل شرکت هایی می باشد که از لحاظ گزارش دهی، عملکرد و شفافیت در رده پایین تری نسبت به شرکت های دیگری که بر روی تابلوهای اول و دوم فرابورس و تابلو اصلی و فرعی بورس معامله می شوند، قرار دارند. این شرکت ها هم حجم کوچکتری دارند و هم به لحاظ ریسک برای سرمایه گذاران در مقایسه با سایر شرکت ها بالاتر هستند.

چرا سهام شرکت های بازار پایه ای مورد توجه قرار می گیرند؟

سامانی فرد ادامه داد: اما اینکه چرا این چند وقت شرکت های بازار پایه ای تا این میزان مورد توجه قرار گرفتند؟ به نظر بنده یک نکته در این شرکت های خیلی پررنگ است و آن هم درصد شناوری خیلی پایین بسیاری از این شرکت های بازار پایه است که آن ها را برای صاحبین سرمایه درشت جهت ورود جذاب می کند. این صاحبان سرمایه درشت وارد می شوند و شناوری باقی مانده را جمع و به اصطلاح سهم را خشک می کنند و بر روی آن ها پروژه هایی را اجرا می کنند. این باعث شده است که عملا این چند وقته شرکت های بازار پایه ای یک مقداری مورد توجه قرار بگیرند.

چگونه یک سهم بازار پایه ای رشد می کند؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: متاسفانه این عملکرد درستی هم نیست چرا که نفس بازار سرمایه، نفس بازی با سهام شرکت ها و رشد دادن آن ها بدون قاعده و گین های نامعقول گرفتن نیست. این خلاف روح بازار است و روح بازار سرمایه می گوید که شرکت ها می آیند و در بازار سرمایه سهام خود را به عموم مردم عرضه می کنند تا از این طریق بتوانند تامین منابع کنند. منتهی زمانی که بازار خراب است و روی نمادهای بزرگتر به هر دلیلی گین هایی که مدنظر صاحبان پول های درشت می باشد نمی شود به دست آید اینها ترغیب می شوند که به سمت سهام کوچکتر حرکت کنند. بنابراین این صاحبان پول های درشت می روند با شرکت هایی که در بازار پایه هستند و گروه هایی که روی این نمادها فعال هستند مذاکره می کنند و در واقع پول های خود را به این سهام وارد و مانده شناوری ها را جمع می کنند یا معاوضه ای انجام می دهند و سهام را دست به دست می کنند و بعد در واقع به اصطلاح خود اینها می کشند زیر سهم ها و آن ها را رشد می دهند. خیلی از اوقات هم اگر نگاه کنید رشدهایی که در این سهام رخ می دهد، رشدهای معقولی نیست.

بازیگران برخی سهام بازار پایه اجازه پروژه شدن سهم را نمی دهند

دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی اظهار داشت: البته یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن این است که در بازار پایه شرکت هایی وجود دارند که کنترل آن ها را خود سهامداران اصلی شرکت بر عهده دارند و اجازه ورود گروه های دیگر را نمی دهند و هم رشد معقولی دارند و هم قیمت در بازه هایی که با ارزشگذاری سهم ها همخوانی دارد معامله می شوند. اما از سوی دیگر هم شرکت هایی وجود دارند که به هر حال گروه هایی بر روی آن ها سوار هستند.

فرابورس نظارت خود را بر روی سهام بازار پایه بیشتر کرده است

سامانی فرد ادامه داد: خیلی این چند وقت فرابورس سعی کرده است که در این بخش فعال باشد و نظارت را تقویت کند و ملاحظه می گردد که یک سری از نمادها را به ظن دستکاری می بندد. این عمل باعث می شود که این سیگنال از سوی فرابورس ارسال شود که من نظارتم را بر روی بازار پایه تشدید کرده ام و اگر احساس بر این باشد که معاملات خارج از روال طبیعی است و شکل و ظاهر دستکاری در معاملات به خود می گیرد من هم از اقتدار خودم استفاده می کنم و این نمادها را می بندم تا جلوی دستکاری در معاملات و انجام معاملات غیرطبیعی در این سهم ها را بگیرم. ولیکن این رفتار هم در نهایت به ضرر آن سهامدار اقلیتی است که روی این سهم ها سهامداری می کند و این به نوعی جنگی است بین شرکت فرابورس و گروه ها و دود آن در نهایت به چشم سهامدار اقلیت این سهم ها خواهد رفت.

راهکار درست مقابله با پروژه کردن سهام در بازار پایه چیست؟

او افزود: مادامی که روال طبیعی و عادی به بازار و به سایر تابلوها بر نگردد این اتفاق ناگزیر رخ خواهد داد و نمی شود که با رفتارهای پلیسی جلوی این داستان را گرفت. به نظرم راهکار درست تری که سازمان می تواند در پیش بگیرد این است که اجازه بدهد معاملات بر روی همه تابلوها و در کل بازار به روال عادی و طبیعی خود برگردد و آرام آرام پول ها به سمت شرکت هایی که به لحاظ بنیادی شرکت های قدر و قوی هستند برگردد. اگر فرصت رشد در سهام بنیادی پیش بیاید آنگاه خیل عظیمی از این سفته بازی ها در شرکت های بازار پایه ای است کمتر خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: بنابراین چنین چیزی وجود دارد و روال طبیعی بازار هم نیست و متاسفانه بسیار هم در فضای مجازی بر روی برخی از این نمادها در فضای مجازی مانور داده می شود که باز هم به باور بنده جزء آن دسته سهم هایی هستند که پروژه محور هستند و بازیگرها طبق معمول این کانال ها و پیج ها را در اختیار می گیرند و به اصطلاح خود فعالان بازار قصد دارند این سهم ها را باد کنند تا بتوانند آن کپیتال مارکت ها و سودهای مدنظر را بگیرند.

سامانی فرد در انتها گفت: امیدواریم که انشاالله سازمان یک رویکردی را اتخاذ کند که فضای عمومی بازار به روال عادی و منطقی خود برگردد و سهم های بسیار بنیادی که بر روی تابلو اصلی و فرعی بورس و اول و دوم فرابورس داریم که هم به لحاظ ارزش بسیار در جایگاه مناسب تری قرار دارند و هم به لحاظ منطقی بودن معاملات و هم به لحاظ نقدشوندگی در وضعیت بهتری قرار دارند فضا برای آن ها بهتر شود. چرا که خیلی از سهم های بازار پایه ای به همان دلیل خشک شدن این سهم ها که عرض کردم، وضعیت نقدشوندگی بدی دارند و اگر سهامدار اقلیت این سهم ها را در مقطعی که بازیگرد مترصد خالی کردن سهم هست، بخرد ممکن است چندین روز و چندین هفته سهامدار اقلیت به دلیل قفل در صف فروش بودن آن امکان فروختن آن را نداشته باشد. خب این حالت را ما در سهم های بزرگتر بازار و سهم های در تابلوهای اصلی و فرعی بورس به مراتب کمتر شاهد هستیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد