به زودی دو مجوز سبدگردانی صادر می شود

به زودی دو مجوز سبدگردانی صادر می شود

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دی ماه گذشته، 35 سبدگردان در بازارسرمایه فعالیت داشتند که اکنون و با ارايه دو مجوز دیگر تا چند روز آینده تعداد مجوز‌ها در این حوزه به 50 عدد می‌رسد.

به گزارش بورس نیوز، میثم فدایی مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: رشد سرمایه‌گذاری از طریق توسعه اپلیکیشن‌ها از جمله اقداماتی است که در حال حاضر نتایج آن در بازارسرمایه قابل مشاهده است. ​


  • بیشتر بخوانید: ابلاغ دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات در هفته های آتی

وی در بررسی مشکلات بازار سرمایه در سال گذشته افزود: سال 99 در شرایطی شاهد ورود تعداد زیادی از مردم به بازار سرمایه بودیم که زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش‌های فنی و اجرایی آمادگی لازم را برای موقعیت جدید نداشتند.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: طی این مدت در بخش فنی به خصوص هسته معاملات، شاهد نقص و نوسانات زیادی بودیم، از طرفی دیگر زیرساخت‌های اجرایی نیز دچار مشکلاتی بودند؛ به طور مثال کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان، توسعه فیزیکی خوبی پیدا نکرده و متقاضیان، دسترسی مناسبی به بسیاری از این ابزار‌ها نداشتند.

وی تصریح کرد: اکنون به رشد مناسبی در این بخش‌ها رسیده ایم، به طوری که دی ماه گذشته، 35 سبدگردان در بازارسرمایه فعالیت داشتند که اکنون و با ارايه دو مجوز دیگر تا چند روز آینده تعداد مجوز‌ها در این حوزه به 50 عدد می‌رسد.

فدایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سال گذشته تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به عنوان یک ابزار مهم در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازارسرمایه فعال هستند، پاسخگوی بازار نبودند. سازمان بورس در آن برهه می‌توانست با افزایش سقف صندوق‌ها، ظرفیت این نهاد را برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افزایش دهد. مجموع این عوامل سبب شد تا در سال گذشته، افراد زیادی به طور مستقیم به بازارسرمایه وارد شوند که پیرو این اتفاق، شاهد نوسانات زیادی در سال 99 بودیم.


فدایی ادامه داد: در نظر داشته باشید که سال گذشته تعداد دارندگان واحد‌های صندوق‌ها از 2 میلیون نفر به 10 میلیون نفر رسید، یعنی رشد 5 برابری داشت. صندوق‌های سرمایه گذاری نیز از 407 هزار میلیارد تومان به 540 هزار میلیارد تومان رسیدند به این معنی که طی مدت 7 ماه، 140 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کردند. با نگاهی به این آمار، درمی یابیم که لازم و ضروری است که مدیران شاغل در این حوزه‌ها از جسارت کافی برخوردار باشند که این امردر جهت رشد بازار خواهد بود.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در کشور ما سرمایه گذاری بر روی زیرساخت‌های فنی نرم‌افزاری به نحو مطلوبی انجام نمی‌شود، به طوری که کارگزاران و نهاد‌های مالی ما در این حوزه سرمایه گذاری نکرده اند. بخشی از اختلالاتی هم که در روز‌های اخیر در بازار سرمایه شاهد هستیم ناشی از ضعف در این بخش است.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد