پدر داماد روحانی: من «سلطان موز» نیستم

پدر داماد روحانی: من «سلطان موز» نیستم

پدر داماد ريیس‌جمهوری به دفاع از خود در برابر شایعه «سلطان موز» بودن وی پرداخت.

روزنامه آفتاب یزد: پدر داماد ريیس‌جمهوری به دفاع از خود در برابر شایعه «سلطان موز» بودن وی پرداخت.

فروشندگان دلیل گرانی موز را کمبود عرضه اعلام می‌کنند و می‌گویند جنس کم است و قیمت را بالا می‌برند. از طرفی هزینه کارگر در میدان میوه‌ و تره‌بار را هم خریدار باید بپردازد که باعث افزایش قیمت تمام شده جنس برای فروشنده می‌شود. اما «محمدحسین بهشتی» پدر داماد ريیس جمهوری چه می‌گوید؟ او که امروز در معرض اتهام و انگ سوءاستفاده از مقام حسن روحانی برای محدودیت واردات موز توسط همه مشتاقان واردات این میوه قرار گرفته است، چه باوری دارد؟

«محمدحسین بهشتی» پدر داماد ريیس‌جمهور: 

* بر اساس تصویب‌ هیيت وزیران، واردات موز در ازای صادرات یک ‌و نیم برابری سیب یا سایر اقلام و مقادیر مشخص شده امکان‌پذیر است؛ لذا به طور مثال، ارز مورد نیاز برای واردات موز از ارز حاصل از یک‌ونیم برابر سیب صادر شده تامین می‌شود تا نه تنها بار ارزی بر کشور تحمیل نکند، بلکه از باغداران و فروش محصولات آنها نیز حمایت گردد.

* (با بیان اینکه با بیش از 45 سال سابقه در صادرات و واردات میوه و سبزیجات، جزو نخستین واردکنندگان موز به کشور بوده و متعاقبا ارز دریافتی در هر مرحله را مطابق تعهد خود جهت واردات موز استفاده کرده): مجموعه تحت نظارت وی با حدود نیم‌قرن فعالیت و با صادرات سالانه بیش از 50 هزار تن میوه به خارج از کشور، موجبات اشتغالزایی و ارز‌آوری قابل‌توجهی را در زمینه محصولات کشاورزی و باغداری برای کشور فراهم کرده است.

* (با بیان اینکه بر اساس قانون کلیه واردکنندگان میوه باید مجوزهای لازم از وزارتخانه‌های سه‌گانه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی را کسب کرده باشند که این مراحل دارای ضوابط و نظارت‌های خاص خود است و واردکنندگان موز از آن مستثنی نیستند): بنده از پیش از انقلاب در بازار میوه فعال بودم. در واقع کارت بازرگانی بنده در سال 1345 صادر شده است. آن زمان هم بنده یکی از افراد مطرح در صنف خودم بودم و به قولی دستمان به دهنمان می‌رسید. کار بنده از ابتدا همین بارفروشی بوده و دو سال نیز اجاره‌داری دشت مغان را انجام داده‌ام.

* (در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در رابطه با پیامد نسبت خویشاوندی و سابقه آشنایی‌اش با ريیس جمهوری و شایعه ممانعت از واردات توسط مشتاقان واردات موز): «پسر من داماد آقای روحانی است و سابقه دوستی و رفاقت من و آقای روحانی نیز بسیار قدیمی است، بنده با ريیس‌جمهوری از سال 1358 دوست هستیم. فرزندان ما نیز در سال 1370 ازدواج کردند. اما اگر بنا بود سوءاستفاده از این موقعیت شده باشد باید در آن سال‌ها رخ داده بود؛ کما اینکه هر 4 فرزند من پزشک هستند و با وجود این نسبت فامیلی، هیچگاه تمایلی به حضور در یک ارگان دولتی یا استفاده از امتیازی خارج از آنچه در توان ذاتی خانوادگی ما از پیش از انقلاب وجود داشته، نداشته‌ایم.

* (با بیان اینکه مدعیان خارج از چارچوب اخلاق و انصاف و متاثر از جو سیاسی در کشور به آسانی و بدون هیچ مدرکی انگ رانت‌خواری می‌زنند): در واقع آنها به این پرسش نیز پاسخ نمی‌دهند که آیا تمام گرانی‌های رخ داده در سال‌های گذشته یا امروز هم تقصیر وارد نشدن آزادانه موز بدون رعایت پیش‌شرط قانونی صادرات سیب در قبال واردات آن است!؟ کما اینکه این شیفتگان واردات موز چرا در موعد خود مبادرت به صادرات سیب مازاد باغداران عزیز کشورمان نکرده‌اند تا امروز هیچ منع قانونی نداشته باشند!؟

* (با بیان اینکه صادرات سیب از سردخانه‌های کشور در حال حاضر نیز وجود ندارد): در هر حال این قانون با هدف حمایت از باغداران تولیدکننده سیب که کشاورزان همین آب و خاک هستند تدوین شده، وگرنه ما واردکنندگان موز هیچ‌گاه مشکلی در واردات نداشتیم که چنین قانونی را شخصا نوشته باشیم.

* (با بیان اینکه آنها که غیرمسيولانه و بدون اطلاعات مردم را گمراه می‌کنند): خواهش من این است که اگر کسی می‎داند من از رانت استفاده کرده‌ام، مدرکش را به قوه قضايیه اعلام کند تا بدون هیچ اغماضی به آن رسیدگی شود.

* (با بیان اینکه واردکنندگان موز سیب را در مقطع زمانی صادرات کیلویی 30 هزار تومان صادر کرده‌اند و در آن هنگام نیز موز کیلویی 20 هزار تومان بوده است): «در حالی به من برچسب سلطان موز می‌زنند که در هفته در نهایت 5 تریلی واردات موز دارم که از هفته آینده دیگر ندارم.»

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد