تاثیر داده های اقتصادی چین بر طلای جهانی

تاثیر داده های اقتصادی چین بر طلای جهانی

در شرایطی که ادامه همه‌گیری کرونا در چین موجب بروز محدودیت‌های گسترده‌تری حتی نسبت به شروع همه‌گیری‌ها در سال 2020 شده است، قرنطینه‌های اخیر در چین به نسبت خطر بزرگ‌تری برای تورم جهانی امروز به شمار می رود چرا که داده‌های تجاری نشان می‌دهد که جهان بیشتر به کالاهای چینی وابسته شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سهم چین از صادرات در سطح جهان در سال 2021 به 15.4٪ افزایش یافت که بالاترین میزان از سال 2012 است.

یکی از دلایل اصلی افزایش صادرات چین را می‌توان این دانست که این کشور توانست شیوع اولیه کووید را ظرف چند هفته کنترل کند و تولید را از سر بگیرد، در حالی که بقیه جهان برای مهار این ویروس تلاش می‌کردند. چین سیاست کنترل شیوع را حفظ کرده، در حالی که سایر کشورها از سال گذشته به این سو کنترل ها را کاهش داده‌اند.

با این وجود، طی چند هفته گذشته، سرزمین اصلی چین با بدترین موج کووید طی دو سال گذشته روبرو شده است و مقامات تصمیم‌گیر تلاش می‌کنند تا با قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مسافرتی که بسیاری آن را سخت‌تر از اوایل سال 2020 توصیف کرده‌اند به مقابله با آن بپردازد. الزامات سخت‌گیرانه بیشتر از 370 میلیون نفر را در قرنطینه قرار داده و دستورات اقامت در خانه و الزامات آزمایش ویروس بر مراکز اقتصادی ساحلی نظیر شانگ‌های تاثیر محسوسی گذاشته است.

کاهش فعالیت‌های اقتصادی چین در ماه مارس

داده‌های اقتصادی روز دوشنبه می‌تواند بخشی از اثرات روبرو شدن با این موج جدید را منعکس کند.

رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول، تولید صنعتی ماه مارس و شاخص مهم خرده فروشی ماه مارس روز در هفته کاری جدید منتشر می‌شوند. در حالی که احتمالا رشد اقتصادی سه ماهه اول در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 4.4 درصد افزایش را نشان بدهد، انتظار می‌رود داده‌های فصلی نسبت به سه ماهه چهارم سال قبل تنها 0.6٪ افزایش را ثبت کرده باشند که نشان دهنده کاهش سرعت بهبود اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

گذشته از این، داده‌های ماه مارس انعکاس شفاف‌تری از کاهش فعالیت‌های اقتصادی ناشی از شیوع دوباره کرونا خواهند داشت. تولید صنعتی می‌رود که با افت از ماه فوریه از رشد 7.5 درصدی به 4.5 درصد برسد و پیش‌بینی می‌شود که شاخص خرپه فروشی ماه مارس با کاهش 1.6 درصدی روبرو شده باشد، به ویژه اینکه اواخر ماه مارس شاهد رسیدن دامنه قرنطینه‌های سخت به شنجن و شانگ‌های، مراکز مالی مهم چین بودیم.

طلا در مرز یک مقاومت فوری مهم

کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری چین علاوه بر این کشور، بسیاری از شرکای تجاری آن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد که افزایش ریسک در بازارهای مالی را به همراه خواهد داشت و ممکن است طلا را در بازار معاملات نقد به مرز 2000 دلاری که یک ناحیه مهم روانی نزدیک کند. با این حال، بنظر می‌رسد که مقدم بر آن، خریداران ابتدا باید بر مقاومت فوری 1979 دلاری که در سطح 23.8 درصد اصلاحی روند صعودی آگوست تا مارس قرار غلبه کنند.

با این حال، در صورتی که بازدهی واقعی اوراق خزانه‌داری در هفته آینده به محدوده مثبت برسد، این فلز گرانبها می‌تواند با یک وقفه جدی در مواجهه با مانع 1979 دلار روبرو شود. توجه داشته باشید که بازده واقعی از نوامبر سال قبل به این سو راه زیادی را از منفی 1.25 به بالا پیموده است و در حال حاضر تنها 9 واحد پایه با عبور از آستانه حیاتی صفر برای ورود به دامنه مثبت فاصله دارد و ممکن است این فاصله را در هفته آینده طی کند.

با توجه به اینکه بازدهی شمش طلا صفر است، افزایش بیشتر بازدهی اوراق خزانه‌داری، چه اسمی و چه واقعی، در نهایت می‌تواند عزم خریداران طلا را تضعیف کند و به دوره دیگری از فشردگی قیمت بین 1923 و 1979 منجر شود.

*علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی اینوسلو

**عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال بریتانیا

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد