کدام صنایع بورسی بعد از برجام رشد می‌کنند؟

کدام صنایع بورسی بعد از برجام رشد می‌کنند؟

از ریزش بازار سهام دو هفته‌ای می‌گذرد و شاخص کل سطح مقاومت قبلی خود را از دست داده و گمانه‌‌های زیادی برای شناسایی علت اصلی بازار سرمایه شکل گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از ریزش بازار سهام دو هفته‌ای می‌گذرد و شاخص کل سطح مقاومت قبلی خود را از دست داده و گمانه‌‌های زیادی برای شناسایی علت اصلی بازار سرمایه شکل گرفته است.

عرضه‌های اولیه یکی از پررنگ‌ترین دلایلی است که افت بازار سرمایه را در پی داشته است به عقیده کارشناسان بازار سرمایه انتخاب روش ترکیبی و عرضه به صندوق‌ها رانت جدیدی را در بازار سهام ایجاد کرده و این موضوع در شکننده شدن وضعیت فعلی بازار نقش مهمی را داشته است.

البته جز عوامل درونی بازار سهام دستکاری‌های خارج از بورس هم این روزها عامل مهمی در ریزش بورس بوده است. از نامشخص بودن سیاست‌های ضدتورمی دولت تا تعیین تکلیف نشدن وضعیت برجام و مذاکرات

کارشناسانی مثل علی صادقین معتقدند، بازار سرمایه این روزها با ترس و نااطمینانی از متغیرهای کلان اقتصادی رو به رو شده و این موضوع تحلیل وضعیت بنیادی بازار سهام را با مشکل رو به رو کرده است.

مشخص نبودن بازار بدهی و نرخ سود بانکی را صادقین یکی از عوامل مهم ریزش و افت بازار سهام می‌داند به عقیده این کارشناس بازار سرمایه، مشخص نشدن نتیجه مذاکرات برجام و طول کشیدن آن در حال حاضر عاملی مهم در تحلیل ناپذیری بازار سرمایه است.

کدام گروه‌ها با احیای برجام رشد می‌کنند؟

این کارشناس بازار سهام می‌گوید: با فرضه شکل‌گیری احیای برجام در کشور، انتظارات تورمی کاهش پیدا و اصلاح در نرخ دلار شکل می‌گیرد. پس در نتیجه صنایع واردات محور که از تحریم‌ها تاثیر بسیار زیادی را برده بودند در این مقطع رشد خواهند کرد.

وی در این باره افزود: گروه‌های خودرویی، قطعه‌سازی، بانک‌ها و نهادهای واسطه‌گری مالی از جمله صنایعی هستند که بعد از احیای برجام رشد می‌کنند. اما اگر برجام و مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد صنایع کامودیتی محور، پتروشیمی و کانی‌های معدنی روند صعودی را خواهد داشت.

 

قیمت‌گذاری دستوری یا فضای باز اقتصادی؟

از زمان روی کار آمدن دولت جدید نااطمینانی‌های زیادی در برخی از صنایع کشور شکل گرفته است. از جمله با قوت گرفتن ایده ساخت یک میلیون مسکن در چهار سال گمانه‌های مختلفی شکل گرفت مبنی بر آنکه دولت قرار است مصالح را ارزان‌تر از قیمت بازار از شرکت‌ها خریداری کند و همین موضوع به ترس و نااطمینانی در بازار سرمایه منجر شد.

البته از همان ابتدا وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت مخالفت خود را با قیمت‌گذاری دستوری اعلام کرده بودند اما هنوز تکلیف صنعت سیمان و دیگر صنایع مهم در کشور مشخص نشده است.

با آنکه سیمان، فولاد و برخی دیگر از صنایع قرار است در بورس کالا خرید و فروش شوند و زمزمه‌های این تصمیم به گوش می‌رسد اما هنوز شدت عرضه‌ها در بازار سهام کم نشده و شهد افت شاخص و گروه‌های بزرگ بازار سرمایه هستیم.

علی صادقین در این باره می‌گوید: در حال حاضر مبنا را برای سیاست‌های دولت قیمت‌گذاری غیر دستوری و شفاف می‌گذاریم. زیرا قرار بر این است تا قیمت‌های بازار از طریق بورس کالا مشخص شود و این موضوع در شفافیت بازار سهام و غیردستوری شدن آن تاثیر مهمی را دارد.

اما باید دید آیا دولت با رها کردن صنایع بزرگ کشور مثل خودروسازی‌ها و فولاد کنار می‌آید یا قرار است همچنان در تعیین و کشف قیمت این محصولات دست داشته باشد؟

 

مطالعه بیشتر: نمادهای خودرویی بعد از آزادسازی واردات خودرو چه می‌شوند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد