نگاهی به صنایع بورسی در هفته گذشته

نگاهی به صنایع بورسی در هفته گذشته

بورس تهران هفته گذشته یک روز کاری کمتر داشت اما توانست با رشد 3.5 درصدی همراه شود. در این میان گروه‌های بزرگ شاخص‌ساز بیشترین حمایت از شاخص کل را به عمل آوردند و در مقابل کوچکترها رونق چندانی را شاهد نبودند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نگاهی به عملکرد صنایع بورسی نشان می دهد که از 38 گروه فعال بورسی، 19 گروه با رشد قیمت همراه شدند و در مقابل 17 صنعت با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. در میان گروه‌های صدرنشین در کسب بازدهی، نام صنایع بزرگ کامودیتی‌محور به چشم می‌خورد.

به این ترتیب گروه فلزات اساسی رشد هفتگی 7.6 درصدی را ثبت کرد و از این منظر در صدر جدول بازده هفتگی صنایع بورسی ایستاد. پالایشی‌ها نیز وضعیت مشابهی را شاهد بودند. جایی که سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی هفته منتهی به 21 بهمن‌ماه با رشد میانگین 5.8 درصدی همراه شدند. این شرایط سبب شد تا NAV صندوق پالایشی یکم نیز به 7هزار تومان برسد. هر واحد «پالایش» نیز در هفته گذشته با رشد 17.4 درصدی به 9353  رسید.

دو گروه دیگر کالایی یعنی کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی نیز هر چند کمتر اما معاملات هفته گذشته را به ترتیب رشد 4.8 و 4.7 درصدی را ثبت کردند. اما دو گره بزرگ غیردلاری نیز از رشد قیمت سهام در هفته مورد بررسی جانماندند. در هفته منتهی به 21 بهمن‌ماه شاهد رشد 5.4 درصدی خودرویی‌ها بودیم. بانکی‌ها نیز این هفته را با رشد 4.8 درصد به پایان رساندند.

در آنسوی بازار گروه‌های کوچک و عمدتا تک سهم سودی به سهامداران خود نرساندند. در این خصوص گروه محصولات چوبی با تک سهم «چفیبر» با کاهش قیمت 13.3 درصدی قعر جدول هفتگی صنایع بورسی را به خود اختصاص داد. گروه انتشار و چاپ با تک نماد «چافست» دیگر گروهی بود که زیان 7 درصدی به سهامداران خود تحمیل کرد. سایرمعادن، ماشین‌آلات، محصولات چرمی و زغال سنگ دیگر صنایع بورسی با بیشترین افت هفتگی بین 4.5 تا 5.8 درصد در هفته معاملاتی گذشته بودند.

در میان خبرهای اثرگذار بر صنایع بورسی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، حجت الله فیروزی از آخرین جزيیات از طرح فولادی مجلس پرده برداشت و گفت: در طرح پیش بینی شده که کمیته رصد و پایش بازار به ریاست وزیر صمت و با حضور نماینده دادستانی، عضو ناظر مجلس و نماینده بورس تشکیل شود. در این کمیته، محصولات فولادی هر تولیدکننده به دو دسته تقسیم می‌شود یک دسته محصولاتی که از همان اول سهمیه عرضه در بورس می‌گیرند و دسته دیگر محصولاتی که سهمیه صادرات می‌گیرند؛ یعنی هر کارخانه فولادی بخشی از محصولات خود را به بورس عرضه می‌کند و بخشی دیگر را هم صادر می‌کند که میزان هر کدام هم مشخص خواهد شد. همچنین مقرر شد همین کمیته رصد و پایش، کف قیمتی را تعیین کند و سقف در رقابت مشخص خواهد شد. از دیگر اختیاراتی که به کمیته داده شده این است که در مورد قیمت انرژی واحدها تصمیم گیری شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد