بازدهی 20درصدی دارا یکم از زمان بازگشایی/ زیان سهامداران صندوق پالایش یکم جبران خواهد شد؟

بازدهی 20درصدی دارا یکم از زمان بازگشایی/ زیان سهامداران صندوق پالایش یکم جبران خواهد شد؟

سال گذشته، سهام دو صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بازار سرمایه عرضه شد و دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم، هر یک تجربه متفاوتی را برای سهامداران خود رقم...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ پذیره‌نویسی دارا یکم، 13 اردیبهشت ماه سال 1399 انجام شد. عرضه این صندوق با تخفیف 20درصدی، محدودیت حجم خرید حداکثر 200 سهمی و سقف خرید 2 میلیون تومانی صورت گرفت و 3 میلیون نفر به خرید واحدهای این صندوق اقدام کردند. دارا یکم، 7 تیرماه 1399 در قیمت 21هزار تومان بازگشایی شد و با استقبال سرمایه‌گذاران، هر واحد این صندوق به مبلغ 10هزار تومان، به 23هزار تومان در همان روز نیز رسید.

دومین صندوق قابل معامله دولتی (پالایش یکم) از سهام چهار شرکت پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) تشکیل شده است. پذیره‌نویسی این صندوق، 5 شهریورماه سال‌ 1399 آغاز شد.

دارا یکم که در روزهای ابتدایی پس از بازگشایی و رکوردشکنی شاخص، سود زیادی را نصیب سهامداران خود کرده بود، در حال حاضر در قیمت 12هزار تومان در حال معامله بوده و بازدهی 20درصدی را برای سرمایه‌گذاران به دنبال داشته است.

هرچند که این صندوق نیز مانند بسیاری دیگر از سهم‌ها در بازار سرمایه پس از ریزش شاخص با افت و نزول مواجه شد، اما درمقایسه با صندوق پالایش یکم، وضعیت بهتری را رقم زد. این در حالی است که پالایش یکم، پایین‌تر از قیمت زمان عرضه معامله می‌شود. دومین صندوق قابل معامله دولتی (پالایش یکم) در حال حاضر به قیمت 7هزار و 300 تومان رسیده و افت 25 درصدی را ثبت کرده است.

در حقیقت بسیاری از سهامداران که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته، سود زیادی را از بازار سهام و خرید سهم صندوق دارا یکم به دست آورده بودند، گمان می‌کردند که با خرید پالایش یکم نیز، تجربه مشابهی را کسب خواهند کرد. این در حالی است که پس از اعلام خبر لغو عرضه پالایش یکم، نمادهای پالایشی افت کردند و روند نزولی به بسیاری از نمادها تسری یافت. درواقع به دلیل ریزش بازار، حواشی ایجادشده پیرامون مدیریت صندوق پالایش یکم و به تاخیر افتادن زمان عرضه این صندوق، بسیاری از اشخاص که اقدام به خرید پالایش یکم کرده بودند، با ضرر مواجه شدند.

14 اردیبهشت ماه امسال، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود از از مصوبه سران قوا درخصوص بورس خبر داد و اظهار داشت: مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود. به گفته دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، 7 پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزيی در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید. اما باوجود اعلام تصویب این مصوبه و جبران ضرر سهامداران پالایش یکم، هنوز اقدامی درخصوص این موضوع صورت نگرفته است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد