پیش بینی بورس فردا 17 اسفند 99، بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش بینی بورس فردا 17 اسفند 99، بورس فردا چگونه خواهد بود؟

امروز 16 اسفند 99 بازار به مانند روز‌های گذشته باز هم قرمزپوش بود و شاخص کل باز هم کاهش ارتفاع داد. بورس فردا از دیدگاه کارشناسان چگونه خواهد بود؟

به گزارش نبض بورس، امروز 16 اسفند 99 بورس باز هم قرمز پوش بود و شاخص‌ها دوباره کاهش ارتفاع دیگری را تجربه کردند.  

شاخص کل در پایان معاملات امروز با کاهش 8173 واحدی بر روی کانال یک میلیون و 169 هزار و 743 واحدی آرام گرفت و شاخص کل هموزن نیز با 330 واحد کاهش معادل منفی 0.08 درصد به 430 هزار و 934 واحد رسید.  

پول حقیقی نیز برای پانزدهمین روز متوالی به میزان 689 میلیارد تومان از بازار خارج شد.  

 
بورس فردا چگونه خواهد بود؟

محمد بامودت کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: بنا بر اجماع نسبتا کامل تحلیلگران، بازار در حال حاضر بسیاری از ریسک‌ها را در قمیت‌ها دیده است و در صورت عدم تغییر بزرگ در شرایط سیستماتیک بازار سرمایه به راحتی توانایی ایجاد بازدهی مورد انتظار معقول را دارد.

وی افزود: با توجه سابقه تاریخی بازار سرمایه و محاسبات صرف ریسک انجام شده توسط آسوات دامودارن بازدهی مورد انتظار سالانه بازار در حدود 35 درصد است و با توجه به میانگین بازدهی دلاری تاریخی، انتظار می‌رود سهام در قیمتت‌هایی معامله شوند که توان کسب بازدهی 15 درصد دلاری در بلند مدت وجود داشته باشد. در حال حاضر قیمت گذاری در بسیاری از گروه‌های بازار مانند سهام معدنی، فولادی و شیمیایی به نحوی است که نه تنها بازدهی فوق در بلندمدت محقق خواهد شد که به دلیل معامله سهام در زیر ارزش ذاتی امکان کسب بازدهی فراتر نیز وجود دارد. در صورت تحقق سناریو تشکیل سوپر سایکل در قمیت‌های جهانی مجدد بر جذابیت بازار سهام نسبت به سایر بازار‌ها افزوده خواهد شد. این موضوع در حالی است که بنا بر نظرسنجی انجام شده توسط بورسان از فعالین بازار مسکن، بازدهی مورد انتظار مسکن در سال آینده منفی است و نرخ سود سپرده نیز توان پوشش تورم را نیز ندارد.

در چنین شرایطی بازار سرمایه از منظر تحلیلی بهترین بازار برای سرمایه گذاری است، اما متاسفانه نگرانی سهامداران از تکرار سیاست‌های انقباضی با نیت کنترل نرخ ارز با مقاصد سیاسی، افزایش نرخ بهره در شرایط رکود بازارها، نگرانی از اولویت دادن به تامین مالی دولت از محل اوراق و سایر بی اعتمادی‌های موجود در بازار سبب رکود عمیق در بازار شده است.

بامودت گفت: در چنین شرایطی بازار سرمایه از منظر تحلیلی بهترین بازار برای سرمایه گذاری است، اما متاسفانه نگرانی سهامداران از تکرار سیاست‌های انقباضی با نیت کنترل نرخ ارز با مقاصد سیاسی، افزایش نرخ بهره در شرایط رکود بازارها، نگرانی از اولویت دادن به تامین مالی دولت از محل اوراق و سایر بی اعتمادی‌های موجود در بازار سبب رکود عمیق در بازار شده است.
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: دستکاری‌های ایجاد شده در بازار و تغییرات مداوم قوانین درون بازار سرمایه، سیاست‌ها و اولویت‌های متضاد دولت و مجلس در ماه‌های آتی، تغییرات مداوم نرخ بهره بین بانکی در در دامنه‌ای حتی فراتر از دالان سود تعیین شده و در نتیجه تغییرات بالای نرخ بهره بدون ریسک اخزا در ماه‌های اخیر و ایجاد ریسک بالا در بازارها، پرداخت سود سپرده بالای 20 درصد و عدم نظارت بانک مرکزی وعده‌های مداوم مسيولین در حمایت از بازار سهام و سایر اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر بازار را وارد فاز بدبینی شدید کرده و در نتیجه بازار از چارچوب تحلیلی خارج شده و به هیچ رویداد مثبتی واکنش نشان نمی‌دهد و همه بازار بدون توجه به ارزندگی و بدون تفاوت در ماهیت شرکت‌ها یک شکل منفی به خود گرفته اند.
بامودت در انتها گفت: در چنین شرایطی که بازار تحت تاثیر موارد غیرتحلیلی و عمدتا خارج از بازار دچار رکود و هیجان منفی شده است، برگشت به تعادل نیز باید با تغییر عوامل خارج از بازار صورت بگیرد. از جمله این موارد می‌توان به ثبات و کاهش نرخ بهره بین بانکی اشاره کرد که زمزمه‌هایی نیز در مورد آن شنیده می‌شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد