شبکه زیتون چگونه وام‌های بانکی را درو کرد؟/ حضور سوال‌برانگیز مرد پشت‌پرده زیتون در اوقاف!

شبکه زیتون چگونه وام‌های بانکی را درو کرد؟/ حضور سوال‌برانگیز مرد پشت‌پرده زیتون در اوقاف!

در حالیکه مردم عادی برای دریافت یک وام معمولی با مشکلات و موانع متعدی روبرو بودند، اعضای شبکه زیتون وام‌های کلان...

به گزارش خبرگزاری برنا، سرنوشت «مه‌آفرید امیرخسروی» برای بسیاری که در سر سودای اختلاس‌های چند هزار میلیاردی داشتند، بسیار درس‌آموز بود. پس از اعدام او، آنها که در سر سودای ثروت های بادآورده داشتند، به سراغ مسیرهای جدیدتری رفتند که علاوه بر توجیه اقتصادی، مجازات اختلاس را هم نداشته باشد.

یکی از این راه‌ها که در چند سال گذشته در گوشه گوشه کشور پیاده‌سازی شده، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و اراضی ملی است.

این تغییر کاربری‌ها که عمدتا محصول همکاری مشترک افراد دارای سرمایه با مدیران دولتی است، بدون سر و صدا، اتفاق می‌افتد و یک طرف را به سود چند صد و یا هزار برابری می‌رساند و طرف دیگر را به یک هدیه! قابل توجه.

متاسفانه برخلاف اختلاس از بانک‌ها، افکار عمومی حساسیتی آنچنانی به تغییر کاربری اراضی ملی و زمین‌های کشاورزی نشان نمی‌دهد و از این منظر کمتر اتفاق می‌افتد مدعی‌العموم وارد میدان شود. علاوه بر این، برخلاف اختلاس که افشای آن، متهم را تا پای چوبه دار هم می‌برد، نابود سازی زمین‌های کشاورزی تا به امروز هیچ متهم دانه‌درشتی را حتی از جلوی در زندان هم عبور نداده است چه رسد به چوبه دار و اعدام.

یکی از این تغییر کاربری‌های پر ابهام که با وجود افشا، تا به امروز پا برجاست، در کیلومتر 17 جاده قم به تهران -و در جغرافیایی که امروز به آن «مجتمع گردشگری زیتون» می‌گویند- اتفاق افتاده است. اسفند ماه سال گذشته روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «فساد 70 هکتاری در کیلومتر 17» به این تغییر کاربری که برخی آن را بزرگترین تغییر کاربری شخصی یک زمین کشاورزی در تاریخ جمهوری اسلامی می‌خوانند، پرداخت و با اشاره به اسناد، ابهامات جدی‌ای درباره آن مطرح کرد.

پس از انتشار این گزارش، سخنگوی قوه قضاییه خواستار ورود دادگستری قم به این پرونده به عنوان مدعی العموم شد. یک ماه بعد نیز خبرنگاری که این گزارش را نوشته بود، از سوی افرادی که نسبت آنها با یک مجتمع گردشگری مشخص شده است، مورد سوءقصد قرار گرفت تا نگرانی از شبکه‌هایی که در پس پرده تغییر کاربری‌ها هستند، بیشتر شود. از این مجتمع خبری دیگر منتشر نشد تا اینکه هفته گذشته «حجت‌الاسلام‌ حسن غریب» دادستان قم در نشست خبری هفته قوه قضاییه گفت: «در مورد مجتمع زیتون گزارشی به ما ارسال شد که با جدیت در حال پیگیری هستیم و اگر در روند واگذاری‌ها و تغییر کاربری‌ها تخلف و جرمی صورت گرفته باشد، قطعا برخورد صورت می‌گیرد.»

ماجرا چه بود؟

در سال 92 فردی به نام «هادی یوسفی لنجی» یک زمین کشاورزی 82 هکتاری را خریداری می‌کند. چند ماه پس از خرید، او به حامد حجازی وکالت می‌دهد و کمی بعد نیز زمین به نام حامد حجازی می‌شود. حجازی و شرکایش در ابتدا به دنبال دریافت مجوز برای ساخت گلخانه و استخر برای پرورش ماهی و کروکدیل می‌روند. مشخص نیست تلاش برای اخذ مجوز گلخانه و پرورش ماهی یک پوشش بوده است یا اتفاق عجیبی در میانه راه می‌افتد که آنها به فکر تغییر کاربری زمین کشاورزی به «مجتمع گردشگری» می‌افتند.

براساس تصاویر منتشر شده، در جریان حضور علی لاریحانی ريیس وقت مجلس شورای اسلامی در زیتون، بنری در محل سخنرانی ريیس مجلس نصب شده که نشان می‌دهد آنها به دنبال تغییر کاربری 82 هکتاری زمین بوده‌اند. در گوشه بنر نیز عبارت «منطقه نمونه گردشگری دهکده توریستی زیتون» نقش بسته است. این نمایش عجیب با سواستفاده از جایگاه ریاست مجلس در حالی برگزار شده است که در آن زمان زمین زیتون، کشاورزی بوده و هیچ موافقتی با تغییر کاربری آن صورت نگرفته بود اما لاریجانی کلنگ دهکده گردشگری را در آن بر زمین کوبید.

چند هفته پس از حضور لاریجانی در زیتون، حجازی فرم‌های اداری برای تغییر کاربری را پر کرده و تحویل جهاد کشاورزی می‌دهد. براساس توضیحات مسيولین جهاد کشاورزی، حجازی مدعی بوده که در مجتمع گردشگری، ماهی سردآبی و کروکدیل نیز پرورش می دهد. با این ادعاها، در یک فرآیند پرتخلف، مجوز تغییر کاربری 72 هکتاری صادر می‌شود ولی تا به امروز یعنی خرداد 1401 نه تنها یک کروکدیل در این مجتمع پرورش داده نشده است که چندین راس کروکدیل هم که برای نمایش گردشگران خریداری شده بود، بر اثر سهل‌انگاری مدیران و عوامل این مجتمع از بین رفته‌اند.

به هر روی، به برکت تغییر کاربری، زمینی که 5 میلیارد خریداری شده و حداکثر 35 میلیارد برای آن هزینه شده بود، در بهار 95 یعنی حداکثر 15 ماه بعد از تغییر کاربری، 900 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. به عبارت ساده تر می توان گفت 22.5 برابر سود در 15 ماه.

***

برای پیگیری ابعاد جدیدتر از این مجتمع گردشگری، راهی قم می‌شوم. در شهر نه، ولی در تمام اداراتی که در فرآیند تغییر کاربری نقشی داشته‌اند، کارمندان از موضوع آگاهند. برخی‌شان تکه‌تکه‌هایی از آنچه اتفاق افتاده است را می‌گویند اما هیچ کدامشان جسارت گفت‌و‌گو را ندارند. مطلع شدم چند هفته‌ پیش چندین و چند نهاد نظارتی و امنیتی به پرونده ورود کرده‌اند و یکی از آنها «تخلف» در فرآیند تغییر کاربری را احراز کرده است. همچنین بازرسی سازمان امور اراضی، حدود یکصد سند از تخلفات در فرآیند تغییر کاربری مجتمع گردشگری زیتون را به جهاد کشاورزی استان قم برای اعلام نظر ارسال کرده است. با این اوضاع، احتمالا در هفته‌های آینده، اخبار امیدوار کننده‌ای درباره این مجتمع و مدیرانش در رسانه‌ها منتشر شود.

نگارنده نه برای کسب اطلاعات جدید در روند تغییر کاربری، بلکه با این پرسش وارد این پرونده شد تا بداند آیا کسانی که یک زمین کشاورزی را با تخلف تغییر کاربری داده‌اند، در حوزه‌های دیگر نیز تخلف داشته‌اند؟ آیا در پرونده مجتمع گردشگری زیتون که فرهیختگان هم به صورت گذرا به آن پرداخته بود، ردی از تخلفات اقتصادی نیز موجود است؟

انتشار اخبار تغییر کاربری باعث شده تا تمام مسيولین دولتی و اشخاص عادی که در این فرآیند نقشی داشته‌اند، کک به تنشان بیفتد. به سراغ چند نفری می‌روم. کسانی که می‌دانند پایشان در این پرونده گیر است، یا حاضر به گفت‌و‌گو نمی‌شوند و یا تلاش می‌کنند، پایشان را از این موضوع بیرون بکشند. آنها که به خوبی می‌دانند چه کرده‌اند، وقتی روبرویم می‌نشستند، به صورت پنهانی صدایم را ضبط می‌کردند... البته کمی ناشیانه... یکی‌شان که روبرویم نشسته بود، یک پایش را روی پای دیگر انداخت و بی جهت موبایلش را روی زانویش گذاشت تا بتواند صدایم را با کیفیت بیشتر ضبط کند... این را به پای ترسش از کارهایی که کرده‌، ‌گذاشتم.

دیگری، آنقدر ترس داشت که علاوه بر اینکه خودش صدایم را ضبط می‌‌کرد، احساسش این بود من هم صدایش را ضبط می‌کنم. به همین دلیل در حین گفت‌و‌گو، یک تکه کاغذ از میان سررسیدش در‌آورد و چیزی روی آن نوشت: «اگر من اسنادی بهت بدم، قول می‌دی اسمم مخفی بمونه؟» در پایان هم دو گزینه قرار داده بود؛ «بلی» و «خیر»! جلوی هر عبارت هم، مثل سوالات کنکور، مربعی کشیده بود که در آن تیک بزنم.

طلبکاران بیچاره

هفته‌ها به دنبال یافتن طلبکاران شبکه زیتون بودم؛ طلبکارانی که شنیده‌ام هر کدام یک یا چند برگ چک در دست، به دنبال وصول مطالباتشان هستند. شاید هر برگ چک برگشت خورده مدیران زیتون، یک زندگی را نابود کرده باشد. البته که کرده. در زیر یکی از پست‌های صفحه اینستاگرامی «حامد حجازی»[1]، یکی از آنها را پیدا می‌کنم. پست منتشر شده، تصویر گلی است که حامد آن را برای همسرش (فاطمه السادات بهجتی) به مناسبت به دنیا آمدن دخترش خریده و در کپشن نوشته است: «به این دنیای پر از مهربونی خوش اومدی دخترم. برات بهترین‌ها رو آرزو می‌کنم. سلامتی و آرامش».

در ذیل همین پست که متعلق به 171هفته پیش است، گفت‌و‌گویی بین حامد حجازی و کاربری با اکانت «mhdydwdpw» که به نظر می‌رسد پیمانکار بخشی از پروژه باشد، شکل گرفته است:

  • قدمش مبارک باشه ولی با این همه سرمایه، خوبه حق مردمو هم نخوری. این چند ساله حقوق کارگراتو ندادی. ارزش پولشون هم اومده پایین.
  • سلام. تقریبا اکثر بدهی‌ها به لطف خدا پرداخت شده؛ شما هم اسمتون رو برام بفرستید، میگم بذارند تو اولویت.
  • تشکر از لطفتون. نیاز نیست بیشتر از این پولاتونو خرج کنید. مهندس[!] ما هم خدا رو داریم. فقط پول اون موقه [موقع] با الان یکیه[؟] سیصد تومن، سیصد تومن دادید. اگه اون موقع می‌دادید اینقدر سختی نمی‌کشیدیم.

درک اینکه او چه کلماتی را دوست داشته بنویسد اما ناچار بوده کلمات سر انگشتانش را مزه‌مزه کند و بعد این متن را بنویسد، آزار دهنده است. در دایرکت برایش پیام می‌گذارم اما هر چه منتظر می‌مانم، خبری از او نمی‌شود.

***

زیتون برای کیست؟

برای دانستن اینکه درباره چه کسانی پرس‌و‌جو کنم، نیاز است در گام نخست مالک یا مالکان زیتون را شناسایی کنم. مالک زمین 82 هکتاری مجتمع گردشگری زیتون، فردی با هویت «حامد حجازی» است اما ظاهرا او تنها کسی نیست که ادعای مالکیت این زمین را دارد. «فخرالدین» برادر کوچکتر حامد که در مستند «سرزمین نخبگان»، «بلند پرواز» و «جاه طلب»ی خوانده شده که «به دنبال سهم بزرگی از زندگی» است، نیز چنین ادعایی کرده است. او به «یزد رسا» گفته: «... بعد از بهنور، شرکت صنایع فلزی فلز گستر، صنایع‌غذایی کامیاب، آفاق، فولاد بهنورد ابرکوه و کارخانه تولید لامپ نور روشنا در قم را تاسیس کردیم. همچنین مجموعه مجتمع گردشگری زیتون نیز در قم تاسیس شد.» اما باز هم کسانی هستند که ادعا داشته باشند در زیتون سهم دارند. این افراد نزدیک به یک دهه پیش، برگه‌هایی کاغذی به نام «سهام موقت» را از شرکت «میهن سازان آفاق» به قیمت هر سهم یک میلیون تومان خریداری کردند. امروز آنها نیز مدعی سهم در این مجتمع هستند اما به گمانم نمی‌دانند که زمین زیتون به نام شخص حامد حجازی است و میهن سازان آفاق -براساس سندی که به دست آورده‌ام- تنها مستاجر زمین است و این یعنی آنها احتمالا دستشان به جایی بند نیست.

زمین 82 هکتاری کیلومتر 17 یک مرد پشت پرده نیز دارد که برخی شاهدان می‌گویند زیتون روی انگشت او می‌چرخد: «حجت الاسلام حمیدرضا طهماسبی بلداجی». در گروه واتساپی «سهامداران زیتون» که پس از افشای تخلفات زیتون تشکیل شد، اوست که برای جلسات تعیین تکلیف می‌کند؛ اوست که مخاطب سهامداران قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه یکی از سهامداران خواهان آن شده که در ازای همراهی با عوامل زیتون، طهماسبی پای برگه «تضمین اصل و سود سرمایه‌شان» را امضا کند. اما چرا آنها به دنبال تضمین از طهماسبی هستند که در زیتون تقریبا نامی از وی وجود ندارد؟

پیشتر برنا در گزارشی با عنوان «اجاره دادن سرباز امریه به مجتمع خصوصی!» به نقش حمیدرضا طهماسبی که در مجتمع زیتون با نام مستعار «دکتر کافی»! فعالیت داشته، اشاره کرد و نوشت تقریبا تمامی فعالیت‌های این مجتمع با نظر وی انجام گرفته است.[2]

زیتون و شرکت‌های متنوع؟

حجازی در شهریور سال 93، مدعی شده است که مجوز پرورش ده هزار کروکدیل را گرفته است. بررسی‌هایم این ادعا را تايید نکرده است ولی حجازی با چنین ادعاهایی، پرونده تغییر کاربری را با همکاری برخی مدیران استانی و کشوری پیگیری می‌کند و در فرآیندی نادرست، مجوز تغییر کاربری را اخذ می‌کند. در زیتون، حامد حجازی با نام شرکت‌‌های «کشت‌وصنعت رویش مرتع زیتون»، «سالار آسیاب قشم» و «میهن‌سازان آفاق» با مقامات، سازمان‌ها و ادارات دولتی مکاتباتی داشته است. این مکاتبات نشان دهنده پیوند این شرکت‌ها به مجتمع زیتون است. اما اظهارات فخرالدین حجازی که در برخی از بازدیدهای مقامات دولتی از زیتون، همراه برادرش بوده، نشان می‌دهد که شرکت‌های متصل به زیتون بسیار بیش از آنچیزی است که تصور می‌شود. به عبارت بهتر، علاوه بر این 3 شرکت، شرکت های«لامپ بسیار کم‌مصرف بهنور یزد»، «فلزگستر کویر اردکان»، «فولاد بهنورد ابرکوه»، «گروه صنعتی بازرگانی آفاق اردکان» و شرکت‌های دیگر نیز به شکلی به زیتون مرتبط هستند. یکی از شرکت‌هایی که فخرالدین حجازی از آن نام برده «نور روشنا نور نوین آفاق» است. این شرکت، سرنخی قابل توجه درباره مرد پشت پرده زیتون یا همان دکتر! کافی می‌دهد.

حال باید دید چه کسانی در شبکه زیتون و شرکت‌های اقماری بی‌ربط و با‌ربط آن فعالیت داشته‌اند و پرونده اقتصادی آنها به چه شکل است؟ نزدیکترین افراد به این شبکه به جز حامد حجازی و خانواده‌اش، حمیدرضا طهماسبی بلداجی، اسماعیل یوسفی لنجی، سیدعلی نوراللهی، مهدی کاشی، روح الله تولا و حسین نصرآبادی هستند. داده‌های این گزارش از طریق همکاران سابق مدیران مجتع گردشگری زیتون و کسانی که مخالف اقدامات شايبه برانگیز این شبکه بوده‌اند، به دست آمده است. به جز اسماعیل یوسفی لنجی که اطلاعات حساب او اخیرا به روزرسانی شده است، عمده داده‌های این گزارش بر مبنای حساب این افراد در پايیز و زمستان سال 1400 تنظیم شده است.

چرا بررسی حساب‌ها اهمیت دارد؟

یکی از روش‌های پرکاربرد متخلفین اقتصادی، استفاده از حساب بانکی افراد مختلف است. برخی از کارمندان زیتون و موسسه بصیرت -که مدیران زیتون از آنجا وارد فعالیت‌های بزرگ اقتصادی شدند- گفته‌اند که وام‌های 50 میلونی خرید کالا از بانک ملی به نام افراد اخذ شده است و احتمالا در زیتون و یا پروژه‌های دیگر اقتصادی هزینه شده است. یکی از این افراد، «حسین یوسفی لنجی» از اقوام اسماعیل یوسفی لنجی است. حسین یوسفی در گفت‌و‌گویی از چندین میلیارد چک برگشتی‌اش و همچنین وام‌های 50 میلیون تومانی خرید کالا که ادعا می‌کند مدیران زیتون به نام افراد مختلف از بانک ملی اخذ کرده‌اند، سخن گفت. اینکه آیا چنین وام‌هایی از بانک ملی به نام افراد مختلف اخذ شده است یا خیر، موضوعی است که باید نهادهای نظارتی به آن ورود کنند تا مشخص شود چند ده و یا چند صد وام به این شیوه اخذ شده است.

کلکسیونی از چک‌های برگشتی

چک های برگشتی شاید بهترین ابزار برای درک وضعیت اقتصادی یک تاجر و یا سرمایه‌گذار بزرگ باشد. در بازار اقتصاد، کمتر تاجری است که ریسک همکاری با سرمایه‌داران دارای چک های متعدد برگشتی را داشته باشد و چنین کند. برای بررسی صحت ادعاهای اقتصادی عوامل و مرتبطین زیتون، به سراغ چک‌های برگشتی آنها می‌روم.

حامد حجازی

مطابق بررسی‌های موتورهای تحلیل اطلاعات شرکت‌ها، حجازی در 5 شرکت مدیر عامل و ريیس هیيت مدیره، در 6 شرکت عضو هیيت مدیره و در 3 شرکت بازرس یا سایر سمت ها را برعهده داشته است[3]. او به عنوان مالک ظاهری زیتون، دارای 52 فقره چک برگشتی بوده است. رقم کمترین چک برگشتی حجازی 525 هزار تومان و رقم بزرگترین چک برگشتی‌اش 5 میلیارد و 740 میلیون تومان بوده است.

فخرالدین حجازی

او در 7 شرکت «کارخانجات تولیدی لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد»، «فلز گستر ادرکان»، «مجتمع فولاد بهنور کویر» «موسسه انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان محصولات ال ای دی»، «نور روشنا نور نوین آفاق»، «مجتمع فولاد بهنورد کویر ابرکوه» و «گروه صنعتی بازرگانی آفاق اردکان» عضو هیيت مدیره و یا بازرس بوده است. فخرالدین در سه شبکه تلویزیونی به عنوان کارآفرین نمونه حضور داشته و از خود تصویر، کارآفرین زیرک و توانمندی به نمایش گذاشته که سال‌ها قبل به چین رفته و توانسته با دیدن خط تولید شرکت تولید کننده دیود LED (ریزدانه‌ که وسط لامپ نور افشانی انجام می‌دهد)، به شرکتی دیگر سفارش ساخت این دستگاه را بدهد و آن دستگاه‌ را هم با ترفندهایی وارد ایران کند و از این طریق کارخانه لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد را تبدیل به یکی از کارخانجات تولیدی مهم کشور کند! نمی‌خواهم این تصویر را مخدوش کنم اما چگونه این جوان باهوش و کارآفرین نمونه توانسته ایران را به پنجمین تولید کننده لامپ‌های فوق کم مصرف تبدیل کند و از این طریق برای چند صد نفر نفر شغل ایجاد کند، اما در پاس کردن 25 فقره چکی که رقم آن از 2 تا 730 میلیون تومان بوده، ناتوان است؟

الباقی خانواده حجازی

فاطمه‌السادات بهجتی اردکانی، همسر حامد حجازی، عضو هیيت مدیره «میهن سازان آفاق»، ريیس هیيت مدیره و عضو هیيت مدیره «تولیدی صنعتی نور روشنا نور نوین آفاق»، نایب ريیس هیيت مدیره «طرح و آفرینش سنا»، مدیرعامل و عضو هیيت مدیره «شاخه زیتون آسمانی قم» بوده است. «میهن سازان آفاق» همان شرکتی است که برخی ادعا می کنند از آن سهام خریده‌اند و مالک زیتون هستند. خانم بهجتی 27 فقره چک برگشتی از مبلغ 500 هزار تومان تا 4 میلیارد و 49 میلیون تومان دارد. امیرحسین حجازی برادر دیگر حجازی‌ها، 62 فقره چک برگشتی داشته است. رقم این چک‌ها از 553 هزار و 191 تومان تا 5 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است. مجموع چک‌های برگشتی امیرحسین در زمستان سال گذشته بیش از 25 میلیارد و 708 میلیون تومان بوده است. اقدس شاکر اردکانی مادر حامد، دارای 19 فقره چک برگشتی از 850 هزار تومان تا 90 میلیون تومان بوده است. محمد حجازی پدر این 3 پسر، 3 فقره چک برگشتی به مبلغ 3 و نیم میلیون تومان دارد.

حمیدرضا طهماسبی بلداجی

پرونده مرد پشت پرده مجتمع زیتون حمیدرضا طهماسبی متفاوت از دیگران است. او در بازه 13 ماهه (فروردین 98 تا اردیبهشت 99)، 10 فقره چک برگشتی داشته است. به نظر این 10 چک از حسابی کشیده شده است که بین طهماسبی و حجازی مشترک بوده است. کمترین مبلغ چک برگشتی طهماسبی 100میلیون تومان و بیشترین آن 4 میلیارد و 567 میلیون تومان بوده است. تاریخ 9 فقره از این چک‌ها از 30 فروردین ماه تا 30 آذرماه 98 بوده است که همگی ماه به ماه برگشت خورده‌اند. آخرین چک نیز که 31 اردیبهشت ماه سال 99 صادر شده، هفتم خرداد همان سال برگشت خورده است.

حمیدرضا طهماسبی براساس خبر سایت تبیان[4] که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، مدیرعامل موسسه بصیرت بوده که در دوره ریاست حجت الاسلام مهدی خاموشی از سازمان تبلیغات اسلامی بودجه قابل توجهی دریافت کرده است. با تغییر ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، به دلایلی مشخص -که اینجا محل طرح آن نیست- بودجه موسسه بصیرت قطع می‌شود اما متاسفانه پرونده این شبکه برای پیگیری به نهادهای نظارتی ارسال نمی‌گردد. با ریاست حجت الاسلام خاموشی بر سازمان اوقاف، طهماسبی و بخشی از تیم وفادارش همچون اسماعیل یوسفی لنجی، راهی این سازمان می‌شوند. ادعا شده که آنها قصد داشتند از سازمان اوقاف برای ادامه فعالیتشان بودجه بگیرند اما به جهت اینکه اوقاف اجازه فعالیت در چنین حوزه‌هایی را نداشته، این اتفاق نمی‌افتد. در سازمان اوقاف طهماسبی به عنوان مشاور حجت الاسلام خاموشی، چندین سفر استانی داشته است. پیگیری‌ها برای اطلاع از اینکه آیا برای انتصاب این شخص در چنین سازمانی با منابع مالی و موقوفات گسترده، از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی استعلام اخذ شده یا طهماسبی بدون اخذ استعلام و با این حجم چک برگشتی، مشاور ريیس سازمان اوقاف شده است، تا به امروز بی نتیجه مانده است. شنیده شده است متاسفانه شبکه طهماسبی با اخذ منابع مالی قابل توجه از سازمان اوقاف، در قم مجموعه‌ای به نام «تربت» در 45 متری صدوق، خیابان 30 متری قايم (عج)، کوچه 3، پلاک 9 راه اندازی کرده است. این مرکز اکنون محل رفت و آمد عوامل زیتون و اتاق عملیات علیه افراد و رسانه‌هایی شده که درباره تخلفات مجتمع زیتون افشاگری کرده‌اند. در این مرکز حداقل 3 جلسه درباره زیتون برگزار شده است که نخستین آن 17 فروردین ساعت 17 و به صرف افطار و شام بوده است. مشخص نیست منابع این ضیافت از بودجه سازمان اوقاف تامنین شده یا طهماسبی از حساب شخصی خود آن را پرداخت کرده است؟

اسماعیل یوسفی لنجی

در تصاویر منتشر شده از سفرهای طهماسبی به استان‌های مختلف، اسماعیل یوسفی لنجی نیز حضور دارد. اسماعیل یوسفی لنجی، از مهره‌های اصلی طهماسبی، عضو هیيت مدیره «مسکن بصیرت آفاق قم» است. یوسفی لنجی 73 چک برگشتی، به مبلغ 4 میلیارد و 100 میلیون تومان دارد.

سیدعلی نوراللهی

نوراللهی در هر دو شرکتی که مجتمع گردشگری زیتون با آنها پروسه تغییر کاربری را پیش برده، حضور پررنگی داشته است. او نايب ريیس شرکت «کشت و صنعت رویش مرتع زیتون» و مدیرعامل «سالار آسیاب قشم» از آبان 93 تا آبان 95 بوده است. او عضو هیيت مدیره «شیرین زیتون خوشنام قم» هم بوده است. نوراللهی داماد و یا به عبارت بهتر داماد برادر حمیدرضا طهماسبی است. سالها قبل که برادر حمیدرضا فوت می‌کند، او حضانت برادرزاده‌هایش که یک دختر و پسر هستند را تقبل می‌کند. نوراللهی 10 فقره چک برگشتی بین مبالغ 3 تا 130 میلیون تومان دارد.

مهدی کاشی

و اما مهدی کاشی. او مدیرعامل و ريیس هیيت مدیره «مسکن بصیرت آفاق قم»، منشی هیيت مدیره «شرکت تعاونی کشت و صنعت رویش مرتع زیتون»، عضو هیيت مدیره «شیرین زیتون خوشنام قم»، نایب ريیس هیيت مدیره «کوشا گستر رویش کیان شیر» بوده و در حال حاضر بازرس «میهن سازان آفاق» است. او در عین حال، مدیر مجتمع گردشگری زیتون نیز هست. درباره کاشی، روایت‌های عجیب بسیاری شنیده‌ام که نوشتن از آن به ساعت‌ها زمان نیاز دارد. او دارای 11 فقره چک برگشتی از مبلغ 8.5 تا 22 میلیون تومان است.

سایر اعضای شبکه زیتون

روح‌الله تولا عضو هیيت مدیره «میهن سازان آفاق» و منشی هیيت مدیره «مسکن بصیرت آفاق قم» بوده است. او دارای 2 فقره چک برگشتی است که کمترین آن 4 میلیارد و 200 میلیون و بیشترین آن 6 میلیارد و 480 میلیون تومان است. حسین نصرآبادی عضو هیيت مدیره «میهن سازان آفاق»، ريیس هیيت مدیره «شیرین زیتون خوشنام قم» و بازرس اصلی «شرکت کشت و صنعت رویش مرتع زیتون» بوده است. او که گفته می‌شود در موسسه بصیرت و شبکه زیتون، امور مالی را بر عهده داشته دارای 8 فقره چک برگشتی از مبلغ 600 هزار تومان تا 550 میلیون تومان است.

وضعیت چک‌های برگشتی مدیران و شبکه زیتون

نام

تعداد چک برگشتی (فقره)

رقم کمترین چک برگشتی

رقم بیشترین چک برگشتی

حامد حجازی

52

525,000

5,740,000,000

اقدس شاکر اردکانی

19

850,000

90,485,000

محمد حجازی

3

3,500,000

3,500,000

فخرالدین حجازی

25

2,000,000

730,000,000

امیرحسین حجازی

62

553,191

5,200,000,000

فاطمه السادات بهجتی اردکانی

27

500,000

4,049,000,000

حمیدرضا طهماسبی بلداجی

10

100,000,000

4,567,848,133

روح الله تولا

2

4,200,000,000

6,480,000,000

حسین نصرآبادی

8

600,000

550,000,000

سیدعلی نوراللهی

10

3,000,000

130,000,000

مهدی کاشی

11

8,500,000

22,000,000

اسماعیل یوسفی لنجی

73

-

-

تسهیلات و تعهدات عجیب و غریب

از چک‌ها عجیب‌تر، پرونده‌های تسهیلات و تعهدات حجازی و دوستانش است. حجازی با برخی شرکت‌هایش، از شعب خاص برخی بانک‌ها همچون «بانک صنعت و معدن- تهران مرکزی» و «بانک شهر شعبه سالاریه» تسهیلات دریافت کرده است. برادرش هم از شعب برخی بانکهای خاص در یزد و اردکان همچون «بانک صنعت و معدن یزد»، «بانک صنعت و معدن خیابان ولیعصر»، «بانک صادرات اردکان»، تسهیلات دریافت کرده است.

مجموع تسهیلات و تعهداتی که حجازی داشته است، 25 میلیارد و 624 میلیون تومان بوده ولی به دلیل عدم پرداخت، این تسهیلات و تعهدات، به نزدیک 100 میلیارد تومان یعنی تقریبا 4 برابر مبلغ اصلی رسیده است. این رقم در سال 1401 شاید ناچیز به شمار بیاید اما مساله اینجاست که او در سالهای اکثر این تسهیلات را اخذ کرده که پراید در بازار قیمتی کمتر از 22 میلیون تومان داشت و با کمتر از 100 میلیون تومان، به سادگی در تهران امکان خرید یک آپارتمان نسبتا نوساز وجود داشت؛ آپارتمانی که امروز حدود 2 میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارد.

حامد حجازی

تعداد تسهیلات و تعهدات

9

مجموع کل وام اعطایی

25,624,666,127

مجموع مبلغ سود

6,417,410,886

مجموع مانده مشکوک الوصول

18,697,107,837

مجموع مانده معوق

2,857,620,821

مجموع مانده غیر جاری

21,554,728,659

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

49,419,273,225

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

97,458,592,907

به علت اینکه تجزیه و تحلیل تسهیلات و تعهدات حجازی‌ها و دیگر دوستانش در تخصص من نیست، به سراغ یک کارشناس اقتصادی صاحب نام می‌روم. او به شرط مخفی ماندن نامش، حاضر به بررسی پرونده اقتصادی برادران حجازی و دوستانش می‌شود. از حامد شروع می‌کند: «جمع تسهیلاتش 25 میلیارد تومان است. این تسهیلات کوتاه مدت بوده که در مجموع 6 میلیارد تومان سود بهش خورده.»

یک به یک از سرفصل‌هایی که در جداول آمده می‌پرسم و مبالغی که در ذیل آن نوشته شده است:

  • این مجموع التزام تاخیر تادیه دین چیه؟
  • ببین! قرارداد که تموم میشه از زمان پایان قرارداد دیگه به قرارداد سود تعلق نمی‌گیره و وجه التزام تعلق می‌گیره. مجموع التزام تاخیر وجه التزام 49 میلیارد تومنه. این نشون می‌ده خیلی وقته بدهی‌اش رو نداده. پول روی پول اومده و نرخش هم 6 درصد بیشتر شده. باید بدهی‌اش که 25 میلیارد و خورده‌ای رو با سودش که حدود 32 میلیارد می‌شده، می‌داده اما وقتی پس نداده 3 برابر شده. ببین چقدر تاخیر داشته که چند برابر تسهیلات، بدهی داره.
  • مانده مشکوک‌الوصول چیه؟
  • وقتی 18 ماه از عدم پرداخت قسط می‌گذره و هیچ پرداختی انجام نمی‌شه، یعنی بدهکار خیلی وضع اقتصادیش خرابه. مانده مشکوک الوصول به این می‌گن.

به ستون نوع قراردادها که می‌رسد، مدعی می‌شود بخش قابل توجهی از آنها «سوری» است: «وقتی بانک «مشارکت مدنی» می‌ده یعنی قراره کارخانه‌ای احداث بشه. وقتی «سرمایه در گردش» می‌ده یعنی کارخانه برای تولیدات روزمره نیاز به پول داره و تسهیلات می‌گیره تا 6 ماهه پس بده. بیشتر این تسهیلات، سرمایه در گردشه. یعنی کارخانه رو احداث کرده و تسهیلات گرفته.»

با تعجب می‌گوید: «این [حجازی] تسهیلات کوتاه مدت گرفته ولی مدت طولانی پس نداده. بانک هم استمهال زده و مهلت داده».

شخص

شرکت

تاریخ تنظیم قرارداد

تاریخ سررسید نهایی

مبلغ تسهیلات (تومان)

مانده مشکوک الوصول(تومان)

نوع قرارداد

هدف از دریافت

سایر شرکا

حامد حجازی

نور روشنا نور نوین آفاق

1392.09.12

1397.12.21

2,560,800,000

1,650,172,479

فروش اقساطی وسایل

ایجاد

فخرالدین حجازی و فاطمه السادات بهجتی

نور روشنا نور نوین آفاق

1393.02.16

1398.02.15

1,600,000,000

2,235,511,438

فروش اقساطی وسایل

ایجاد

فخرالدین حجازی و فاطمه السادات بهجتی

نور روشنا نور نوین آفاق

1393.10.24

1396.11.15

4,200,000,000

6,141,645,696

فروش اقساطی مواد اولیه

تامین سرمایه در گردش

فاطمه السادات بهجتی

نور روشنا نور نوین آفاق

1393.10.24

1396.11.15

400,000,000

525,274,410

فروش اقساطی مواد اولیه

تامین سرمایه در گردش

فاطمه السادات بهجتی اردکانی

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1389.07.24

1396.07.24

2,607,804,333

25,014,679,605

(مانده بدهی کل)

مشارکت مدنی

ایجاد

اقدس شاکر اردکانی و

فخرالدین حجازی

میهن سازان آفاق

1395.07.19

1396.07.19

4,500,000,000

1,444,943,056

مشارکت مدنی

تامین سرمایه در گردش

مهدی کاشی، فاطمه السادات بهجتی، حسین نصرآبادی، روح الله تولا

سالار آسیاب قشم

1396.08.08

1397.02.08

1,375,000,000

1,375,000,000

خرید دین

تامین سرمایه در گردش

مهدی کاشی و سیدعلی نوراللهی

کشت و صنعت رویش مرتع زیتون

1396.12.13

1397.06.09

5,897,061,793

6,769,503,812

مشارکت مدنی

تامین سرمایه در گردش

سید علی نوراللهی

کشت و صنعت رویش مرتع زیتون

1398.10.09

1399.04.07

2,484,000,000

2,857,620,821

مشارکت مدنی

تامین سرمایه در گردش

سیدعلی نوراللهی

می‌پرسم:

- این «ایجاد» ها که در ستون «هدف از دریافت زده»، چیه؟

- ایجاد یعنی احداث. ما 2 نوع تسهیلات داریم؛ مشارکتی و مبادله‌ای. مشارکتی یعنی من و شما شریک می‌شیم و کارخونه‌ای رو احداث می‌کنیم و در سود و زیانش شریکیم. این می‌شود مشارکت مدنی و مضاربه. تو فروش اقساطی یا عقود مبادله‌ای شریک نمی‌شیم. از اول کالا رو می‌خریم. این از اول کالا را خریده. اونایی که مشارکت نوشته یعنی بانک تخلف کرده. بانک حق مشارکت برای سرمایه در گردش نداره. بانک برای سرمایه در گردش فقط باید فروش اقساطی و مرابحه بده. بانک یا می‌خواسته نرخ سود بیشتری بگیره و تخلف کرده یا می‌خواسته پولها رو تمیز کنه.

می‌بیند خیلی سردر نمی‌آورم، جزيی‌تر می‌شود: «تو «فروش اقساطی» پول باید بره به حساب خریدار ولی وقتی «مشارکت» می‌دی، پول به خود تسهیلات گیرنده داده میشه. وقتی می‌خوای سوری یک کاری کنی، به جای اینکه پول رو بدی به خریدار، به خودت می‌دی و می‌گی من مشارکت استفاده کردم. بانک مرکزی این رو ممنوع کرده اما متاسفانه بانک‌ها برای اینکه کارشون راه بیفته، این کار رو انجام می‌دن.»

ابهاماتم درباره تسهیلات بسیار است. از شرکت‌های خانوادگی‌شان که می‌گویم، در کلامم می‌پرد: «بانک مرکزی یک دستورالعمل لازم الاجرا داره به نام «سامانه ذی‌نفع واحد». سامانه نگاه می‌کنه اگه شما، بابات و داداشت یک سری شرکت داشته باشید که همه با هم در اون سهامدار باشید، سامانه نمی‌زاره تسهیلات بگیرید. این نشون می‌ده بانک صنعت و معدن احتمالا سامانه ذی نفع واحد رو چک نکرده است. تو سامانه ذی نفع واحد بانک به سادگی می‌تونه «گزارش تسهیلات و تعهدات ذینفع واحد، گراف روابط مشتری در بانک، گراف روابط ذینفعی مشتری در بانک، کلیه گزارشات مصوب بانک مرکزی در رابطه با تسهیلات و تعهدات کلان، ذینفع واحد و افراد مرتبط با بانک و همچنین نظارت مستمر بر روندهای کلی اعطای تسهیلات و تعهدات» را بررسی کنه و بعد از اون درباره اعطای تسهیلات به افراد و شرکت ها تصمیم گیری کنه.»

شخص

شرکت

تاریخ تنظیم قرارداد

تاریخ سررسید نهایی

مبلغ تسهیلات (تومان)

مانده مشکوک الوصول(تومان)

نوع قرارداد

هدف از دریافت

سایر شرکا

اقدس شاکر اردکانی

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1394.11.24

1398.04.21

1,661,546,265

2,254,500,822

جعاله

تامین سرمایه در گردش

محمد و فخرالدین حجازی

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1395.06.07

1398.11.03

1,917,331,403

2,501,464,106

جعاله

تامین سرمایه در گردش

محمد و فخرالدین حجازی

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1395.06.07

1398.11.03

479,332,850

625,366,026

جعاله

تامین سرمایه در گردش

فخرالدین حجازی

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1395.07.29

1395.11.30

1,122,700,000

مشارکت مدنی

فخرالدین حجازی

شخص

شرکت

تاریخ تنظیم قرارداد

تاریخ سررسید نهایی

مبلغ تسهیلات (تومان)

مانده مشکوک الوصول(تومان)

نوع قرارداد

هدف از دریافت

سایر شرکا

محمد حجازی

فلز گستر کویر اردکان

1395.02.18

1403.05.20

1,779,633,560

3,178,144,218

جعاله

تامین سرمایه در گردش

فخرالدین حجازی

فلز گستر کویر اردکان

1394.11.25

1403.05.20

841,415,881

430,230,490

جعاله

ایجاد

فخرالدین حجازی

فخرالدین حجازی

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1395.02.30

1396.02.30

608,914,138

731,083,055

مشارکت مدنی

تامین سرمایه در گردش

-

فاطمه السادات بهجتی

نور روشنا نور نوین آفاق

1396.08.08

1397.02.08

6,480,000,000

6,480,000,000

خرید دین

تامین سرمایه در گردش

برایش کمی عجیب است که من خبرنگار با این اسناد توانسته‌ام به اطلاعات قابل توجهی دست پیدا کنم اما دستگاه‌های نظارتی که باید به این پرونده ورود پیدا می‌کردند، هیچ اقدامی نکردند:«اینکه ورود نمی‌کنند، عجیبه». توصیه هایی هم دارد: «یک نکته که حتما باید تو گزارشت بنویسی اینه که بانک‌ها ذی نفع واحد رو چک نکردند. اگر چک می‌کردند این همه تسهیلات به اینها نمی‌دادند. ببین! کسی که حتی یه چک برگشتی داشته باشه، نمی‌تونه تسهیلات بگیره؛ حتی یه تسهیلات.»

پیشنهاد می کند که تاریخ‌ چک‌های برگشتی را با تاریخ تسهیلات مطابقت بدهم:

  • ببین تاریخ برگشت چکشون چه زمانی بوده؟
  • فایده‌اش چیه؟
  • اگر تاریخ برگشت چکشون قبل از اخذ تسهیلات بوده، بانک تخلف کرده و استعلام نگرفته و احتمالا تو بانک اعمال نفوذ کردن. نکته جالبتر اینه که حتی اگه تو یه بانکی بدهی غیرجاری داشته باشی، بانک دیگه هم نمی‌تونه بهت وام بده. شما حتی اگه ضامن کسی باشید که اقساط تسهیلات رو نداده، بهت وام نمی‌دن. این هم نشان می‌ده تخلف شده.

حجازی در کمتر از یک دهه گذشته با استفاده از 5 شرکت، از بانک‌های مختلف تسهیلات متنوعی دریافت کرده است. نخستین چک او به مبلغ 10 میلیون تومان در 14 آذر 96 برگشت خورده است. اما با این حال 3 ماه بعد در اسفند 96 در پرونده او، با نام شرکت «کشت و صنعت رویش مرتع زیتون» تسهیلات 5 میلیارد و 897 میلیون تومانی در قالب مشارکت مدنی از «بانک شهر شعبه سالاریه» اخذ شده است. شهریور سال 97 موعد سررسید نهایی و تسویه این تسهیلات بوده است اما حجازی و شرکایش تا پايیز 1400 حاضر به تسویه این وام نشده‌اند. سال 98 او با داشتن 22 فقره چک برگشتی، از همین بانک شهر برای دومین بار به نام همین شرکت تسهیلات 2 میلیارد و 484 میلیون تومانی در قالب مشارکت مدنی اخذ کرده است. تاریخ سررسید نهایی این تسهیلات نیز تیرماه سال 99 بوده است اما این تسهیلات نیز تسویه نمی‌شود تا در نهایت به آن استمهال 3 ساله بخورد. قسمت غمبار ماجرا اینجاست که شرکت کشت و صنعت رویش مرتع زیتون در زمانی تاسیس شد که حجازی قصد اخذ مجوز پرورش ماهی و کروکدیل را داشت اما بررسی‌های موتورهای تحلیل اطلاعات شرکت‌ها، نشان می دهد این شرکت در این سالها مجمع عمومی‌ تشکیل نداده است. در واقع او با یک شرکت پر ابهام و باداشتن چندین چک برگشتی توانسته از بانک تسهیلات دریافت کند.

همین دو فقره وام، نشان می‌دهد با چه بلبشویی در بانک‌ها مواجه هستیم. بانک‌ها برای دادن تسهیلات ناچیز 10 میلیون تومانی به مردم، علاوه بر متقاضی، حساب ضامنین را هم چک می‌کنند. اگر ضامن تنها یک فقره چک برگشتی داشته باشد، به هیچ عنوان حاضر به ارايه تسهیلات نمی‌شوند اما در پرونده زیتون، حامد حجازی با 22 فقره چک برگشتی و با وجود داشتن تسهیلات معوق به همان بانک و همان شعبه، می‌تواند هر آنچه می‌خواهد بکند.

شرکت دیگر «سالار آسیاب قشم» است که در آبان سال 96، وام 1 میلیارد و 375 میلیون تومانی از بانک شهر در قالب خرید دین اخذ کرده و قرار بوده 6 ماه بعد در اردیبهشت 97 وام را تسویه بکند اما این کار را نکرده تا 1 میلیارد و 375 میلیون تومان تبدیل به «مانده مشکوک الوصول» بشود.

«میهن‌سازان آفاق» نیز در مهرماه سال 95 مبلغ 4.5 میلیارد تومان از بانک صادرات میدان امام(ره) تسهیلات اخذ می‌کند. موعد تسویه این تسهیلات مهرماه سال 96 بوده است اما این تسهیلات تسویه نمی‌شود تا در نهایت به آن استمهال 3 ساله زده شود. تا پايیز سال 1400 مبلغ 1 میلیارد و 400 میلیون تومان از اقساط این وام پرداخت نشده است.

زن؛ پوششی برای مرد؟

اگر چه شرکت‌های دیگری نیز هستند که می‌توان به بررسی وضعیت تسهیلات آنها پرداخت اما یکی از آنها، تا حدودی پشت پرده زیتون را روشن می‌کند. در ششم شهریور ماه سال 1393، علی لاریجانی بعد از کلنگ‌زنی در زیتون، به شهرک صنعتی شکوهیه قم رفت تا کارخانه «نور روشنا نور نوین آفاق» را افتتاح کند. در تصاویر منتشر شده از این مراسم، حامد حجازی مالک ظاهری مجتمع زیتون در حال توضیح درباره بخش‌های مختلف کارخانه به علی لاریجانی است. همین تصویر برای اثبات این ارتباط زیتون و نورروشنا کافی است و چندان نیاز به بررسی هیيت مدیره این شرکت که در آن فخرالدین و حامد حجازی و همسرش (فاطمه السادات بهجتی) اعضای هیيت مدیره هستند، نیست.

یکسال بعد از افتتاح کارخانه، به یکباره یک نفر وارد مجموعه اعضای هیيت مدیره شرکت می‌شود؛ خانمی به نام «راضیه عسکری». او به استناد صورتجلسه شهریور 94، نايب ريیس هیيت مدیره می‌شود. حجازی هم ریاست این هیيت مدیره را برعهده دارد و همسرش نیز مدیرعامل آن است.

در بین شرکت‌های حجازی نام چندین زن به چشم می‌خورد. از بین این زن‌ها، دو نفر تسهیلات اخذ کرده‌اند که مادر و همسر حجازی هستند اما نفر سوم یعنی «راضیه عسکری» که در برخی تسهیلات به عنوان ضامن ظاهر شده است، کیست و چه ارتباطی با زیتون و شبکه آن دارد؟

عسکری، علاوه بر نور روشنا، نايب ريیس شرکت «شاخه زیتون آسمانی قم» (تیر 93 تا تیر 95) نیز بوده است. شرکت نور روشنا از آذر 92 تا دی 93، به عناوین مختلف از بانک صنعت و معدن تسهیلات دریافت کرده است. اولین وام در آذر 92 به مبلغ 2 میلیارد و 560 میلیون تومان؛ دومین وام در اردیبهشت 93 به مبلغ 1 میلیارد و 600 میلیون تومان؛ سومین و چهارمین وام در دی 93 به مبلغ 4 میلیارد و 600 میلیون تومان اخذ می‌شود. دو فقره از تسهیلات نیز متعلق به دوره‌ای است که عسکری نايب ريیس هیيت مدیره است. جالب اینجاست که هر دو وام از بانک شهر شعبه سالاریه در یک روز اخذ شده است. اولی 1 میلیارد و 832 میلیون تومان و دومی 4 میلیارد و 306 میلیون تومان.

در بین این 3 زن، راضیه عسکری پرونده سفیدتری دارد؛ او هیچ چک برگشتی‌ای ندارد. اما چرا؟ پاسخ این سوال را بالاخره در قم پیدا می‌کنم. راضیه عسکری، همسر حمیدرضا طهماسبی بلداجی، مرد پشت پرده زیتون یا همان دکتر! کافی است. فهم اینکه چرا طهماسبی یا همان دکتر! کافی زیتون، پای همسرش را به این پرونده باز کرده است، چندان دشوار نیست. او قصد داشته در همان پشت پرده باشد. بر همین اساس در طراحی شکایت‌های دسته‌جمعی علیه رسانه‌هایی که از تخلفات مجتمع گردشگری زیتون نوشته‌اند، او و همسرش راضیه عسکری هیچ شکایتی ثبت نکرده‌اند.

عسکری البته تنها فرد نزدیک به طهماسبی در این ساز و کار نیست. «سیدعلی نوراللهی» داماد برادر طهماسبی هم جایگاه بسیار قابل توجهی در تشکیلات زیتون دارد. اما جدا از این افراد، حمیدرضا طهماسبی در چند جایی ردپایی از خود به جا گذاشته است. یکی از این ردپاها، شرکت «میهن سازان آفاق» است. او که همواره تلاش کرده تا هویت واقعی‌اش در زیتون افشا نشود، در بدو تاسیس و در بازه زمانی آذر 93 تا آذر 94 بازرس اصلی «میهن سازان آفاق» بوده است. این همان بازه‌‌ای است که تغییر کاربری پر ابهام زیتون در آن انجام گرفته است.

راضیه عسکری[5] ( ارقام به تومان است)

تعداد ضمانت تعهدات (نور روشنا نور نوین آفاق)

2

مجموع کل وام اعطایی

6,138,161,362

مجموع مبلغ سود

853,903,715

مجموع مانده مشکوک الوصول

6,508,768,169

مجموع مانده معوق

مجموع مانده غیر جاری

بانک و شعبه اخذ وام

شهر شعبه سالاریه

تاریخ تسهیلات

1396.12.13

اقدس شاکر اردکانی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

6

مجموع کل وام اعطایی

10,193,214,822

مجموع مبلغ سود

2,670,903,164

مجموع مانده مشکوک الوصول

5,381,330,955

مجموع مانده معوق

0

مجموع مانده غیر جاری

5,381,330,955

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

38,029,614,751

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

69,540,185,490

محمد حجازی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

8

مجموع کل وام اعطایی

7,402,259,930

مجموع مبلغ سود

3,641,470,421

مجموع مانده مشکوک الوصول

5,381,330,955

مجموع مانده معوق

1,482,800

مجموع مانده غیر جاری

5,382,813,755

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

7,291,684,372

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

17,328,294,728

مهدی کاشی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

3

مجموع کل وام اعطایی

5,901,829,429

مجموع مبلغ سود

792,249,451

مجموع مانده مشکوک الوصول

1,375,000,000

مجموع مانده معوق

0

مجموع مانده غیر جاری

1,375,000,000

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

1,569,710,180

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

4,435,442,581

فخرالدین حجازی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

11

مجموع کل وام اعطایی

17,583,978,402

مجموع مبلغ سود

6,442,054,356

مجموع مانده مشکوک الوصول

9,998,097,929

مجموع مانده معوق

0

مجموع مانده غیر جاری

9,998,097,929

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

45,298,057,401

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

86,022,009,837

سیدعلی نورالهی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

3

مجموع کل وام اعطایی

9,756,061,793

مجموع مبلغ سود

1,388,460,101

مجموع مانده مشکوک الوصول

8,144,503,812

مجموع مانده معوق

2,857,620,821

مجموع مانده غیر جاری

11,002,124,634

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

910,035,719

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

11,912,160,353

فاطمه السادات بهجتی اردکانی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

6

مجموع کل وام اعطایی

19,740,800,000

مجموع مبلغ سود

5,198,888,181

مجموع مانده مشکوک الوصول

17,032,604,025

مجموع مانده معوق

0

مجموع مانده غیر جاری

17,032,604,025

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

17,032,604,025

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

35,521,902,936

روح الله تولا( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

1

مجموع کل وام اعطایی

4,500,000,000

مجموع مبلغ سود

616,220,100

مجموع مانده مشکوک الوصول

0

مجموع مانده معوق

0

مجموع مانده غیر جاری

0

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

1,444,943,056

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

2,914,854,474

حسین نصرآبادی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

1

مجموع کل وام اعطایی

4,500,000,000

مجموع مبلغ سود

616,220,100

مجموع مانده مشکوک الوصول

0

مجموع مانده معوق

0

مجموع مانده غیر جاری

0

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

1,444,943,056

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

2,914,854,474

امیرحسین حجازی( ارقام به تومان است)

تعداد تسهیلات و تعهدات

2

مجموع کل وام اعطایی

730,000,000

مجموع مبلغ سود

33,388,523

مجموع مانده مشکوک الوصول

0

مجموع مانده معوق

386,922,950

مجموع مانده غیر جاری

0

مجموع التزام تاخیر تادیه دین

115,524,411

مجموع مانده بدهی کل با وجه التزام

850,673,186

در جدول زیر تسهیلاتی که حجازی و دوستانش به نام شرکت‌های مختلف اخذ کرده اند و تا پايیز سال 1400 حاضر به تسویه این تسهیلات نبوده‌اند، آمده است. تمرکز بر روی این جدول و تاریخ تسهیلات و شرکت‌ها و همچنین محل هزینه کرد این تسهیلات، می‌تواند گره ابهامات این شبکه عجیب را افشا کند.

تاریخ اخذ تسهیلات توسط شرکت‌های شبکه زیتون*

سال

نام شرکت

مبلغ تسهیلات (تومان)

بانک تسهیلات دهنده

1389.07.24

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

2,607,804,333

صنعت و معدن خیابان ولیعصر تهران

1392.09.12

نور روشنا نور نوین آفاق

2,560,800,000

صنعت و معدن شعبه تهران مرکزی

1393.02.16

نور روشنا نور نوین آفاق

1,600,000,000

صنعت و معدن شعبه تهران مرکزی

1393.10.24

نور روشنا نور نوین آفاق

4,200,000,000

صنعت و معدن شعبه تهران مرکزی

1393.10.24

نور روشنا نور نوین آفاق

400,000,000

صنعت و معدن شعبه تهران مرکزی

1394.11.24

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1,661,546,265

صنعت و معدن یزد

1394.11.25

فلز گستر کویر اردکان

841,415,881

صنعت و معدن یزد

1394.11.29

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

2,404,500,000

صادرات اردکان

1395.02.18

فلز گستر کویر اردکان

1,779,633,560

صنعت و معدن یزد

1395.02.30

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

608,914,138

انصار شعبه ولایت

1395.06.07

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1,917,331,403

صنعت و معدن یزد

1395.06.07

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

479,332,850

صنعت و معدن یزد

1395.07.19

میهن سازان آفاق

4,500,000,000

صادرات شعبه میدان امام

1395.07.29

لامپ بسیار کم مصرف بهنور یزد

1,122,700,000

صادرات اردکان یزد

1396.08.08

نور روشنا نور نوین آفاق

6,480,000,000

شهر شعبه سالاریه

1396.08.08

سالار آسیاب قشم

1,375,000,000

شهر شعبه سالاریه

1396.12.13

کشت و صنعت رویش مرتع زیتون

5,897,061,793

شهر شعبه سالاریه

1398.10.09

کشت و صنعت رویش مرتع زیتون

2,484,000,000

شهر شعبه سالاریه

*جدول فوق، آمار تسهیلاتی است که تسویه نشده است. به طور حتم تعداد تسهیلات اخذ شده بسیار بیشتر از این جدول می‌باشد.

در یزد و استانهای دیگر چه می‌گذرد؟

ساده‌انگارانه خواهد بود که برای بررسی این شبکه در همان زمین زیتون متوقف شویم. باید اقدامات این افراد در یزد و استانهای دیگر را نیز کمی با دقت دنبال کرد.

اردیبهشت سال 1396، فخرالدین حجازی برادر حامد در گفت‌و‌گویی اذعان کرده است که برای پروژه مجتمع فولاد بهنود کویر، قرارداد تسهیلاتی به مبلغ 85 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی منعقد شده است[6]. اطلاعی از اینکه آیا این تسهیلات بزرگ به این فرد تخصیص داده شده یا خیر وجود ندارد اما با توجه به پرونده چک‌های برگشتی و مبالغ آن و همچنین تسهیلات سابق، تنها باید امیدوار بود که این اتفاق نیفتاده باشد.

در آبان 99 «شبکه تحلیلی خبری صبح زاگرس» در گزارشی با عنوان «سرنوشت تلخ و یکسان کارخانه لوله‌سازی و تراکتور‌سازی بهميی»[7] تلویحا واقعیت حجازی‌ها را برای افکار عمومی هویدا ساخت اما متاسفانه این دست گزارش‌ها از سوی نهادهای نظارتی جدی گرفته نشدند. صبح زاگرس، فخرالدین حجازی را سرمایه‌گذار اصلی پروژه لوله‌سازی بهميی خوانده و نوشته: «تعدادی از مالکان زمین تخصیص یافته به این کارخانه صنعتی از چک‌های وصول نشده این سرمایه‌گذار و رها کردن کامل پروژه توسط وی خبر می‌دهند.»

فروردین ماه سال گذشته نیز «پایگاه اطلاع‌رسانی عصر جهان» در گزارشی در همین باره[8] نوشته است: «کرونولوژی رویدادهای احداث این کارخانه، این تردید را ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذار [فخرالدین حجازی] به دنبال آنست که زمین احتمالا منابع ملی به نامش سند زده شود و در رهن بانک گذاشته شود تا وام (تسهیلات) را اخذ کند در حالیکه هیچ کار عملیاتی انجام ندادند». این اخبار زنگ هشدار است؛ هشداری که نشان می‌دهد چه کسانی در قالب سرمایه‌گذار وارد میدان می‌شوند، تسهیلات اخذ می‌کنند و «هیچ» تحویل می‌دهند. اگر واقعا برادران حجازی سرمایه‌هایی در حد و اندازه‌هایی که مدعی هستند، دارند، چگونه اجازه داده‌اند چک‌هایشان با رقم‌های ناچیز برگشت بخورد؟ چگونه تا پايیز 1400 حاضر به تسویه وامهایی که چند سال پیش می‌بایست تسویه می‌شدند، نشدند؟

وضعیت برادران حجازی، شبکه زیتون و به ویژه مرد پشت پرده آن حمیدرضا طهماسبی، دارای ابعادی بسیار گسترده‌تر از آنچیزی است که در این گزارش آمده است. یافته‌های تايید نشده از سرمایه‌گذاری طهماسبی و یارانش در حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین نصب ماینر و استخراج رمز ارز در ساختمان موسسه بصیرت (متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی) حکایت دارد.

اینکه این افراد چگونه در طی سالهای اخیر با تخلفات در حوزه تغییر کاربری و همچنین تخلفات مالی و این حجم چک‌های برگشتی موفق به تداوم فعالیت‌های اقتصادی در قم، یزد و استانهای دیگر شده‌اند و با بسیاری از نهادها ارتباطات نزدیک داشته‌اند، بیانگر سهل‌انگاری نهادهای نظارتی است. در سال 1401 این شبکه با اقدامات کودکانه‌‌ای همچون تجمع غیرقانونی مقابل دادگستری تهران و سوقصد به خبرنگار، پای نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی را به این پرونده باز کرد. حجم تخلفات این مجتمع در فرآیند تغییر کاربری به اندازه‌ای گسترده است که بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران بیانیه‌ای 3 صفحه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نوشت و از وزیر خواست تا به این پرونده پر تخلف ورود کند.

بررسی‌هایم نشان می‌دهد عمق تخلفات زیتون و شبکه‌ تشکیل دهنده آن بسیار بیش از آنچیزی است که تا به امروز افشا شده است. آنها و مسیری که طی کردند، یک نمونه بسیار ارزشمند برای شناسایی حفرات موجود در سازمان‌ها، ادارت و بانک‌ها هستند.

سرنوشت مجتمع گردشگری زیتون می‌تواند به افکار عمومی نشان دهد دستگاه‌های نظارتی برای برخورد جدی با متخلفین اقتصادی و به ویژه متخلفین در حوزه تغییر کاربری زمین های کشاورزی، اراده لازم را دارند یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال، نیاز به فلسفه‌بافی نیست. کافی‌ است چند هفته صبر کرد و نتیجه را دید.

[1] hhejazee

[2]https://www.borna.news/fa/tiny/news-1324371

[3] البته شرکت هایی که وی در آنها عضو هیات مدیره بوده است، بیشتر از این آمار است.

[4] https://article.tebyan.net/113055/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86

[5] ضامن برای اخذ تسهیلات شرکت نور روشنا نور نوین آفاق

[6] mehrnews.com/xHR56

[7] سرنوشت تلخ و یکسان کارخانه لوله سازی و تراکتور سازی بهميی+تصاویر (sobhezagros.ir)

[8] عصر جهان-گذشته چراغ راه آینده؛ پرونده تاسیس کارخانه تراکتورسازی و فولاد آینه عبرت مردم و مسيولان در باب کارخانه لوله سازی (asrjahan.ir)

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد