چرخش سهامداران به سمت نمادهای کوچک بازار سرمایه/ ورود پول حقیقی به بورس از سرگرفته شد

چرخش سهامداران به سمت نمادهای کوچک بازار سرمایه/ ورود پول حقیقی به بورس از سرگرفته شد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نمادهای کوچک بورسی به دلیل اینکه با ریسک بیشتری همراه هستند، می‌توانند سود بیشتری را نیز برای سهامداران به همراه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از یک هفته افت شدید، امروز روندی کاملا متفاوت به خود گرفت و توانست بخشی از ریزش هفته قبل را جبران کند.

خروج بیش از 10 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس طی معاملات هفته گذشته، این بیم را برای سهامداران ایجاد کرد که معاملات در بازار سهام با رکود مواجه شود، اما ورود پول به بازار طی معاملات امروز نشان می‌دهد، هنوز سهامداران نسبت به صعود بورس امیدوار هستند.

طی روزهای گذشته غلبه نگرش منفی در میان سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار، ایجاد حجم بالایی از عرضه را در سامانه‌های معاملاتی به دنبال داشته است. این فضا در شرایطی شکل گرفت که کارشناسان بازار سهام معتقد به ارزنده بودن قیمت‌ها در این بازار هستند.

* بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

خط روند صعودی شاخص اندیکاتور RSI در نمودار شاخص کل، طی روزهای گذشته روی منفی به خود گرفت و از محدوده میانه خود به عدد 43 واحدی رسید تا این خط روند صعودی شکسته شده باشد و اهالی تکنیکالیست متقاعد شوند که شاید به هیجان بیش فروش رسیده‌ایم.

شاخص دو میلیون و 200 هزار واحدی محدوده حمایت از شاخص کل بوده است که طی معاملات امروز، بورس به این محدوده واکنش نشان داده است.

* مصوباتی برای نجات بورس

روز گذشته هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دو مصوبه مهم برای حمایت از بازار سرمایه را تصویب کرد. 500 میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه برای خرید سهام واریز و زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت از سه به پنج ماه افزایش یافت.

مصوبه دوم در حالی مطرح شده است که چندی پیش مدیران سازمان بورس اعلام کرده بودند اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

انتشار خبر مصوبات جدید سازمان بورس شب گذشته سیگنال مثبتی برای بازار سهام بود. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار بازار سرمایه به دنبال وارد کردن شوک مثبت به بازار بود که با صعود امروز شاخص کل بورس موفق به انجام آن شد.

* ریسک سرمایه گذاری و سودآوری سهام کوچک بورسی بیشتر است

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: نوسانات شاخص کل هم‌وزن معمولا در سال‌های اخیر بیشتر از شاخص کل بورس تهران بوده است. به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری در نماد‌ها و صنایع سبک بازار معمولا بیشتر از صنایع سنگین و شاخص‌ساز بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به بالاتر بودن ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع و سهم‌های سبک، بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران در این موقعیت‌های سرمایه‌گذاری نیز بیشتر است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس تهران نیز در روند صعودی اخیر و حتی اصلاح شکل گرفته در این چند روزه نشان داده است که بازدهی بیشتری را برای شاخص کل هم‌وزن به ارمغان گذاشته است.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص بورس 71 هزار و 880 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 285 هزار و 903 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 3.25 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌‎وزن نیز با رشد 13 هزار و 753 واحدی در رقم 748 هزار و 604 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 1.87 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 621 واحدی به رقم 28 هزار و 481 واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با رشد 3 هزار و 997 واحد به سطح 135 هزار و 148 واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از 5 روز کاری متوالی مثبت شد و هزار و 666 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و وبصادر (بانک صادرات بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خساپا (سایپا)، خزامیا (زامیاد) و دی (بانک دی) اختصاص داشت.

* رشد 27 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 40 هزار و 901 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 684 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 27 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 17 هزار و 488 میلیارد تومان رسید.

* رشد 662 درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، 574 نماد با رشد قیمت و 160 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات یکشنبه، 303 نماد صف خرید داشتند و 55 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 662 درصدی نسبت به روز قبل به 2 هزار و 842 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 89 درصدی به 397 میلیارد تومان رسید.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد