جزییات عرضه اولیه ددانا | آیا ددانا را بخریم یا نه؟

جزییات عرضه اولیه ددانا | آیا ددانا را بخریم یا نه؟

5 درصد از سهام شرکت داروسازی دانا روز دوشنبه 26 اردیبهشت ماه به روش ثبت سفارش، عرضه اولیه می‌شود. هر آنچه درباره ددانا باید بدانید در مطلب زیر جمع آوری شده است. آیا ددانا را بخریم یا نه؟

به گزارش نبض بورس، شرکت داروسازی دانا پس از شرکت حمل و نقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان با نماد «حگهر1» و شرکت فروسیلیسیم خمین با نماد معاملاتی «فروسیل1»، از جمله شرکت‌هایی است که در سال جاری در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از واگذاری 5 درصد از سهام شرکت داروسازی دانا با نماد معاملاتی «ددانا» معادل 120 میلیون سهم به روش ثبت سفارش در روز دوشنبه، 26 اردیبهشت ماه خبر داد.

درج نماد ددانا در فرابورس 

این شرکت در تاریخ 11 اردیبهشت سال 97 نزد سازمان بورس اوراق بهادار ثبت و در تاریخ 16 تیر 99 پذیرش شده، با نماد معاملاتی "ددانا" در گروه مواد و محصولات دارویی، زیرگروه تولید دارو‌هایی شیمیایی و گیاهی با کد 11585 روی تابلوی فرابورس ایران نشسته است.

شرکت داروسازی دانا (سهامی عام) پس از احراز کلیه شرایط پذیرش به عنوان دویست و سی و نهمین نماد معاملاتی (شصت و نهمین شرکت در بازار اول) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران در تاریخ 23 اسفند 99 درج شد.

نقدینگی لازم برای عرضه اولیه ددانا

دوشنبه 26  اردیبهشت ماه 1401،  120 میلیون سهم شرکت داروسازی دانا معادل 5 درصد سهام این شرکت، با نماد معاملاتی ددانا در فرابورس ایران عرضه می‌شود. دامنه قمیتی این سهم بین 23 هزار و 8 ریال تا 28 هزار و 121 ریال برای هر سهم بوده و با سهمیه 200 سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه می‌شود که با توجه به این عدد، حداکثر نقدینگی مورد نیاز حدودا  5 میلیون و 624 هزار و 200 ریال معادل 562 هزار و 420 تومان است. البته بستگی به این دارد که در این عرضه اولیه چند نفر مشارکت کنند.

مشاور عرضه، شرکت کارگزاری بانک ملی و متعهد خرید، شرکت تامین سرمایه نوین معرفی شده است.

همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی توسعه ملی به عنوان بازارگردان معرفی شده است.

معرفی شرکت داروسازی دانا با نماد ددانا


داروسازی دانا 23 اردیبهشت سال 69 بصورت سهامی خاص و با نام داروسازی زکریای تبریز تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تبریز به ثبت رسید و متعاقبا از 13 تیر سال 77 شروع به بهره برداری کرد. سال 87 به موجب صورتجلسه مجموعه فوق العاده نام شرکت به داروسازی دانا تغییر یافت و به سهامی عام تبدیل شد. در سال 81 خط تولید کپسول سخت، سال 87 خط تولید کپسول نرم و سوسپانسیون، سال 88 خط تولید قرص و سال 96 خط تولید شیشه ویال راه اندازی شده که هر یک از خطوط در سال بهره برداری با ظرفیت اسمی شروع به کار کردند.

اکنون این شرکت با ظرفیت تولید قابل دسترس 5375 تن مواد اولیه، 1906 میلیون عدد قرص، کپسول نرم و سخت و ویال، 2 میلیون شیشه سوسپانسیون و 40 میلیون عدد شیشه ویال مشغول فعالیت است. "ددانا" بزرگترین تولید کننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک در منطقه و یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات نهایی آنتی بیوتیک‌های خوراکی و استریل و بزرگترین تولید کننده کپسول‌های نرم در ایران است که دارای ماشین آلات، تجهیزات و فناوری‌های به روز در تحقق محصولات بوده و از موقعیت استراتژیک جغرافیایی خوبی در شمالغرب ایران برخوردار است.

سرمایه شرکت چقدر است؟

سرمایه شرکت با 822 نفر نیروی انسانی در بدو تاسیس 130 میلیون تومان بوده که طی  مرحله افزایش سرمایه به 240 میلیارد تومان رسیده است.

ترکیب سهامداران ددانا

شرکت‌های سرمایه گذاری دارویی تامین با 43.6 درصد، سرمایه گذاری شفادارو با 29 درصد، داروسازی جابربن حیان با 18.5 درصد، داروسازی اسوه با 4.1 درصد و کیمیدارو با 3 درصد در ترکیب سهامداری حضور دارند.

موضوع فعالیت «ددانا»

به گفته خارزی موضوع فعالیت این مجموعه شامل تولید مواد اولیه دارویی، تولید انواع دارو، تولید ملزومات دارویی و ارايه خدمات تولید کارمزدی می‌شود.

او به ظرفیت تولید سالیانه 100 میلیون ویال در این مجموعه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ویال در میان شرکت‌های داروسازی اشاره کرد و از افتتاح واحد تولید ویال مایع طی اسفندماه نیز خبر داد.

مدیرعامل داروسازی دانا با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه ارايه خدمات تولید کارمزدی، افزود: به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های خالی در خطوط مختلف، شرکت اقدام به ارايه خدمات تولید کارمزدی انواع محصولات برای مشتریان خود می‌کند که در این راستا در یک سال مالی گذشته حدود صد میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

جایگاه ددانا در صنعت دارویی کشور

مدیرعامل شرکت داروسازی دانا در خصوص جایگاه این مجموعه در صنعت دارویی کشور گفت: ددانا با فروش حدود دو هزار میلیارد تومان در حدود سه درصد بازار دارویی شرکت را در اختیار دارد و جایگاه شرکت از لحاظ فروش نیز جزو 3 شرکت برتر دارویی در کشور است. از حیث سودآوری هم با توجه به سبد و تنوع محصولات و با کنترل هزینه‌ها، رتبه اول را دارد.

به گفته او این شرکت در حوزه تولید مواد اولیه آنتی‌بیوتیک رتبه اول را در خاورمیانه داشته و تامین‌کننده مواد اولیه سایر شرکت‌های داروسازی نظیر فارابی، کوثر و جابر بن حیان است.

مدیرعامل داروسازی دانا درباره سود محقق شده سال مالی گذشته شرکت هم این‌گونه توضیح داد: سود خالص ددانا پس از کسر مالیات شرکت در سال مالی که گذشت به 845 میلیارد تومان رسید که رکوردی در صنعت داروسازی به شمار می‌رود.

حاشیه سود بالای محصولات تولیدی از نقاط قوت مجموعه

خارزی حاشیه سود بالای محصولات تولیدی شرکت را از نقاط قوت این مجموعه دانست و گفت: تنوع بالای محصولات و در اختیار داشتن موجودی مواد اولیه معادل 10 ماه تولید از دیگر ویژگی‌های مهم دداناست که باعث کاهش ریسک‌ها و تهدید‌ها با توجه به تحریم‌های بین‌المللی می‌شود.

به گفته او وابستگی به دو سهامدار عمده دارویی که می‌توانند در زمان‌های مقتضی حمایت‌های لازم را از شرکت داشته باشند، از دیگر نقاط قوت و مزیت‌های ددانا محسوب می‌شود.

مدیرعامل داروسازی دانا در ادامه به چشم‌انداز فعالیت‌های ددانا اشاره کرد و افزود: شرکت داروسازی دانا با احداث واحد‌های جدید و تولید انواع دارو‌های تحت لیسانس در شرکت قصد دارد علاوه بر این‌که هرساله تعداد زیادی محصول جدید به بازار دارویی کشور عرضه کند؛ سهم خود از بازار دارویی کشور را افزایش دهد.

ارزش‌گذاری 6700 میلیارد تومانی برای ددانا

مژده بادی‌اللهی ريیس ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین بادی اللهی با تاکید بر اهمیت سرمایه در گردش در شرکت‌های دارویی از پیش‌بینی رشد این سرمایه در داروسازی دانا خبر داد و گفت: برآورد شده، خالص سرمایه در گردش که معادل 30 درصد فروش شرکت در هر سال است، از 560 میلیارد تومان در سال 1400 به 2100 میلیارد تومان در 1404 برسد.

ريیس ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین در تشریح اعداد مربوط به صورت سود و زیان نیز گفت: پیش‌بینی شده است سود ناخالص و سود خالص شرکت در دوره پیش‌بینی به ترتیب از 1100 میلیارد تومان به 4200 میلیارد تومان و از 780 میلیارد تومان به 2700 میلیارد تومان برسد.

افزایش فروش و سود "ددانا" باثبات و رو به رشد است

مدیرعامل داروسازی دانا ادامه داد: بر خلاف اغلب شرکت‌های دارویی افزایش فروش و سود "ددانا" باثبات و رو به رشد بوده به طوری که در 5 سال اخیر فروش 5 برابر و سود 13.5 برابر شده است.

همچنین نسبت بهای تمام شده به فروش که به طور متوسط در صنعت 60 درصد است در شرکت داروسازی دانا به 38 درصد رسیده است.

پروژه تولید 35 میلیون سرم در سال مهم‌ترین پروژه "ددانا" است که 95 درصد هزینه‌های این پروژه انجام شده و انشالله امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

تهدید‌های ارزی برای شرکت وجود دارد؟

50 درصد ارز مصرفی، ترجیحی و 50 درصد نیز ارز نیمایی است. میزان ارز مصرفی داروسازی دانا برای سال آینده 41 میلیون دلار است که با توجه به خرید‌های انجام‌شده و موجودی مواد مصرفی فعلی، در حال حاضر وقوع تغییرات ارزی، شرکت را تهدید نمی‌کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد