کاهش 942 واحدی شاخص بورس تهران

کاهش 942 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 942 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 942 واحدی نسبت به روز قبل خود به رقم یک میلیون و 468 هزار و 890 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز امروز با کاهش 756 واحد به رقم 401 هزار و 677 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 693 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 3.7 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 240 هزار فقره معامله و به ارزش 2607 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 6صدم درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 19صدم درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 3صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 21صدم درصد کاهش یافت، اما شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود 11صدم درصد نسبت به روز قبل رشد کرد.

امروز نمادهای هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی خلیج‌فارس و بانک خاورمیانه بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای سنگ‌آهن گوهرزمین، فولاد خوزستان، پتروشیمی نوری و گروه مپنا بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل با یک واحد کاهش به رقم 19 هزار و 619 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 892 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه در فرابورس به 347 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.2 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 131هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 572 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس از 10 هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت.

امروز نمادهای پلیمر آریا ساسول، صنعتی مینو، پتروشیمی زاگرس، بیمه سامان و بهمن دیزل بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس، نمادهای سنگ‌آهن گوهرزمین و تجلی توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار متشکل ارزی رو به کاهش است، باعث شده است که این نرخ در بازار آزاد هم به تبعیت بازار متشکل کاهشی شود.

کارشناسان می‌گویند ثبات در نرخ ارز یکی از عوامل مهم برای تصمیم‌گیران اقتصادی و بازار سرمایه به شمار می‌رود. به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و سود و زیان هرکس به خودش مربوط است، بنابراین هیچ تضمینی برای جبران زیان سرمایه‌گذاران در بورس وجود ندارد.

این روزها که فصل برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و فرابورسی است،‌ اکثر شرکت‌ها برای عملکرد سال 1400 خود سود شناسایی کرده و بین سهامداران توزیع می‌کنند؛ یعنی کسانی که اقدام به سهامداری در بازار کرده‌اند، پاداش خود را در قالب سود سالانه دریافت می‌کنند.

همچنین با ابتکار سازمان بورس، از ابتدای سال تاکنون سودهای رسوب‌شده و سنواتی 39 شرکت بورسی و فرابورسی از طریق سامانه سجام به حساب ذینفعان واریز شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد