آغاز فروش سهام عدالت چه زمانی است؟| زمان پرداخت 10 درصد باقیمانده سود سهام عدالت

آغاز فروش سهام عدالت چه زمانی است؟| زمان پرداخت 10 درصد باقیمانده سود سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون درصدد هستیم، آزادسازی سهام عدالت را دوباره از صفر شروع کنیم تا دیگر شاهد تاثیر منفی این اقدام بر روند معاملات بازار نباشیم و به دنبال این اتفاق آزادسازی سهام عدالت را از یک درصد آغاز خواهیم کرد.

به گزارش نبض بورس، «محمدعلی دهقان دهنوی» به زمان آغاز فروش سهام عدالت اشاره کرد و افزود: معاملات سهام عدالت از همان ابتدا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تقسیم شد، سهامداران غیرمستقیم شرکت های استانی هستند که اکنون منعی برای فروش آنها وجود ندارد.  اما نماد تعداد محدودی از شرکت های استانی (حدود چهار شرکت) به دلیل عدم همکاری مدیران شرکت ها برای ارايه صورت های مالی بسته است و فرآیند پذیرش آنها در بورس کامل نشد.

وی با بیان اینکه در این میان، نماد تعدادی از شرکت ها باز است و سهامداران می توانند اقدام به معامله سهام خود در بازار کنند، گفت: اکنون در تلاش هستیم، سر و سامانی را به معاملات سهام عدالت در روش غیرمستقیم بدهیم تا انتخابات آنها برگزار و هیات مدیره شرکت ها انتخاب شود، از این طریق نماد باقی شرکت ها  بازگشایی خواهد شد و افرادی که به دنبال فروش سهام خود در بازار هستند می توانند خواسته خود را اجرایی کنند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه این موضوع باید مدنظر سهامداران باشد که همیشه تاکید ما به ارزشمند بودن سهام عدالت بوده است، اظهار داشت: اگر فردی نیاز به نقدینگی ندارد نه تنها نباید اقدام به فروش سهام خود کند بلکه اگر از دارایی اضافی برخوردار است می‌تواند با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری در این سهام ارزشمند کند.

ظرفیت بازار جوابگوی فروش سهام عدالت نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سهام عدالت افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند در اختیار خود سهامداران است، گفت: مساله حايز اهمیت در خصوص فروش سهام عدالت در روش مستقیم، بالا بودن میزان حجم سهام است، به همین دلیل اگر اجازه داده شود تا همه سهامداران اقدام به فروش سهام خود کنند طبیعتا حجم گسترده ای از عرضه وارد بازار می شود، ظرفیت بازار نمی تواند جوابگوی این میزان از فروش سهام باشد و این امر منجر به ایجاد روند نزولی بازار خواهد شد.

وی به ریزش بازار سهام در تابستان سال گذشته اشاره کرد و افزود: شروع ریزش بازار سهام در تابستان سال 99 در مقطعی بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت از 30 به 60 درصد اجرایی شد؛ ایجاد چنین روندی در بازار باعث شد تا به سرعت اقدام به توقف فروش سهام عدالت و وقفه در معاملات آن کنیم تا از این طریق اجازه داده شود که بازار در وضعیتی مناسب قرار بگیرد.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه اکنون بازار در حال حرکت به سمت شرایطی باثبات‌تر و کسب آمادگی لازم برای فروش مجدد سهام عدالت است، اظهار داشت: در این مرحله از آزادسازی سهام عدالت دقت خواهیم داشت تا به هیچ عنوان آزادسازی به شکلی نباشد که تاثیر منفی بر روند معاملات بازار داشته باشد و دوباره شاهد تکرار روند نزولی سال گذشته در بازار باشیم.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه اکنون بازار در حال حرکت به سمت شرایطی باثبات‌تر و کسب آمادگی لازم برای فروش مجدد سهام عدالت است، اظهار داشت: در این مرحله از آزادسازی سهام عدالت دقت خواهیم داشت تا به هیچ عنوان آزادسازی به شکلی نباشد که تاثیر منفی بر روند معاملات بازار داشته باشد و دوباره شاهد تکرار روند نزولی سال گذشته در بازار باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اگر قرار است فروش سهام عدالت تدریجی آغاز شود باید تلاش کرد تا این اقدام را به صورت ماهانه و با درصدهای کم اجرایی کنیم، گفت: به هیچ عنوان لازم نیست که یکباره 30 درصد از سهام عدالت آزادسازی شود، در این زمینه می توان به منظور جلوگیری از تاثیر منفی آن بر معاملات بورس در هر مرحله یک درصد از آن را در بازار آزادسازی کنیم.

وی ادامه داد: در این میان به دنبال آن هستیم که روش غیرمستقیم را  در کنار فروش سهام عدالت در روش مستقیم قرار دهیم تا افرادی که مایل به فروش سهام خود هستند به جای فروش سهام، آنها را در اختیار صندوق ها قرار دهند و یونیت صندوق ها را در اختیارار بگیرند تا در پایان امکان آزادسازی یونیت صندوق ها فراهم شود.

به گفته دهقان دهنوی، تمهیداتی در دست طراحی است که به محض اجرایی شدن آنها امکان فروش تدریجی سهام عدالت داده خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به زمان اجرایی شدن برنامه های در دستور کار سازمان بورس برای فروش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: زمان اجرایی شدن این تصمیمات وابسته به وضعیت بازار است، هر لحظه که احساس شود این اقدامات تاثیر منفی را بر بازار می گذارد اجرای آنها متوقف خواهد شد.

 
زمان آزادسازی 40 درصد باقیمانده سهام عدالت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 40 درصد باقیمانده سهام عدالت چه زمانی آزادسازی خواهد شد، گفت: تا زمانی که طراحی های لازم برای عدم تاثیر منفی این اقدامات بر بازار به پایان نرسد هیچ تصمیمی برای آزادسازی 40 درصد باقیمانده اتخاذ نمی‌شود اما بعد از طراحی ابزارهای لازم، این اقدام به تدریج به مرحله اجرا خواهد رسید.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: اکنون در صدد هستیم، آزادسازی سهام عدالت را دوباره از صفر آغاز کنیم تا دیگر شاهد تاثیر منفی این اقدام بر روند معاملات بازار نباشیم و به دنبال این اتفاق، آزادسازی سهام عدالت را از یک درصد آغاز خواهیم کرد.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: اکنون در صدد هستیم، آزادسازی سهام عدالت را دوباره از صفر آغاز کنیم تا دیگر شاهد تاثیر منفی این اقدام بر روند معاملات بازار نباشیم و به دنبال این اتفاق، آزادسازی سهام عدالت را از یک درصد آغاز خواهیم کرد.

زمان پرداخت 10 درصد باقیمانده سود سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به زمان پرداخت 10 درصد باقیمانده سهام عدالت تاکید کرد و گفت: بخشی از 10 درصد باقیمانده سود سهام عدالت صرف افزایش سرمایه تعدادی از شرکت ها شد و به دنبال این اتفاق سهام در اختیار سهامداران قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه دو شرکت سهل انگاری هایی را درخصوص پرداخت سود سهام داشتند، ادامه داد: در این راستا یک شرکت هیچ سودی را برای واریز به حساب سهامداران پرداخت نکرده است و شرکت دوم فقط بخشی از سود را واریز کرد که به طور حتم طبق ضوابط سازمان با آنها برخورد خواهد شد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه موضوع مهمی که به دنبال آن هستیم این است که با آزادسازی سهام عدالت همه مسایل مربوط به این سهام باید مانند دیگر سهام حاضر در بازار سرمایه شود، گفت: شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت نباید تفاوتی با دیگر شرکت های سرمایه گذاری داشته باشند، در غیر اینصورت انگار آزادسازی صورت نگرفته است؛ بنابراین باید به سمتی باشد که این اتفاق رخ دهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به دنبال این اقدام مانند هر شرکت دیگری که سود پرداخت نمی کند و با آنها برخورد صورت می گیرد، برای این دو شرکت هم در سازمان بورس پرونده انضباطی تشکیل می شود و بعد از بررسی های انجام شده حکمی برای آنها صادر می شود.

برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت

وی به برگزاری انتخابات شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت و مشکلات موجود بر سر راه آن توضیحاتی را ارايه داد و گفت: به دلیل سوتفاهم های ایجاد شده از برگزاری انتخابات شرکت های استانی جلوگیری شد.

دهقان دهنوی ادامه داد: تلاش داریم تا با توجه به مدارک موجود نشان دهیم که مسیر قانونی این انتخابات در حال طی شدن بود و وقفه ایجاد شده در برگزاری این انتخابات به عنوان عاملی منفی در مسیر پیشبرد اهداف این شرکت ها است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: امیدواریم هر چه زودتر بتوان این ممانعت را از سر راه برداریم و دوباره انتخابات را برگزار کنیم، مدیران جدید که منتخب مردم هستند در شرکت ها مستقر خواهند شد.

به گزارش ایرنا، بعد از آزادسازی سهام عدالت به دستور رهبر معظم انقلاب در تاریخ 9 اردیبهشت 99، اقدامات مربوط به فروش سهام عدالت توسط سهامداران مهیا و براساس آن اعلام شد که از تاریخ 14 تیر ماه امکان فروش  30 درصد از سهام عدالت فراهم است.

با آزادسازی سهام عدالت در نخستین روزهای سال 99 اقدامات گسترده‌ای از سوی وزارت اقتصاد و دارایی، شورای عالی بورس و سازمان خصوصی سازی صورت گرفت تا هر چه زودتر سهام عدالت به مشمولان این سهام واگذار و مدیریت آنها تحت تملک سهامداران قرار گیرد./ایرنا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد