بهره‌وری مهم‌ترین موضوع کشور و مسيولان است

بهره‌وری مهم‌ترین موضوع کشور و مسيولان است

ایلنا: وزیر نیرو در همایش ملی بهره‌وری ایران با ارايه تعریفی از مفهوم بهره‌وری، تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که سال‌هاست با آن دست به گریبان هستیم، مسيله ناترازی انرژی...

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه در تابستان 1400، حدود 15 هزار مگاوات ناترازی داشتیم، گفت: در طول سی سال گذشته به‌طور متوسط سالانه حدود 5 درصد رشد تقاضا در حوزه برق داشته‌ایم. برای نمونه، در تابستان 1401 که اوج مصرف برق در کشور است، پیش‌بینی ناترازی بیست هزار مگاواتی شده بود، در حالی که مجموع ظرفیت تولید برق کشور چیزی حدود 70 هزار مگاوات بود. این مقدار را اگر بخواهیم در ساعات شبانه‌روز توزیع کنیم، هر مشترک برق اعم از خانگی و تجاری باید به‌طور متوسط بیش از شش ساعت خاموشی داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش تقاضا در سال‌های آتی و و رفع ناترازی‌های سال‌های گذشته، یادآور شد: صنعت کشور دایر و قوام‌یافته بر انرژی است، یعنی عمده صنایع کشور مانند صنایع فولاد، مس، آلومینیوم و فولاد عمدتا انرژی‌بر هستند. زیرا در کشور ظرفیت‌های معدنی زیادی داریم که فرآوری‌های معدنی هم عمدتا نیاز به انرژی فراوانی برای تولید محصول دارند.

وزیر نیرو افزود: برای مدیریت انرژی و رفع ناترازی‌ها در آینده سه روش کلی پیش روی ما قرار دارد. یا باید به نیازها از طریق طرح‌های توسعه‌ای پاسخ دهیم، یا با افزایش بهره‌وری به این نیازها پاسخ داده شود و یا به روش‌های ترکیبی در این حوزه عمل کنیم.

وی بیان کرد: ما اگر بخواهیم با طرح‌های توسعه‌ای، بخش‌های انرژی خود را گسترش دهیم سه گلوگاه بسیار مهم و اساسی وجود دارد؛ گلوگاه اول، سرمایه‌گذاری و تامین مالی است، اینکه چگونه می‌توانیم با این رشد مصرف و افرایش تقاضا پاسخگوی این حجم از سرمایه‌گذاری باشیم؟ در بخش برق کشور در یک برنامه چهار ساله حداقل ما نیاز به 35 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری داریم که در بخش گاز و نفت این میزان بالاتر است این موضوع باعث ناترازی بیشتر می‌شود. 

وزیر نیرو با اشاره به محیط‌زیست به‌عنوان گلوگاه دوم، عنوان کرد: اینکه ما چه میزان می‌توانیم بنزین تامین کنیم یک بحث است، موضوع بعدی این است که در شهر تهران چه تعداد خودرو می‌تواند در شبانه‌روز حرکت کند که امکان حفظ محیط‌زیست هم فراهم باشد. در سال‌های اخیر شاهد هستید که چه بلایی سر شهرهای ما آمده است. برای مثال، تعداد روزهای تعطیل در مدارس و ادارات هر سال بیشتر می‌شود.

وی معضل سوم را نهاده‌های تولید معرفی کرد و گفت: سرمایه‌گذاری را در روش‌های بهره‌وری به‌شدت کاهش داده‌ایم، طبیعتا وقتی بهره‌وری افزایش می‌یابد محیط‌زیست کمتر آلوده می‌شود و ظرفیت محیط‌زیست را می‌توان برای نسل آینده حفظ کرد، از طرفی نهاده‌هایی هم که در دسترس هستند، پاسخگوست.

وزیر نیرو یادآور شد: سال گذشته با وجود بیست هزار مگاوات ناترازی و ورود بیش از هفت هزار نیروگاه جدید به مدار با روش‌های مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری هیچ‌گونه خاموشی در بخش خانگی نداشتیم و بیش از 90 درصد واحدهای صنعتی بدون کوچک‌ترین محدودیتی برقشان تامین شد.

محرابیان بهره‌وری را مهم‌ترین موضوع کشور و مسيولان دانست، گفت: بهره‌وری یک گنج پنهان و مهم‌ترین ثروتی است که پیش روی کشور قرار دارد.

وی یکی از دلایل عدم موفقیت در بهره‌وری را عدم استفاده از ظرفیت‌های مردمی دانست، عنوان کرد: این موضوع فقط شامل حوزه انرژی نمی‌شود و باید در تمام زمینه‌ها که نیاز به ارتقای بهره‌وری وجود دارد از ظرفیت جامعه استفاده کرد. همچنین در موضوعات اقتصادی نیز باید جامعه را همراه کرد و این مهم با توصیه اخلاقی امکان‌پذیر نیست.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد