ماجرای 1.2 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 99 چه بود؟

ماجرای 1.2 میلیارد دلار درآمد نفتی سال 99 چه بود؟

برخی گزارش‌ها و اخبار در سال گذشته مدعی شده بودند که صادرات نفت در ایران به روزانه 1 میلیون بشکه در روز می‌رسد. این رقم زمانی جلب توجه می‌کند که بدانیم میزان صادرات نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها حدود 2 میلیون بشکه در روز بوده است. اما اظهارات چندی پیش ريیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که ایران در سال 99 تنها 1.2 میلیارد دلار نفت فروخته است. با این حساب یا آمار یک میلیون بشکه نفت روزانه صحیح نیست یا ایران نفت را ارزان فروخته.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگر آمار روزانه یک میلیون بشکه در روز را بپذیریم سوالی که پیش می‌آید این است که نفت را به چه قیمتی فروخته‌ایم که تنها 1.2 میلیارد دلار از آن به دست آورده‌‌ایم؟

رضا پدیدار، ريیس کمیسیون انرژی و محیط‌ زیست اتاق تهران در این باره می‌گوید: «در سه ماه اول سال 99 میزان فروش نفت ما در روز تقریبا به طور میانگین حدود 300 هزار بشکه نفت بوده است. این رقم در شش ماه اول به 450 هزار بشکه افزایش پیدا کرد و در زمستان حتی 750 هزار تا یک میلیون بشکه نفت صادر کرده‌ایم.»

پدیدار ادامه می‌دهد: «طبق آمار و گزارش رسمی که اوپک داده است در حقیقت در ابتدای سال 2021 (یعنی ماه های پایانی سال 99) میزان تولید نفت خام 2 میلیون و 354 هزار بشکه در بوده است. از این مقدار، یک میلیون و 600 هزار بشکه در داخل مصرف شده است.»

او برای شفاف‌سازی بیشتر توضیح می‌دهد: «یعنی ما 350 هزار بشکه در سه ماهه اول، حدود 450 تا 500 هزار بشکه در سه ماهه دوم، حدود 550 هزار بشکه در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم حدود 750 هزار بشکه نفت فروخته‌ایم. این‌ها گزارش‌هایی هستند که می‌توان به آن‌ها استناد و اعتماد کرد. منابع آن هم دبیرخانه اوپک و سازمان اطلاعات و انرژی آمریکاست اما سایر اطلاعات دیگر موثق نیست و من هم آن‌ها را تایید نمی‌کنم.»

ريیس کمیسیون انرژی و محیط‌ زیست اتاق تهران اضافه می‌کند: «کل درآمد نفتی ما در سال گذشته با احتساب نفت و فراورده‌های نفتی حدود 5 میلیارد دلار شده است. این 5 میلیارد دلار شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی است.»

او خاطرنشان می‌کند: «بر اساس گزارش سازمان برنامه بودجه، میزان فروش نفت خام و فرآورده‌های هیدروکربنی در سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار بوده است.»

اما برخی رسانه‎‌ها امروز خبر داده‌اند که ایران در ماه میلادی گذشته 2.35 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که این بالاترین تولید نفت ایران از ماه مه 2019 تاکنون است. پس این مقدار کجا رفته است؟

پدیدار درباره این خبر می‌گوید: «بالاترین میزان تولید نفت قبل از تحریم‌ها، در شش ماهه اول سال 98 بوده است که الان مورد بررسی ما نیست. در سال 99 ما تجربه تحریم شدید، کاهش تولید، کاهش صادرات و کاهش مصرف داخلی داشتیم. در سال 99 میزان صادرات ما به شدت افت کرده و میزان درآمد آن هم عددی حدود 5 میلیارد دلار بوده است.»

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: «مراجع رسمی به طور مرتب برای ما گزارش می‌فرستند و این اطلاعات با آن مغایر است. ما در یک سال و نیم اخیر به بالاترین میزان تولید خود رسیده‌ایم اما کل تولید نفت خام ما 2 میلیون و 345 هزار بشکه در روز بوده که از این مقدار هم حدود یک میلیون و 600 هزار بشکه مصرف پالایشگاه‌های داخلی و مابه تفاوت آن حدود 750 هزار بشکه در روز تولید ما بوده است.»

آخرین اخبار حوزه «انرژی و کالا» را از صفحه اختصاصی «انرژی و کالا» تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد