شش دلیل برای صعود پالایشی یکم | هدف قیمتی پالایش کجاست؟

شش دلیل برای صعود پالایشی یکم | هدف قیمتی پالایش کجاست؟

پالایشی یکم از جمله سهم‌هایی است که از زمان آغاز معاملاتش تاکنون سهامداران خود را اذیت کرده است و هنوز هم نتوانسته است به قیمت 10 هزار تومان برسد. این نماد در روز‌های اخیر معاملاتی، روند خوبی را طی کرده است. پالایشی یکم صعودی می‌ماند؟

به گزارش نبض بورس، در شهریور ماه سال گذشته بود که صندوق دولتی پالایشی یکم شامل سهام شپنا، شبندر، شبریز و شتران پذیره نویسی شد. معاملات این نماد از 11 آذرماه سال گذشته آغاز شد و تقریبا بعد از همان دو روز ابتدایی معاملات، در باقی روز‌های معاملاتی قیمت این نماد زیر قیمت فروخته شده در پذیره نویسی یعنی 10 هزار تومان بوده است.  

اگر از وعده‌ها برای دادن سهام جایزه در اردیبهشت ماه سال جاری برای جبران زیان بگذریم، این سهام در روز‌های اخیر بسیار سهامداران خود را اذیت کرد و مدام در یک محدوده قیمتی در نوسان بود تا اینکه در سه روز اخیر روند معاملات تغییر کرد و پالایشی یکم صعودی شد.  

پالایشی یکم صعودی باقی خواهد ماند؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است تابلو این نماد را در چند روز اخیر مرور کنیم.  

رویت الگوی ساعت در آخرین روز معاملاتی

الگوی ساعت در تابلوخوانی بسیار مهم است. الگوی ساعت بدین معناست که قیمت آخرین معامله حداقل 2 درصد از قیمت پایانی بیشتر باشد. این یک نشانه مثبت برای آغاز روند صعودی در یک سهم است.

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری آخرین قیمت معامله شده پالایشی یکم 7705 تومان و قیمت پایانی سهم 7511 تومان بوده است. این بدان معناست که قیمت آخرین معامله بیش از 2 درصد بالاتر از قیمت پایانی است و الگوی ساعت در تابلو پالایشی یکم دیده می‌شود.  

 
 

حجم معاملات بالاتر از میانگین حجم معاملات ماهانه

میانگین حجم ماهانه پالایشی یکم 23.7 میلیون سهم بوده است. در سه روز اخیر معاملاتی حجم معاملات روزانه به ترتیب 59.5 میلیون سهم، 39.3 میلیون سهم و 73.2 میلیون سهم بوده است. همان گونه که ملاحظه می‌گردد حجم معاملات روزانه در سه روز اخیر چند برابر میانگین حجم معاملات ماهانه بوده است که این نیز یک نشانه دیگر برای صعودی ماندن پالایشی یکم است.  

 

قدرت خریدار بیشتر از قدرت فروشندگان

از 10 مرداد تا آخرین روز معاملاتی هفته جاری قدرت خریدار بیشتر از قدرت فروشندگان بوده است و روند این نسبت قدرت خریدار به فروشنده صعودی بوده است که این نیز یک نشانه مثبت دیگر برای صعودی ماندن پالایشی یکم است.

 

ورود پول هوشمند به سهم

فیلتر‌ها نشان می‌دهند که در آخرین روز معاملاتی هفته جاری پول هوشمند وارد این سهم شده است؛ بنابراین یک آیتم دیگر برای صعودی ماندن پالایشی یکم تیک می‌خورد.  

قیمت تابلو پایین‌تر از nav

نکته مهم این است که nav ابطال هر سهم پالایشی یکم هم اکنون 8868 تومان می‌باشد. قیمت روی تابلو پالایشی یکم هم اکنون 15 درصد پایین‌تر از nav آن می‌باشد؛ بنابراین پالایشی یکم هم اکنون زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است و این مسيله انگیزه نگه داری سهم توسط سهامداران و همچنین خرید توسط سایر سهامداران را بالاتر برده است.  

مقاومت مهم بر روی 7700 تومان

تحلیلگران تکنیکال مقاومت مهم پالایشی یکم را بر روی 7700 تومان اعلام کرده اند و عنوان نموده اند که اگر پالایشی یکم این مقاومت را بشکند به راحتی می‌تواند تا محدوده 9350 تومان بالا برود.  

به نظر می‌رسد با حجم‌هایی که پالایشی یکم در این چند روز خورد شکست این مقاومت به راحتی در اولین روز معاملاتی هفته آینده رقم بخورد.  

 

مجموع عوامل بیانگر آن است که احتمالا پالایشی یکم همچنان می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

  • ريیس سازمان بورس خطاب به سهامداران؛ خرید چشم بسته ممنوع!
  • توصیه‌های مهم به معامله گران بورس
  • عرضه اولیه هفته آینده چیست؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد