سهامداران بخوانند / نحوه بررسی صورت مالی شرکت های بورسی

سهامداران بخوانند / نحوه بررسی صورت مالی شرکت های بورسی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ترکیب دارایی، مطالبات، سودآوری و هزینه‌های شرکت‌ها از جمله فاکتور‌های مهم در صورت‌های مالی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیرعباس امامی کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این امر که چه فاکتور‌هایی می‌تواند در صورت مالی شرکت‌ها برای سهامداران عادی مهم باشد، گفـت: در وهله اول باید بگوییم که افرادی که تخصص کافی ندارند باید با استفاده از روش‌های غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند، حال اگر فردی تخصص ندارد، اما علاقه‌مند است که به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کند حتما باید آموزش ببیند.

وی ادامه داد: اما با فرض اینکه فردی حداقل‌های اولیه بورسی را می‌داند، برای بررسی صورت مالی شرکت‌ها باید به این نکته توجه کند که صورت‌های مالی هر شرکت که در یک صنعت واقع است با شرکتی که در صنعت دیگر است، متفاوت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در صورت‌های مالی برای سهامداران معمولی فاکتور P/E و مقایسه آن با سال گذشته می‌تواند به سهامداران کمک کند؛ که این نسبت از تقسیم قیمت بر سود به دست می‌آید.

امامی با اشاره به اهمیت روند سودآوری شرکت‌ها گفت: سود شرکت از تفاضل فروش و هزینه‌ها به دست می آید. گاهی شرکتی فروش بالایی دارد اما سودآوری خوبی ندارد، که در این راستا باید توجه کنیم که قسمتی از هزینه ها برای تولید و عملیات و بخشی از هزینه‌ها، هزینه‌های مالی هستند. در شرکت‌هایی که هزینه مالی بالا باشد علیرغم فروش بالای شرکت، میزان سود می‌تواند پایین باشد.

وی ادامه داد: فروش به تنهایی فاکتور مهمی محسوب نمی‌شود و عامل تاثیرگذار منتهی شدن فروش به سودآوری است، بنابراین در روند هزینه‌ها و ترکیب هزینه‌ها در صورت مالی باید دقت کنیم.

امامی در رابطه با هزینه‌ها تصریح کرد: هزینه‌ها به دو دسته عملیاتی و مالی تقسیم می‌شوند و درصد تخصیص هر کدام از این هزینه‌ها مهم است که چه مقدار از هزینه‌ها عملیاتی و چه مقدار مالی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اهمیت دارایی و مطالبات شرکت‌ها نیز گفت: دارایی شرکت‌ها باید مولد باشد و سرمایه‌گذار باید به ترکیب دارایی‌ها شرکت توجه کند. به عنوان مثال شرکتی زمینی دارد که قابل فروش نیست، بنابراین این دارایی مولد و دارای مزیت محسوب نمی شود. البته بعضا شرکت ‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی ها می‌کنند و از این جهت منافعی برای سهامداران ایجاد می‌شود که موضوع دیگری است.

امامی در ادامه اضافه کرد: گاهی شرکت‌ها با فروش دارایی‌های خود سود شناسایی می‌کنند که هر چند برای آن سال مشخص جذابیت ایجاد می‌کند اما لزوما اتفاق مثبتی در روند بلندمدت شرکت نیست و نباید سوداوری آن سال که ناشی از فروش دارایی بوده مبنای پیش بینی سودآوری سال‌های بعد قرار بگیرد.

امامی در پایان در رابطه با مطالبات شرکت‌ها بیان کرد: مطالبات شرکت‌ها اگر قابل وصول باشد مطلوب است اما اگر این مطالبات مشکوک الوصول باشد مانند مطالبات تعدادی از بانک‌ها قاعدتا مناسب نیست و سهامداران باید در ارزیابی سهم به این موضوع توجه کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد