کاهش 66 درصدی خروج پول از بازار سرمایه

کاهش 66 درصدی خروج پول از بازار سرمایه

بورس در هفته گذشته نوسان زیادی داشت، اما در نهایت توانست خود را در میانه کانال 1.3 میلیون واحدی تثبیت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های گذشته روند کاملا نزولی به خود گرفته بود. ورود شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی سبب شد، بسیاری از فعالان بازار سرمایه از ادامه کار در بورس ناامید شوند، اما اخبار مثبت بودجه‌ای و صحبت‌های معاون اقتصادی ريیس جمهور مبنی بر حمایت از بازار سرمایه نقطه بازگشتی برای بورس عنوان شد.

تثبیت شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی و سبزپوش شدن بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته گذشته، نشان از تغییر جهت حرکت بورس دارد. کاهش 66 درصدی خروج پول از بورس، یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برای بازار سرمایه است.

در صورتی که در هفته آینده بازار سرمایه گارد صعودی خود را حفظ کند، می‌توان امیدوار بود، مشکل نقدینگی بازار سرمایه نیز با ورود مجدد سهامداران حقیقی به بازار حل شود. در چند هفته گذشته بسیاری از کارشناسان بازار معتقد بودند که دولت به وعده‌‎های خود در زمینه بورس عمل نکرده و به عبارتی بازار سرمایه را رها کرده است. به نظر می‌رسد دولت نیز به دنبال اجرایی کردن برنامه‌های خود جهت حمایت از بورس است.

تثبیت شاخص کل بورس در کانال 1.3 میلیون واحدی

شاخص کل بورس پس از چند هفته نزول بالاخره در هفته گذشته صعودی شد و بازدهی مثبت 5.1 درصدی را ثبت کرد. روز شنبه شاخص کل بورس با رشد 12 هزار 298 واحدی امیدواری فراوانی را به سهامداران پس از ورود شاخص کل به یک کانال پایین تر ایجاد کرد.

اما در روز یک شنبه افت 13 هزار و860 واحدی شاخص، نشان داد، بازار سرمایه همچنان درگیر حمایت و مقاومت است. روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه شاخص کل بورس رشد داشت و در میانه کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی تثبیت شد.

شاخص کل بازار سرمایه در هفته گذشته نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش از آن، 65 هزار و 787 واحد رشد داشت تا پس از 4 هفته بازدهی شاخص کل مثبت شود.

رفتار مشابه شاخص کل هموزن و شاخص کل

شاخص کل هم وزن نیز مانند شاخص کل بورس، هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت. اما در نهایت شاخص کل هم وزن نسبت به هفته پیش از آن رشد 16 هزار و 310 واحدی را تجربه کرد.

شاخص کل هموزن بازار سرمایه در هفته گذشته تنها روز یک شنبه کاهش یافت و در باقی روزهای هفته رشد را تجربه کرد. شاخص کل هم وزن در این هفته با به ثبت رساندن بازدهی 5.09 درصدی توانست چند هفته نزول را جبران کند.

افزایش ارزش کل معاملات و ارزش معاملات خرد

در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 125 هزار و 343 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 29 هزار و 291 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 21 هزار و 267 میلیارد تومانی هفته پیشین، رشد 37 درصدی داشته است.

معاملات خرد نیز در هفته گذشته با رشد نسبت به هفته پیش از آن، نشان داد سهامداران حقیقی و خرد به بازار دلگرم شده اند و در پی جبران ضرر و زیان خود از بورس هستند.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 907 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 562 میلیاردی هفته پیشین، رشد 13 درصدی داشته است.

کاهش صف‌‌های فروش و افزایش صف‌ خرید

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 127 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 130 میلیارد تومان کمتر بود و افت 50 درصدی داشت. بالاترین رقم هفته 206 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌چهارشنبه برمی‌گردد که 64 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته آخر آذرماه، 271 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیش از آن، 234 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 634 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 767 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی ‌گردد که 24 میلیارد تومان بود.

کاهش قابل توجه خروج پول حقیقی از بورس

روز چهارشنبه پس از 19 روز روند خروج پول حقیقی متوقف شد. در این روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به 174 میلیارد تومان رسید.

در مجموع کل هفته 763 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 152 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 66 درصدی داشته است.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد