گزارش اختصاصی صندوق سهامی انار از صنعت سیمان

گزارش اختصاصی صندوق سهامی انار از صنعت سیمان

سیمان یا سمنت واژه‌ایست که از لغت سمنتوم رومی گرفته شده. این محصول میل ترکیبی با آب داشته و در مجاورت هوا و در زیر آب...
  • میزان کل تولید سیمان و مصرف سرانه سیمان در جهان:

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ پیش بینی می شود تولید سیمان جهان در سال 2030 به 4.83 میلیارد تن افزایش یابد. چین بیشترین سیمان جهان را تولید می کند و انتظار می رود در سال 2021 به 2.5 میلیارد تن برسد.پس از چین،هند، ویتنام، امریکا، ترکیه و ایران قرار دارند.

طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 2023 ایران به ششمین مصرف کننده سیمان تبدیل خواهد شد. همچنین پیش بینی می شود تا پایان سال 2023 میزان صادرات سیمان و کلینکر به 16 میلیون تن در سال برسد.

در سال 2021 ایران با تولید ایران حدود 62 میلیون تن سیمان رتبه 8 جهانی را به خود اختصاص داد (این میزان نسبت بهسال 2020، معادل 4 میلیون تن کاهش داشته است.) با وجود رونق نسبی در ساخت و ساز داخلی، کاهش بودجه عمرانی و محدودیت های بوجود آمده در صادرات ایران نتوانست از بخش عمده ای از تولید خود استفاده کند با این حال به نظر می رسد ظرفیت تولید به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث تا پایان سال 1402 به حدود 100 میلیون تن در سال برسد.

عملا تجارت سیمان به دلیل مشکلات در حمل و نقل و هزینه بالای حمل همچنین عمر محدود شامل بازارهای صادراتی منطقه ای است و با توجه به نرخ های هزینه حمل و نقل مسافت بیش از 300 کیلومتر صرفه اقتصادی ندارد. حدود 5 تا 8 درصد سیمان تولیدی در جهان وارد تجارت بین المللی می شود.

ظرفیت اسمی کشور در سال 1383 برابر با 32.5 میلیون تن در سال بود که با صدور مجوز در سال 1394 به بیش از 74 میلیون تن در سال رسید. در ابتدای دهه 90 روند تولید سیمان در داخل کشور مطلوب بود که با رکود شدید در بخش مسکن و همچنین کاهش تقاضای صادراتی کشورهای همسایه به دلیل جنگ داخلی و وضع تعرفه صادراتی توسط برخی دیگر از کشورهای همسایه باعث کاهش تولید در این صنعت گردید. امروزه مصرف سیمان در نقش نهاده های ساختمانی و عمرانی می تواند به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت کشور در نظر گرفته شود. در ایران حدود 78 شرکت تولیدی وجود دارد ( از این بین 40 شرکت بورسی) و ظرفیت اسمی حدودا 90 میلیون تن در سال است.

در حال حاضر طبق طبقه بندی گلوبال سمنت، شرکت سیمان فارس و خوزستان در بین بزرگترین تولید کنندگان جهان در جایگاه 29 دنیا قرار دارد. از میان بزرگترین تولید کنندگان سیمان می توان به شرکت های CNBM ( 128 میلیون تن تولید) Anhuhui Conch ( 217 میلیون تن تولید و برترین تولید کننده سیمان در سال 2021 در جهان ) در چین، شرکت LafargeHolcim ( 205 میلیون تن تولید) در سویس و شرکت Heidelberg Cement ( 90 میلیون تن تولید ) در آلمان اشاره کرد.

مصرف داخلی سیمان در سال 1400 در حدود 10 درصد نسبت به سال 1399 کاهش یافت. همچنین صادرات سیمان و کلینکر از 14 میلیون تن در سال 1399 به حدود 13.5 میلیون تن کاهش یافت. علت این کاهش ایجاد محدودیت های انتقال پول و بارگیری از بنادر کشور و همچنین عدم صرفه اقتصادی صادرات برای برخی از شرکت هایی بود که در مناطق دورتر قرار داشتند و از طرفی کمبود سیمان داخلی و تقاضای بالای مصرف در داخل کشور برخی از شرکت ها را وادار به پوشش تقاضای داخلی نمود و تولید کمتر سیمان به دلیل کمبود انرژی در برخی از فصول.

با توجه به سهم 2 درصدی سیمان از GDP و 5 درصدی از اشتغال پایدار کشور، سوداوری بیشتر صنعت سیمان باعث رونق اشتغال و بازار سرمایه خواهد شد. ضمن اینکه سهم سیمان از بهای تمام شده ساختمان کمتر از 2 درصد (برخلاف ذهنیت موجود ) می باشد.

  • طرح های آتی در صنعت:

در حال حاضر 12 طرح جدید و طرح توسعه با ظرفیت تولید حدود 12.6 میلیون تن سیمان در دست اجرا است. درصد پیشرفت فیزیکی بین آنها بین 18 تا 90 درصد می باشد. چنان چه کلیه طرح های مذکور به بهره برداری برسند ظرفیت تولید سیمان کشور تا پایان سال 1401 بمیزان 100 میلیون تن خواهد رسید.

  • تغییرات مصرف در صنعت سیمان:
  • استفاده بیشتر از اسکلت بتنی در ساختمان ها
  • جایگزین قیر در زیر سازی آسفالت شده است
  • جایگزین سنگ در دیواره های جاده ها
  • عوامل موثر بر قیمت سیمان:
  • بخش مسکن
  • شناسایی به موقع فرصت‌های سرمایه‌گذاری مزیت اصلی صندوق سهامی انار

  • بودجه عمرانی دولت
  • جمعیت
  • رویدادهای غیر عادی (جنگ، زلزله، سیل)
  • دستورالعمل ها و قوانین
  • هزینه حمل و نقل (نرخ گازوییل)
  • هزینه انرژی (برق و گاز و سوخت کوره)
  • افزایش مصرف سیمان (بخش تقاضا)
  • افزایش ظرفیت تولید (بخش عرضه)

صندوق سهامی انار به عنوان صندوقی متمرکز بر سهام بنیادی بازار در حال فعالیت است. تیم تحلیل انار با پوشش تمامی صنایع موجود در بازار مترصد شناسایی فرصت از تمامی سهام و صنایع موجود در بازار هستند.

صندوق سهامی انار از حدود دو ماه گذشته پس از شناسایی فرصت خرید در صنعت سیمان و به طور مشخص دو سهم سفارس و ستران با قیمت بسیار مناسب به این صنعت وارد شده است.

در ادامه به بررسی این دو سهام سیمانی پورتفوی انار و چشم انداز آن‌ها میپردازیم:

  • چرا هلدینگ سیمانی:

مهمترین دلایلی که شرایط رقابت را برای واحدهای تولید کننده سیمان بوجود می آورد نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، محدود بودن شعاع بازار به سبب هزینه حمل ونقل و فراگیر بودن مصرف در مناطق محلی است. به عنوان مثال فرض کنید یک کارخانه سیمان اگر تحت پوشش یک هلدینگ نباشد انرژی زیادی را برای شناسایی بازار و بازار یابی جهانی باید صرف نماید. اما یک شرکت هلدینگ با انجام این کار می تواند آن را برای تمام شرکتهای تحت پوشش انجام دهد.

سفارس:

این شرکت با کنترل موثر بر 13 شرکت سیمان خاکستری و سفید و همچنین 9 شرکت مرتبط با شرکت های سیمانی به عنوان یکی از 5 هلدینگ مطرح در تولید سیمان فعالیت نموده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه های سیمان را به خود اختصاص داده است.

این شرکت با ظرفیت اسمی 18.5 میلیون تن تولید کلینکر معادل 21.6 درصد توان تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

این شرکت در سال 1400 مجموعا 15.2 میلیون تن سیمان تولید کرده است که مقدار 82 درصد آن در داخل مصرف شده است و مابقی آن صادر شده است.

درصد سهم

سهم سفارس

کل شرکت‌های سیمانی کشور

شرح

17٪

13شرکت - 14 کارخانه - 20 خط تولیدی

78شرکت - 79کارخانه

22٪

18.5میلیون تن

85.9میلیون تن

ظرفیت اسمی تولید کلینکر

21٪

18.35میلیون تن

88.3میلیون تن

ظرفیت اسمی تولید سیمان

19٪

13.38میلیون تن

72میلیون تن

تولید واقعی کلینکر

23٪

14.5میلیون تن

62.7میلیون تن

تولید واقعی سیمان

نسبت تولید به ظرفیت در کل کشور در سال گذشته 71 درصد بود که این نسبت به صورت متوسط برای شرکت سفارس 74 درصد بوده است.

  • ستران:

شرکت سیمان تهران تولید کننده و سرمایه در این صنعت است.موقعیت جغرافیایی کارخانه، این شرکت را منحصر به فرد کرده است که باعث شده شرکت در فروش محصولات خود با مشکلی مواجه نشود. شرکت سیمان تهران به همراه شرکت های تابعه خود 11 درصد از میزان ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور را به خود اختصاص داده اند و با تولید 2.8 میلیون تن سیمان در شرکت اصلی و 6.354 میلیون تن در مجموع، از بازیگران اصلی این صنعت در کشور محسوب می شود. مجموعه سیمان تهران بیش از 10 درصد تولید سیمان کشور در سال 1400 را بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد