ضرورت ثبت معاملات خودرو در سامانه

ضرورت ثبت معاملات خودرو در سامانه

ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ضمن تاکید بر ضرورت ثبت معاملات خودرو در سامانه، این مهم را نیاز امروز در جهت حل مشکلات حوزه معاملات خودرو دانست و حذف واحدهای غیرمجاز را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، سعید موتمنی ضمن اشاره به ضروری بودن فعالیت سامانه ثبت معاملات خودرو، یادآور شد: زیرساخت‌های راه‌اندازی سامانه هوشمند ثبت معاملات خودرو و آموزش‌های آن از سال 1391 اجرایی شده و تمامی اتحادیه‌های نمایشگاه‌داران خودرو در سراسر کشور آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند؛ قطعا با شروع فعالیت این سامانه مشکلات مربوط به حوزه خرید و فروش خودرو کاهش خواهد یافت.

طبق اعلام اتاق اصناف ایران، ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: فعالیت این سامانه حذف واحدهای غیر مجاز صنف خودرو را به دنبال خواهد داشت و باعث از بین رفتن خرید و فروش‌های غیرقانونی میگردد.

وی ضمن اشاره به افزایش تعداد پرونده‌های وارده به محاکم قضایی به دلیل اختلافات و جرايم در حوزه خرید و فروش خودرو، خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از جرايم و دعاوی ناشی از خرید و فروش خودرو همچون سرقت، جعل، فرار مالیاتی، ایجاد و فعال‌سازی سامانه ثبت معاملات خودرو ضروری است.

شفاف‌سازی معاملات، و کاهش کلاهبرداری‌ها و حذف معاملات غیرقانونی

عضو کمیته مشورتی نمایشگاهداران اتومبیل کشور ادامه داد: فعالیت سامانه ثبت معاملات خودرو نیاز امروز جامعه است. این سامانه موجب شفاف‌سازی در معاملات و کاهش تخلفات و کلاهبرداری‌ها در حوزه خرید و فروش خودرو شده و رضایت بیشتری را برای خریدار و فروشنده به دنبال خواهد داشت.

موتمنی راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو را هدف اصلی اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو دانسته و گفت: سال‌هاست که دریافت مجوز فعالیت توسط اتحادیه پیگیری می‌شود و اجرایی شدن این طرح، یکسان‌سازی روند تنظیم و ثبت قراردادها، جلب اعتماد مردم برای مراجعه به نمایشگاه‌ها، حفظ و نگهداری سوابق قراردادهای واحدهای صنفی، جلوگیری از فروش همزمان یک خودرو به بیش از دو نفر، جلوگیری از فعالیت فروشندگان و نمایشگاهداران غیرمجاز، مکانیزه کردن فعالیت نمایشگاه‌داران و حذف قولنامه‌های دستی و کاهش فرار مالیاتی و کاهش تخلفات را به دنبال خواهد داشت.

ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها و زمینه‌های اجرایی این سامانه و مزایای مثبتی که خواهد داشت، امید است دارد که باتوجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی اتاق اصناف ایران، زمینه فعالیت سامانه مذکور به طور رسمی ظرف چندماه آینده صورت پذیرد.

لازم به یادآوری است که دی ماه سال 1392 نیز، ريیس وقت اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه سامانه کشوری ثبت معاملات خودرو در کشور راه‌اندازی شده و اکثریت دفاتر فروش خودروی دارای مجوز صنفی، به این سامانه وصل شده‌اند، از مصرف‌کنندگان خواست هرگونه معامله خودرو را در سامانه ثبت معاملات خودرو ثبت کنند.

وی ضمن تاکید براینکه با ثبت معاملات خودرو در این سامانه امکان سوءاستفاده و فروش خودروهای سرقتی تا حد بسیاری کاهش می‌یابد، اعلام کرده بود: با ثبت معاملات در این سامانه تنها مالک خودرو قادر خواهد بود که خودروی خود را برای فروش عرضه کند؛ چراکه در غیر این صورت با اخطار سیستم مواجه خواهد شد.

همچنین در این زمینه، اسفند ماه سال گذشته نیز، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از طراحی و راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو خبر داده بود.

 

منبع: ایسنا

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد