مشاهدات جالب و آموزنده از بازار مسکن کانادا

مشاهدات جالب و آموزنده از بازار مسکن کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که همواره در بین کشورهای توسعه یافته، قیمت مسکن در آن بالا بوده و حباب مسکن در این کشور در...

به گزارش اقتصاد آنلاین، اما حالا این روند کمی متوقف شده؛ علت چیست؟ در ادامه نگاهی به بازار مسکن خواهیم داشت تا علت شکل‌گیری این حباب و نیز علت کوچک شدن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

متوسط قیمت مسکن در کانادا چیزی حدود 850هزار دلار است؛ در نمودار زیر متوسط قیمت مسکن در هر یک از ایالت‌های این کشور را مشاهده می‌کنید. اما آیا پرداخت این هزینه برای مردم کانادا شدنی است؟

آمار حاکی از آن است که مردم کانادا توان پرداخت چنین مبلغی را برای مسکن ندارند؛ در نمودار پایین مقایسه این شاخص در آمریکا و کانادا را مشاهده می‌کنید. همانطور که مشخص است توان پرداخت هزینه مسکن برای مردم کانادا و آمریکا، تفاوت محسوسی دارد.

مقایسه نسبت قیمت مسکن به درآمد نیز حاکی از آن است که کانادا در میان کشورهای ثروتمند بدترین وضعیت را داراست.

علت افزایش قیمت مسکن در کانادا چیست؟

علت اصلی افزایش قیمت مسکن در کانادا، سیاست‌های دولت کانادا در بخش مسکن برای روشن نگه داشتن موتور رشد اقتصادی کاناداست. هجوم چینی‌ها و هندی‌ها به این کشور برای خرید خانه جهت اخذ اقامت نیز از عوارض اتخاذ این سیاست محسوب می‌شود. دولت کانادا سال‌هاست که در حال جذب سرمایه از طریق بخش مسکن و روشن نگه داشتن موتور رشد خود با رشد سیاستگذاری در بخش مسکن است.

این نمودار میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به منظور درآمدزایی از طریق اجاره (نه استفاده شخصی) به تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد. متوسط این مقدار در جهان حدود 3 تا 4درصد است؛ اما این مقدار در کانادا در 20سال اخیر دو برابر شده و بالاتر از همه کشورهای توسعه‌یافته با 10درصد قرار گرفته که رقم بسیار بالایی است.

بنزین این موتور نیز وام‌های کم‌بهره‌ای بوده که غالبا خارجی‌ها دریافت کرده و برای بلندمدت ضامن پرداخت این وام‌ها هستند. در حال حاضر کانادا یکی از بالاترین درصدهای بدهی خانوار به تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد.

این وضعیت در استرالیا نیز صادق است؛ اما شدت آن از کانادا کمتر است.

البته این روند نمی‌تواند تا ابد ادامه‌دار باشد و در حال حاضر کمی متوقف شده؛ چراکه سیاست‌ها در بخش مسکن تغییر داشته است.

تا ماه‌های گذشته، نرخ بهره واقعی منفی سیاستی و نرخ تورم کانادا یکی از عوامل این رشد بالای بازار مسکن در کانادا بودند.

افزایش شدید نرخ تورم با پاسخ سیاستی درست که افزایش نرخ بهره است، همراه نشده و حباب بازار دارایی‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شد.

در بخش مسکن کانادا، حباب بزرگی وجود دارد که نرخ بهره منفی چاپ پول گسترده، دلیل این حباب است. روزی که سیاست‌های بخش مسکن، سیاست‌های پولی انبساطی و یا سیاست‌های مهاجرتی تغییر کند، این حباب خواهد ترکید.

حال نرخ بهره افزایش یافته و به نظر می‌رسد بخشی از این حباب تخلیه خواهد شد.

نمودار زیر روند قسمت مسکن در تورنتو را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد روند کاهشی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ آغاز شده است.

همچنین نمودار زیر کاهش قیمت مسکن در کل کانادا و ارتباط آن با نرخ بهره وام مسکن را نشان می‌دهد.

تصویر پایین نیز میزان فروش خانه به صورت ماهانه را نشان می‌دهد که بیانگر کاهش جدی و رفتن به زیر خط میانگین 10ساله است.

همچنین این نمودار میزان آگهی‌هایی که با کاهش قیمت مسکن دوباره آگهی شده‌اند را نشان داده که افزایش یافته است.

نمودار زیر نیز قیمت مسکن در کل کانادا را از سال 2005 نشان می‌دهد که هرچند کاهش قیمت در ژوين تنها دو درصد بوده است اما این بزرگترین کاهش در مسکن کانادا از سال 2005 تاکنون است و شاهد هستیم که حباب مسکن در کانادا کوچکتر شده و قیمت مسکن نیز در حال کاهش است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد