همه عرضه اولیه های سال گذشته

همه عرضه اولیه های سال گذشته

ماه‌های ابتدایی سال گذشته بود که بسیاری از سهام داران چشم انتظار عرضه اولیه‌ها بودند تا با خرید این سهم‌ها سود بیشتری از بازار سرمایه کسب کنند.

به گزارش بورس نیوز، ماه‌های ابتدایی سال گذشته بود که بسیاری از سهام داران چشم انتظار عرضه اولیه‌ها بودند تا با خرید این سهم‌ها سود بیشتری از بازار سرمایه کسب کنند. عرضه اولیه‌ها که همسو با روند نزولی بازار کم کم از ارج و قرب افتادند و کمتر مورد توجه قرار گرفتند. به طور کلی در سالی که گذشته شاهد 27 عرضه اولیه بودیم که از این تعداد 9 سهم در بورس و 18 سهم در فرابورس عرضه شد.

بر اساس این گزارش، عرضه اولیه‌ها به دلیل بازدهی‌ای که در پی دارند قسمت مورد علاقه بورسی‌ها هستند. به طوریکه پرتفوی بسیاری از سهامداران بازار سرمایه فقط از عرضه اولیه‌ها تشکیل و پای بسیاری از این افراد به دلیل عرضه اولیه به بازار سرمایه باز شده است. عرضه اولیه‌ها در ماه‌های ابتدایی سال گذشته همسو با رشد شارپی بازار علاقه‌مندان زیادی داشتند، به طوری که در خرید این عرضه ها، بیش از پنج میلیون نفر مشارکت می‌کردند.

در آن روز‌ها بود که پای شرکت‌های بزرگی از جمله "شستا" به بازار سرمایه باز شد و عرضه برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ دولتی در حد حرف باقی ماند. در میان عرضه اولیه برخی شرکت‌ها از جمله حآفرین و مدار آگهی و در دقیقه 90 لغو شد.

البته با گذشت زمان به دلیل ریزش بازار، عرضه اولیه‌ها همانند ابتدای سال 1399 با استقبال مواجه نشدند؛ به طوریکه در عرضه اولیه‌هایی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت، حدود دو میلیون نفر مشارکت کردند.

همچنین، عرضه اولیه که در میانه‌های شهریورماه صورت گرفت، پنج میلیون و 500 هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه اولیه "سپیدار" که اواسط دی ماه صورت گرفت، چهار میلیون و 100 هزار نفر مشارکت کردند، در عرضه‌اولیه کزغال که اواسط بهمن ماه صورت گرفت، سه میلیون و 700 هزار نفر مشارکت کردند و در عرضه اولیه اپال که روز گذشته صورت گرفت، تنها دو میلیون و 700 هزار نفر مشارکت کردند.

از سوی دیگر روند نزولی بازار روی بازدهی عرضه اولیه‌ها نیز تاثیر گذاشت و حدود شش سهم عرضه اولیه ها، با بازدهی منفی سال را به پایان بردند.

گفتنی است، فرابورس 18 عرضه اولیه در فرابورس انجام شد که شامل نماد‌های "وپویا"،" پیزد"، "زملارد"، "کزغال"، "غگیلا"، "چخزر"، "شاروم"، "رافزا"، "گدنا"، "بپیوند"، "ثامید"، "کیا"، "وسپهر"، "زملارد"، "آری"ا، "سپیدار"، "وکبهمن" و "ولپارس" می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سرمایه‌پذیرها و رشد سودسازی 58درصدی "تاصیکو"

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد