کاهش قیمت مواد غذایی در جهان!

کاهش قیمت مواد غذایی در جهان!

آژانس غذایی سازمان ملل‌متحد اعلام کرد که قیمت جهانی موادغذایی در ماه ژوين برای سومین ماه متوالی کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری برنا، آژانس غذایی سازمان ملل‌متحد اعلام کرد که قیمت جهانی موادغذایی در ماه ژوين برای سومین ماه متوالی کاهش یافت اما نزدیک به رکوردهای ثبت شده در ماه مارس باقی ماند.

شاخص قیمت موادغذایی سازمان خواربار و کشاورزی فايو که بیشترین کالاهای غذایی در سطح جهان را مورد معامله قرار می دهد، در ماه گذشته به طور میانگین 154.2 واحد در مقابل 157.9 برای ماه می بود. رقم ماه می قبلا 157.4 بود.

باوجود کاهش ماهانه، شاخص ژوين همچنان 23.1 درصد بالاتر از سال قبل بود که به دلیل تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین، نگرانی‌ها در مورد آب‌وهوای نامساعد، تقاضای قوی جهانی و هزینه‌های بالای تولید و حمل‌ونقل افزایش یافت.

ماکسیمو تورو کالن، اقتصاددان ارشد فايو، گفت: عواملی که در وهله اول قیمت‌های جهانی را بالا بردند، هنوز در جریان هستند.

در برآوردهای جداگانه عرضه و تقاضای غلات فايو پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی غلات در سال 2022 از 2.784 میلیارد تن به 2.792 میلیارد تن افزایش داد. این هنوز 0.6 درصد کمتر از تولید جهانی در سال 2021 است.

شاخص غلات فايو نسبت به ماه می 4.1 درصد کاهش یافت اما همچنان 27.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

فايو گفت که کاهش ماه ژوين ناشی از دسترسی فصلی حاصل از برداشت های جدید در نیمکره شمالی، بهبود شرایط محصول در برخی از کشورهای عمده تولیدکننده و چشم انداز تولید بیشتر در روسیه بوده است.

شاخص قیمت روغن نباتی به دلیل افزایش فصلی تولید کشورهای عمده تولیدکننده و چشم انداز افزایش عرضه از اندونزی، 7.6درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. شاخص قیمت شکر نسبت به ماه می 2.6 درصد کاهش یافت و کاهش رشد اقتصاد جهانی بر تقاضا تاثیر گذاشت.

شاخص قیمت گوشت در ماه ژوين 1.7 درصد افزایش یافت و رکورد جدیدی را ثبت کرد، در حالی که شاخص لبنیات 4.1 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. قیمت جهانی شیر خشک به دلیل تقاضای قوی واردات و محدودیت عرضه جهانی افزایش یافت.

پیش بینی استفاده از غلات در جهان در سال 2022 تا 2023 نیز افزایش یافت و 9.2 میلیون تن افزایش یافت و به 2.797 میلیارد تن رسید.

با این حال، این همچنان نشان دهنده کاهش 0.1 درصدی نسبت به سطوح 2021 تا2022 است.

فايو تخمین زد که ذخایر جهانی غلات در پایان فصول سال 2023 در مجموع به 854 میلیون تن می رسد که 7.6 میلیون تن بیشتر از پیش‌بینی ماه گذشته است اما با این وجود کاهش سالانه 0.6 درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد