راهنمای خرید خودرو در 1402

راهنمای خرید خودرو در 1402

پس از چالش‌های گسترده‌ای که در زمینه توزیع خودروهای جدید در بازار وجود داشت، حالا وزارت صمت نقشه‌ای تازه برای عرضه در سال 1402 معرفی کرده است.

به گزارش ایسنا، از ابتدای سال بنا بود روش قرعه کشی خودرو کنار گذاشته شود و در کنار آن موضوع عرضه خودرو در بورس نیز به چالشی تازه بدل شده بود، حالا به نظر می‌رسد تکلیف هر دو موضوع در روزهای پایانی سال مشخص شده است.

چهره روز: منوچهر منطقی

آن طور که معاون وزیر صمت می‌گوید در برنامه کوتاه مدت، دیگر نه خبری از قرعه کشی خودرو خواهد بود و نه فعلا مسیر برای عرضه خودرو در بورس هموار است. منوچهر منطقی در پاسخ به این سوال که با توجه به عرضه 500 هزار دستگاه خودرو قابل عرضه در طرح یکپارچه خودروهای داخلی، بیش از این تعداد تقاضا ایجاد شود، با توجه به اینکه قرار نیست قرعه‌کشی انجام شود، تکلیف مازاد تقاضا چه خواهد شد؟ پاسخ گفت: همانطور که تاکید شده است، تقاضایی حذف نخواهد شد؛ قرعه به جهت تعیین نوبت انجام می‌شود و در صورتی که تقاضا بیش از توان تولید در سال 1401 (که حدودا 1.6 میلیون دستگاه خودرو و تا 1.8 میلیون دستگاه هم احتمال تولید وجود دارد) باشد، از ظرفیت تولید و فروش در سال 1403 استفاده و نوبت افراد به آن زمان خواهد افتاد.

پس از آنکه وزارت صمت، از رشد مثبت صنعت ایران خبر داد، اتاق بازرگانی ایران از جزییات بهبود شرایط صنعتی کشور در بهمن ماه خبر داده است. شامخ کلیه صنایع مورد بررسی به‌جز سایر صنایع، در پیمایش بهمن‌ماه در ناحیه رونق و بالاتر از 50 به دست آمده است. با وجود تفاوت‌های قابل‌توجه در ساختار هزینه و درآمد صنایع مختلف و تاثیرپذیری متفاوت آنها از متغیرهای کلان اقتصادی، وضعیت تمامی صنایع در بهمن‌ماه پس از رکود شدید در ماه گذشته رونق یافته است. در میان صنایع مورد بررسی بیشترین عدد شامخ متعلق به گروه نساجی (65.3) و کمترین شامخ طبق روال پنج ماه اخیر متعلق به گروه پوشاک و چرم است (52.8).

بانک مرکزی نیز امروز جزییاتی از رشد اقتصادی کشور منتشر کرد. بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال 1395) در سه ماهه سوم سال 1401 به رقم 3821.9 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه سوم سال 1400، رشد 5.3 درصدی را نشان می دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل 4.5 درصد بود که حکایت از محوریت بخش‌های اقتصادی غیرنفتی در تحقق رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال 1401 دارد.

در اوج روز: طلای جهانی

پس از آغاز دور جدیدی از مشکلات اقتصادی در دولت آمریکا، همچنان بازار جهانی طلا روندی صعودی دارد. قیمت طلای جهانی بالای 1900 دلار باقی می‌ماند زیرا سقوط بانک سیلیکون ولی آمریکا امیدبرای توقف افزایش نرخ را تقویت می‌کند.

افزایش قیمت طلا، قیمت نفت را نیز بالا برد. قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در فوریه، به 81 دلار و 88 سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت 81 دلار و 56 سنت در ژانویه، 32 سنت معادل 0.4 درصد افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال 2023 تاکنون 81 دلار و 72 سنت در مقایسه با 89 دلار و 22 سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته بوده است.

بازار رمزارزها نیز صعودی شده است. قیمت بیت‌کوین در روز دوشنبه برای اولین بار طی بیش از دو هفته از مرز 24 هزار دلار گذشت زیرا سایر بازارها در طول روز شاهد نوسانات بودند که دلیل آن تشدید احتمالی مسايل پیرامون چندین بانک ایالات‌متحده بود.

کم رمق روز: بازار بورس

شاخص کل بورس امروز نیز صعودی بود اما نسبت به روزهای قبل سرعت کمتری داشت. شاخص کل بورس امروز با 1364 واحد افزایش در رقم یک میلیون و 782 هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با صعودی 1930 واحدی رقم 541 هزار و 35 واحد را ثبت کرد. در این بازار 755 هزار معامله به ارزش 80 هزار و 166 میلیارد ریال انجام شد. 49 درصد نمادهای بورسی مثبت و 51  درصد منفی بودند و از میان آن‌ها سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

دیگر بازار کم رمق روز، بازار شکلات بود. به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران واحدهای تولیدی ظرفیت خالی دارند و در سال‌ جاری با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم این صنعت 30 تا 40 درصد بازار خود را از دست داده است.

در بورس، عرضه طلا نیز ادامه دارد. مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای نهایت نگر با نماد «ناب» از امروز سه شنبه در بورس کالا آغاز و به مدت 4 روز کاری ادامه دارد.

پرمصرف روز: خانه‌تکان‌ها

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، خانه تکانی نیز ادامه دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش 20 تا 25 درصدی مصرف آب پایتخت در اسفند ماه خبر داد.

در حمل و نقل، بحث درباره سفر به عربستان سعودی بار دیگر مطرح شده است. ريیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال حاضر پروازهای حج واجب بین دو کشور ایران و عربستان برگزار می‌شود، گفت بقیه پروازها بین دو کشور منوط به تایید وزارت خارجه و اعلام سازمان حج و زیارت است.

همچنین مدیرعامل شرکت راه‌آهن از توافق با عراق در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا خبر داد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد