صندوق توسعه ملی نقطه کانون پیشرفت کشور است

صندوق توسعه ملی نقطه کانون پیشرفت کشور است

ريیس مجلس شورای اسلامی گفت: صندوق نقطه کانون برای پیشرفت کشور است. این صندوق می تواند یک موتور محرکه باشد که هم نقش سیاستگذار را دارد و هم نقش نقشه راه و جورچین را درست کند

به گزارش بورس نیوز، محمدباقر قالیباف، ريیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی صندوق توسعه ملی اظهار کرد: به عنوان یک دولت باید مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره)، فرمایشات رهبر انقلاب و تبیین شرایط موجود هر سیاستی را که می‌خواهیم بگذاریم، موظفیم شرایط محیطی خودمان را در حوزه داخلی و خارجی خود را به خوبی و با نگاه راهبردی بشناسیم و تحلیل کنیم و دقیق بدانیم که در چه شرایطی هستیم و این بسیار کلیدی و مهم برای تنظیم برنامه پنج ساله است.

وی افزود: باید درباره بحث سیاست ارزی و ریالی تصمیم بگیریم. بدانیم که به هر حال با ارز می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟ آیا آن را یک کالا و عرضه و تقاضا ببینیم یا اینکه به عنوان یک متغیر به آن نگاه کنیم. شاید بگوییم که ارز یک متغیر وابسته و مستقل نیست، اما یک متغیر تاثیرگذار است. باید بدانیم چگونه در تصمیمات فرق بین سرمایه و ثروت را مشخص کنیم. سیاست‌های ما توزیع ثروت موجود است یا اولویت با سیاست‌های خلق ثروت است؟ اگر این را معلوم کردیم در قانون گذاری و اجرا تکلیف ما روشن است. امروز تورم محصول رشد نقدینگی است. این تورم از کجا بر می‌آید؟ از ناترازی عملیاتی بودجه و ناترازی بانک ها. این برای همه ما روشن است. نتیجه این دو می‌شود سلطه مالی بر سلطه پولی. یعنی انهدام تولید در کشور و سوداگری.

ريیس مجلس ادامه داد: تا این‌ها مشخص نشوند و تصمیم نگیریم و در برنامه هفتم به صورت قانون نیاید همین آش و کاسه در اقتصاد ما ادامه خواهد داشت. اما به عنوان یک شهروند و نماینده خدمتگزار در مجلس این را روشن بگویم با همه وجودم در برنامه هفتم ایستاده ام که تلاش کنیم در این مسیر حرکت کنیم. ما می‌توانیم در یک برنامه پنج ساله هفتم به یک ثبات اقتصادی و تصمیم شجاعانه برسیم.

قالیباف همچنین خاطرنشان کرد: در دو، سه جلسه‌ای که با غضنفری، ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی داشتیم گفتم که من را به عنوان یک خدمتگزار صندوق توسعه ملی بدانید. امروز بدترین فشار اقتصادی بر روی مردم است. این موضوع را بار‌ها هم در مجلس گفتم که ما باید هوشمندسازی، شفاف سازی، مردمی سازی را به کار کنیم که خروجی آن کارآمدسازی باشد. معتقدم مردمی سازی یک رویکرد نیست؛ یک نگرش است که می‌تواند همین خصوصی سازی و نهاد‌ها را پیش ببرد. عدالت را بناست مردم پیاده کنند. باید بین دولت و مردم تعامل باشد.

وی بیان کرد: اقتصاد مردمی اقتصادی است که با مردم تعامل داشته باشیم. امروز مزاحم و سد راه کارآفرینان هستیم. به نظر من رسالت و فلسفه این صندوق این است که یک نقطه ضعف تاریخی در کشور به یک نقطه قوت اساسی تبدیل شود. معتقدم همه انفال باید به این صندوق بیایند. چه فرقی با نفت و گاز و معدن است. طبیعتا با جلوگیری از خام فروشی، وابستگی به نفت و... به سمت استقلال اقتصادی پیش می‌رویم.

وی توضیح داد: باید تکلیف صندوق باید روشن باشد. این صندوق، توسعه‌ای است یا سرمایه گذاری و یا صیانتی؟ امروز برای ما مسيولان مهمتر از جهاد تبیین جهاد تصمیم است. اگر جهاد تصمیم گرفتیم و جامعه جهاد تبیین را دنبال کرد منجر به جهاد تولید می‌شود. ما صندوق را به عنوان محل حفظ دارایی‌ها نمی‌دانیم. صندوق نقطه کانون برای پیشرفت کشور است. این صندوق می‌تواند یک موتور محرکه باشد که هم نقش سیاستگذار را دارد و هم نقش نقشه راه و جورچین را درست کند و، اما خواهشا اجرای این کار باید مردم باشند. یعنی همان مردمی سازی. اولویت قطعی با مردم است.

ريیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمله آخر اینکه با همه وجودم به عنوان یک فرد انقلابی، یک خدمتگزار مردم و یک ایرانی در برنامه هفتم ایستاده ام و دست نیاز به سوی همه کارآفرینان دراز می‌کنم. کارآفرینان هستند که اقتصاد را نجات می‌دهند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد