نفت 100 دلاری واقعی است؟ / دولت ريیسی نفت 100 دلاری می‌فروشد؟

نفت 100 دلاری واقعی است؟ / دولت ريیسی نفت 100 دلاری می‌فروشد؟

روند رو به رشد واکسیناسیون جهانی و رشد اقتصادی کشورها، احتمالا تقاضا برای خرید نفت را بالا می‌برد و می‌تواند بر قیمت جهانی نفت تاثیر بگذارد. شرکت بزرگ تجارت کالای ترافیگورا پیش‌بینی کرده قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه می‌رسد. آیا نفت 100 دلاری در راه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت بزرگ تجارت کالای ترافیگورا پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت خام تا پایان سال 2022، به 100دلار می‌رسد. این پیش‌بینی برای کشورهای تولیدکننده و خریدار نفت خبر مهمی است. به خصوص که قیمت مدت‌هاست رکورد کاهشی زده و روند صعودی آن امیدبخش است.

نفت 100 دلاری واقعی است؟

اما آیا نفت 100 دلار می‌شود؟ سعید میرترابی کارشناس انرژی به تجارت‌نیوز گفت: با بهتر شدن اوضاع جهان، فعالیت مجدد بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و روند رو به رشد واکسیناسیون عمومی در دنیا، میزان تقاضا برای نفت خام بالا رفته است.

به گفته این کارشناس انرژی سرد شدن هوا هم در افزایش تقاضای نفت خام تاثیر دو چندان دارد. اما مهم‌ترین فاکتور این است که تولید و رشد اقتصادی در کشورهای مختلف بالا برود و ثابت بماند.

میرترابی تاکید می‌کند قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی با شروع فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و ثابت ماندن تولید بالا می‌رود. اما به گفته این کارشناس،‌ مجموع این عوامل به معنای افزایش تقاضا برای خرید نفت خام است و این افزایش تقاضا، این امیدواری را ایجاد کرده که قیمت نفت خام در جهان به 100 دلار در هر بشکه برسد.

تحلیلگر رسانه اویل پرس هم گفته بازار جهان، تشنه نفت است و بازار نفت در مقایسه با سال گذشته در شرایط بسیار مطلوب‌تری قرار دارد. زیرا اقتصاد جهان کم کم از تبعات همه‌گیری کرونا و سویه‌های منفی آن رها شده و به سمت بهبود است.

ورود رقیب جدید به بازار نفت

اگرجه پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضا برای خرید نفت خبر می‌دهد اما از طرف دیگر گفته می‌شود احتمالا رقیب جدیدی وارد بازار می‌شود. رقیب نفتی جدیدی به نام چین!

برخی از کارشناسان از احتمال ورود نفت چین به بازار خبر می‌دهند. حالا این نگرانی وجود دارد که ورود چین به بازار جهانی نفت، مانع رشد قیمت‌ نفت شود. اما آیا بازار باید نگران ورود چین به بازار نفت باشد؟

میرترابی خاطرنشان می‌کند: رسیدن نفت چین به بازار تحت تاثیر عوامل زیادی است و ورود چین به بازار نفت، قریب‌الوقوع نیست و چین به زودی وارد بازار نمی‌شود.

سهم ایران از نفت 100دلاری؟

در حالی پیش‌بینی‌ها وعده نفت 100 دلاری در سال آینده را می‌دهد که سهم ایران از بازار جهانی نفت به کمترین میزان رسیده است. اتاق تهران هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ایران در هفت ماهه نخستن سال جاری میلادی تنها 11 میلیون دلار نفت به چین فروخته است. این در حالی است که میزان فروش نفت در هفت ماهه نخست سال 2018، حدود 9 میلیارد دلار بوده است.

از طرف دیگر این گزارش نشان می‌دهد ایران حایگاه خود در بازار نفت جهان را از دست داده و حتی نتوانسته تنها مشتری دوران تحریم خود را حفظ کند. اما در مقابل، میزان فروش نفت عربستان به چین به 23 میلیارد دلار رسیده است. دو هزار برابر میزان صادرات نفت ایران به چین بوده.

تحریم‌ها مانع صادرات نفت ایران به جهان شده و حالا ایران برای استفاده از بازار جهانی نفت باید تحریم‌ها را برطرف کند و منتظر باشد که بتواند مشتریان رفته خود را مجددا برگرداند. اما اینکه آیا این کار ظرف یکسال ممکن است سوالی است که کارشناسان باید جواب بدهند.

پس مشخص نیست که در صورت رفع تحریم‌ها آیا ایران می‌تواند در صورت رسیدن نفت به 100 دلار، از آن بهره ببرد یا نه.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «تهاتر نفت تحریم‌ها را بیشتر می‌کند؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد