عراقی‌ها برای کدام کالای ایرانی دست به جیب شدند؟

عراقی‌ها برای کدام کالای ایرانی دست به جیب شدند؟

ایران در سال گذشته بیشتر از 10 میلیارد دلار محصولات مختلف به عراق صادر کرده است.

ایسنا: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار محصولات مختلف به عراق صادر شده است که از این حیث با رشد 15 درصدی نسبت به سال 1400 مواجه شده است و عراقی‌ها بیش از 37 درصد ارزشان را صرف خرید گاز کرده‌اند.

عراق یکی از شرکای تجاری همیشگی ایران در طول سالیان و دهه‌های گذشته بوده است. آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در 12 ماهه سال 1401 بیش از 27 میلیون تن محصولات و کالاهای ایرانی در قالب 3027 کد تعرفه مختلف به عراق صادر شده است که ارزش آن به بیش از 296 هزار میلیارد تومان معادل 10 میلیارد و 237 میلیون دلار می‌رسد.

این آمار و ارقام افزایش 45 درصدی از نظر ارزش ریالی و رشد 15 درصدی از نظر ارزش دلاری را نسبت به سال 1400 نشان می‌دهد اما میزان صادرات کشورمان به عراق در همین بازه زمانی مورد بررسی با کاهش حدود 9 درصدی مواجه شده است.

در بازار صادراتی ایران به عراق، نخستین کالایی که دیده می‌شود، گاز طبیعی مایع است که با فاصله بسیار زیاد در صدر جدول صادراتی ایستاده است. در 12 ماهه سال گذشته بالغ بر 9.5 میلیون تن از این محصول به عراق به ارزشی بالغ بر 116 هزار میلیارد تومان معادل 3.8 میلیارد دلار می‌رسد. این محصول از نظر ارزش دلاری سهم 37.14 درصدی را در میان دیگر محصولات صادراتی به عراق را دارد.

دومین کالایی که مشتری عراقی بسیاری پای آن نشسته، میله‌های آهنی یا فولادی است که البته فاصله بسیار زیادی با صدرنشین کالاهای صادراتی دارد اما 1.2 میلیون تن از این محصول به عراق صادر شده است که ارزشی بالغ بر 19هزار میلیارد تومان معادل 707 میلیون دلار دارد. سهم میله‌های آهنی یا فولادی از کل صادرات به عراق 6.91 درصد است.

سومین محصول صادراتی به عراق در سال گذشته «با ضریب جذب آب وزنی بیش از 5/0 درصد و حداکثر 10 درصد» به حساب می‌آید که گرچه اسم آشنایی ندارد اما در ردیف تعرفه‌های صادراتی از جنس سفال و سرامیک قرار گرفته است. این محصول سفالی یا سرامیکی با ارزشی معادل 129 میلیون و 182 هزار دلار سهمی بیش از 1.26 درصد کل صادرات ایرت به عراق را از آن خود کرده است.

دیگر محصول صادراتی گوجه فرنگی با ارزش 112 میلیون دلاری و سهم 1.10 درصدی است که چهارمین کالای صادراتی به این همسایه را شامل می‌شود و اتفاقا یکی از ویژگی‌های بازار عراق این است که برای محصولات کشاورزی کشورمان مشتری خوبی به شمار می‌روند و در میان عمده صادرات سال گذشته نیز نام دو محصول دیگر از جمله سیب با ارزشی بالغ بر 86 میلیون دلار و هندوانه با ارزشی بیش از 85 میلیون دلار دیده می‌شود.

در ادامه جزییات صادرات 11 محصول و کالای صادراتی عمده به عراق را می‌توانید مشاهده کنید.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد