موج عرضه دام گرسنه به بازار عید قربان!/ دامداران توانایی نگهداری دام ندارند

موج عرضه دام گرسنه به بازار عید قربان!/ دامداران توانایی نگهداری دام ندارند

ناتوانی دامداران برای نگهداری دام باعث شد عرضه گوسفند در بازار عید قربان امسال بیشتر از هرسال باشد. مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با اعلام این خبر گفت: بازار در آستانه عید قربان با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و چندی پیش نیز صادرات دام آزاد شده، اما با تمام این موارد به دلیل افزایش عرضه، قیمت‌ها کنترل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، خشکسالی و کمبود خوراک دام باعث شده که دامداران دسته دسته گله‌های گوسفند را برای بازار عید قربان آگهی کنند. این افزایش قابل توجه عرضه، باعث شده که قیمت گوسفند زنده در آستانه عید قربان افزایش چندانی نداشته باشد.

مجتبی عالی، مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با اعلام این خبر به تجارت‌نیوز توضیح داد: امسال قیمت گوسفند زنده (قوچ نر) بین 55 هزار تا 65 هزار تومان است و بهای گوشت گوسفند در واحدهای صنفی با قیمت 140هزار تا 200 هزار تومان فروخته می‌شود.

او ادامه داد: البته قدرت خرید مردم برای خرید دام ضعیف شده است اما این باعث کاهش محسوس تقاضا در بازار عید قربان نشده، زیرا تعدادی از افراد به دلیل اعتقادات مذهبی پول خرید دام عید قربان را حتی شده، به صورت قرضی تامین می‌کنند.

گوشت گاو کیلویی چند؟

در آستانه عید قربان همچنین قیمت گوشت گاو زنده هم به کیلویی 53 هزار تا 54 هزار تومان رسیده است. ريیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاو قیمت گوشت گاو بدون استخوان را هم در محدوده 158 هزار تا 160 هزار تومان اعلام کرد.

علی خندان‌روی جوان هم از افزایش عرضه دام سنگین به بازار عید قربان خبر داد و به تجارت‌نیوز گفت که به دلیل کمبود علوفه و خوراک دام امسال عرضه دام به بازار عید قربان بیشتر از همیشه است.

چندی پیش مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور به باشگاه خبرنگاران گفته بود: «سامانه بازارگاه نهاده تخصیص نمی‌دهد یا حداکثر 10 درصد نیاز دامدار را تامین می‌کند که جوابگوی چند روز نیاز تولیدکننده است، بنابراین دامدار مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد با نرخ‌های بالاست.با توجه به کمبود و گرانی نهاده دامی، تقاضای دامداران برای خرید نان خشک به واحدهای نانوایی افزایش پیدا کرده است.»

مطالعه گزارش امکان فاسد شدن 4تا 7 میلیون تن نهاده دامی در بنادر کشور پیشنهاد می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد