مبلغ یارانه آذرماه 110هزار تومان خواهد شد؟

مبلغ یارانه آذرماه 110هزار تومان خواهد شد؟

گمانه زنی‌هایی درباره پرداخت یارانه جدید در آذر ماه با مبلغ 110 تومان منتشر شده است.

خبرگزاری رکنا: به نظر می‌رسد دولت تصمیمش را برای حذف ارز 4200 تومانی گرفته، امروز نیز خبری منتشر شد که سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی داروها را قطع کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس نظر دولت این است که بر حفظ این ارز برای گندم و دارو حفظ شود. اما به هر صورت چه دارو از لیست دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی حذف شود و چه نشود، به احتمال زیاد دولت یارانه جدید 110 هزار تومانی را پرداخت می‌کند.

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «110 هزار تومان» است. رقمی که از جلسه ريیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوارها روی رقم حدود 100 هزار تومان تاکید شده است.

یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با ريیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی 110 هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز 4200 تومانی یارانه پرداخت شود.

اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز 4200 تومانی کارت رفاهی به خانوارها پرداخت شود و از یارانه 110 هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است 27 هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و 250 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد 110 هزار تومان باشد این بودجه برای حدود 20 میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به 20 میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود 34 میلیون نفر.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد