چه کسانی از درج قیمت تولیدکننده سود می‌برند؟

چه کسانی از درج قیمت تولیدکننده سود می‌برند؟

قايم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی با بیان اینکه دو گروه تولیدکنندگان و نظام پخش از شیوه جدید درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده روی کالاها، منتفع خواهند شد، گفت: در این طرح مردم خود بر واحد‌های صنفی نظارت می‌کنند و در حوزه توزیع رقابت شکل می‌گیرد.

خبرگزاری ایسنا: کلیه واحدهای تولیدی و واردکننده انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال و فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از چهارم دی ماه باید به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/وارداتی با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده است، اقدام کنند. انواع آبمیوه، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروفر نیز از 27 آذرماه مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند. این طرح در آینده شامل سایر کالاها هم خواهد بود. البته فروشنده هم مکلف به درج قیمت مصرف کننده روی شلف یا خود کالاها است.

البته این طرح انتقاداتی هم به دنبال داشت، از جمله اینکه امکان نظارت بر همه واحدهای صنفی وجود ندارد و مصرف کنندگان هم نمی‌توانند سود مجاز تمام کالاها را محاسبه کنند.

در این رابطه محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فروشندگان باید قیمت مصرف‌کننده را روی کالا درج کنند. همچنین درباره نظارت می‌توان گفت مردم نظارت می‌کنند و از مغازه‌ای که قیمت درج نکرده باشد خرید نمی‌کنند.

به گفته وی با توجه به اینکه قیمت تولیدکننده مبنای پرداخت مالیات است تولید کننده نمی‌تواند قیمت غیر واقعی درج کند. چرا که در این صورت خودش زیان می‌کند.

مفتح با بیان اینکه تغییر نحوه درج قیمت، خود یک نظام کنترلی است، تصریح کرد: از طرف دیگر مردم از کسی خرید می‌کنند که سود کمتری روی قیمت تولیدکننده کشیده باشد و بنابراین در حوزه توزیع و فروش رقابت شکل می‌گیرد. چرا که خریدار با محدوده‌ای از قیمت‌ها روبه‌رو است که می‌تواند بهترین آنها را انتخاب کند.

قايم مقام وزیر صمت با اشاره به توزیع کالا در استان‌های مختلف، تصریح کرد: تولید کننده زمان درج قیمت مصرف کننده، بیشترین هزینه حمل و نقل به استان‌های دورتر را محاسبه می‌کند که به ضرر شهرهای نزدیک به واحدهای تولیدی است.

وی همچنین با اشاره به تبانی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برای درج قیمت بالاتر و اعمال تخفیف‌های نجومی، گفت: شیوه جدید همچنین به حذف واسطه‌ها کمک می‌کند. چرا که مغازه‌دار سعی می‌کند برای افزایش حاشیه سود و رقابت بهتر، کالا را مستقیم تهیه کند.

به طور کلی به گفته این مقام مسيول دو گروه تولیدکنندگان و نظام پخش از شیوه جدید درج قیمت منتفع خواهند شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد