قیمت دلار، مهاجرت تحصیلی را کم کرد

قیمت دلار، مهاجرت تحصیلی را کم کرد

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید: بالا رفتن نرخ ارز در ایران باعث شد که ادامه تحصیل با هزینه شخصی در کشور‌های دیگر به شدت بالا رود. شاید در سال‌های گذشته افراد با هزینه‌های شخصی اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کردند، ولی در سال 99 با بالا رفتن نرخ ارز این موضوع سخت‌تر و کمتر شد.

تجارت‌نیوز: مدیر رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید: بالا رفتن نرخ ارز در ایران باعث شد که ادامه تحصیل با هزینه شخصی در کشور‌های دیگر به شدت بالا رود. شاید در سال‌های گذشته افراد با هزینه‌های شخصی اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کردند، ولی در سال 99 با بالا رفتن نرخ ارز این موضوع سخت‌تر و کمتر شد.

مهاجرت در سال 99 مانند سایر حوزه از کرونا اثر گرفت. برخی منصرف شدند و برخی نیز تمام خطرات و هزینه‌های چند برابری آن را به گردن گرفتند و مهاجرت کردند. اما مهاجرت در سال گذشته افزایش داشت یا کاهش؟ بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرتی در این مورد می‌گوید: سال گذشته با شیوع کرونا تقاضا برای مهاجرت کاهش داشت اما میل به مهاجرت بیشتر شده است.

او می‌گوید: سال گذشته و در دوران کرونا مهم‌ترین مسيله‌ای که برای مهاجرت اتفاق افتاد جابه‌جایی آدم‌ها بود. بسیاری از کشورها برنامه قرنطینه عمومی و محدودیت رفت و آمد را اجرا کردند. اولین پیامد کرونا بسته شدن مرزها و فرودگاه‌ها بوده که پیش زمینه مهاجرت است. جنبه اداری و مدارک مهاجرت مانند صدور ویزا توسط سفارت‌خانه‌ها و… نیز از این موضوع تاثیر گرفت.

صلواتی درباره وضعیت مهاجرت تحصیلی اینگونه توضیح می‌دهد: مهاجرت تحصیلی چون اکثر دوره‌های تحصیلی در دوران کرونا آنلاین شد، بسیاری از دانشجویان فعلا برنامه‌های خود را به تعویق انداختند. جابه‌جایی دانشجویان در دنیا طی دوران کرونا محدود شد و درآمد دانشگاه‌ها از محل دانشجویان بین المللی کاهش پیدا کرد. بنابراین تعداد بورسیه‌های تحصیلی از محل درآمد دانشگاه‌ها کمتر شد که در ایران نیز اینگونه بود.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران با اشاره تاثیر نرخ ارز روی مهاجرت می‌گوید: بالا رفتن نرخ ارز در ایران باعث شد که ادامه تحصیل با هزینه شخصی در کشورهای دیگر به شدت بالا رود. شاید در سال‌های گذشته افراد با هزینه‌‌های شخصی اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کردند ولی در سال 99 با بالا رفتن نرخ ارز این موضوع سخت‌تر و کمتر شد.

او ادامه می‌دهد: افزایش نرخ ارز روی اخذ ویزا در کشورهای دیگر نیز خود را بیشتر نشان می‌دهد. به طور مثال سفارت‌خانه امریکا در ایران فعال نیست و افراد مجبور می‌شوند به کشورهای همسایه بروند و آنجا دوره قرنطینه 14 روزه را بگذرانند. بنابراین مراحل اداری مهاجرت تحصیلی از جمله اپلای به صورت ارزی و همچنین اخذ ویزا برای دانشجویان بسیار گران‌تر و طاقت فرسا شده است.

صلواتی درباره مهاجرت‌های کاری در دوران کرونا می‌گوید: ضربه کسب و کارها از رکود ناشی از کرونا باعث شد که تقاضا برای نیروی کار در دنیا با شوک روبه‌رو شود. از سوی دیگر سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ نیز روی مهاجرت نیز اثر گذاشت. این سیاست‌ها اگرچه به بهانه کنترل کرونا بود اما در واقع برای محافظت از نیروی کار بومی بود. این موضوع روی مهاجرت کاری به خصوص در کشوری مثل امریکا خود را نشان داد.

او در پایان با اشاره به اینکه مهاجرت پناهجویی نیز با بسته شدن مرزها دچار توقف شده است.، می‌گوید: همه موارد گفته شده باعث شده که تقاضا برای مهاجرت کم شود اما میل به مهاجرت بیشتر و انباشته شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد